AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.597

Ni som kör e36 cab!

Hejsan på er glada fartdårar.

Det är så att jag äger en 328 Coupe -97, men har blivit sugen på cab istället.

Finns lite grejjer jag undrar över ang cabbarna.

1.Med suffletten uppfälld, uppstår det mkt vindbrus?
2.Med hardtopen monterad, håller det värmen i vintern om man tänker köra då? är det liknande en coupe då?

Har tänkt ha den som allround bil , alltså köra året runt med den.

Dela med er allt ni kan...
ha
734
haack
X3 30d -18

eftersom jag har både en cab å en coupe så känner jag mej kvalificerad att svara! ;)
hurvida den håller värmen eller inte kan jag dock inte svara på, men jag tror en hardtopp är att föredra om du ska använda den på vintern. om inte för värmens skull så för sufflettens välmåendes skull.
vindbrus däremot kan jag säga att de är stor skillnad. inte direkt så att man störs sej på det. men visst märks det att de inte är en coupé man åker.
mera knirkande å knarrande i cabben när man åker över ojämnheter.
men allt sådant glöms fort när solen kommer fram å taket åker av! ;)

mvh crille

//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Fråga 2 passar jag eftersom jag ej har någon ht/kör ej på vintern, men jag tror säkert att det skulle funka bra, kruxet (med min bil) är att den är så pass sänkt, när det då kommer mycket snö och det inte är ordentligt plogat säger det bara tjoff, så sitter man i första bästa snödriva (med knäckt frontspoiler)....

Mycket vindbrus tycker jag inte alls att det är, inte i lagliga farter iaf, i +150 börjar det brusa lite. Cab'en i E36 är även bra ljudisolerad, vägljudet hörs mycket lite, det är ju tre lager tyg i sufletten. Som jämförelse kan väl nämnas den E30cab jag haft tidigare, sufletten i E30 är ju endast ett lager tyg, där var det massor med både vindbrus och vägljud, STOR skillnad jämfört med E36.

/ Mvh Ferenc
/// Bavarian Motor Works \\\
Länk
ha
734
haack
X3 30d -18

nä jämnför man med andra cabbar så är nog ljudnivån mkt bra i e36:an..men nu jämförde ja med coupén dumt nog...
sen att den är rejält sänkt är ju ingen hit på vintern...men som tur är så kostar ett par beggade fjädrar inte många kronor..å inte speciellt svårt att byta heller...

mvh

//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Inte bara till att byta fjädrar, dämpare+fjädrar ligger ju i ett paket, stötdämparna är ju anpassade för kortare fjädrar.

/ Mvh Ferenc
Länk
ha
734
haack
X3 30d -18

ja å då blev de ju ännu enklare att byta...tar inte ens 30minuter runtom...;)

ha
734
haack
X3 30d -18

en fråga till dej M3frasse: du skrev detta..."Fråga 2 passar jag eftersom jag ej har någon ht/kör ej på vintern, men jag tror säkert att det skulle funka bra, kruxet (med min bil) är att den är så pass sänkt, när det då kommer mycket snö och det inte är ordentligt plogat säger det bara tjoff, så sitter man i första bästa snödriva (med knäckt frontspoiler)...."

hur hamnade du i snöhögen när du inte kör bilen på vintern? ;)

mvh crille

//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Vem f** byter både fjädrar+dämpare 2 ggr/år???

haack> ditt sista inlägg är så korkat så det bryr jag mig inte om att kommentera...

/ Mvh Ferenc
Länk
Finns det 2 "typer" av cabbar ?

har märkt att dom äldre modellerna i e36 serien så är man tvungen att låsa cabben när den fälls upp,,med ett handtag som man vrider.

Och dom lite yngre modellerna så är dom automatiskt låsta när sufletten åker upp

Har jag rätt,,elelr nått jag har fått för mig??
ha
734
haack
X3 30d -18

finns 3 typer av cabbar faktiskt. helt manuell, halvautomatisk och helautomatisk.den halvautomatiska har ett handtag som du beskriver.

M3frasse:korkat inlägg?? ja de kanske de va men inte mera korkat än ditt utlägg innan! du skriver 2saker som inte går ihop ju! ..å sen ifrågasätter vem som byter fjädrar å dämpare flera gånger om året? de finns massor med folk som faktiskt gillar att mecka med bilar å gladeligen gör svårare uppgifter än att byta fjädrar å dämpare ett par gånger varje år!
alla är inte som du..håll inte på å va så påstridig! faktum är att fjädrar KAN bytas UTAN att en för fjädern avsedd stötdämpare. så ditt utlägg om att de måste bytas ihop är ren B-S å va inte ens en fråga som trådskaparen ville ha svar på! håll dej borta från tråden om du inte vill tillföra något kreativt!
nu tänker ja inte ens kommentera dej å dina dumma påståenden!

tackar för svaren haack...

är det årsmodell som skiljer dom olika cabarna åt..eller är det rent av utrustningsmässigt..
ha
734
haack
X3 30d -18

de kan ja faktiskt inte svara på tyvärr..men som du skrev själv, nyare har oftast helauto. ett tips är att inte köpa en manuell iaf..;)
kul att du uppskattar svaren!

mvh crille

hehe nää fyffann,,manuell cabbe...inte ens & tänka på =) stå där mitt i ösregnet & försöka fälla upp den :d nää
ha
734
haack
X3 30d -18

hehe...de går inte snabbt nog med elcab heller....;) dom som har manuell cab påstår ju alltid att dom tar upp taket snabbare än elcabbarna...men..de ser lite B ut å behöva kliva ur å öppna luckor å vika tak å strula när man bara kan sträcka sej till knappen...;) lite trist bara att man måste stå nästan helt still för att fälla eller fälla upp taket.

mvh

det värsta e inte att man måste stå typ still, om jag får säga mitt. det är däremot värdo att man måste hålla in knappen tills den är färdig. nu kör jag iofs E46. det kanske inte e så på E36:orna. en annan sak: jag trodde att alla E36:or var halvautomatiska, och att helautomatiken kom med E46:an.
jaja.
trevlig helg på er

Utan min Beemer stannar jag
ha
734
haack
X3 30d -18

bepelsin: hel auto finns som sagt på e36, däremot är de lika på e36 som e46 att man måste hålla nere knappen...har inte tänkt på de så mkt förräns nu..men de e fan lite värdo! ;)

mvh

som jag märkt så finns det ganska billiga cabbar som ser helt okejj ut, men huruvida dom blitt skötta kan man fråga sig =) ..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.