AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.151

Hög HC-halt efter besikningen idag, E34.

Besikta min 525 -91 idag.

Fick anmärkning på HC värdet.

Hade 123 och 100 är godkänt.

Tips på hur jag kan få ner detta.
Dom andra värdena var innom gränserna.

/ .:Hehe:.

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Var bilen helt varmkörd? Det är känsligt det där. Hur länge sen var sista servicen? Tror nog du kan få ner värdet med ny olja, filter, stift eventuellt samt en varmkörd motor.

Hade värdet varit 900 ppm så är ju något helt galet, men så är ju inte fallet.
be
1
bell
525i -92
Hmm, jag har exakt samma problem med HC halten..alla andra värden var ok och det var tydligen bra värde vid gaspådrag men ej på tomgång.
Har bytt tändstift, olja och hade varmkörd bil men ändå hjälpte det inte, inför ombesiktningen så fick jag tips om ha i en slatt E85 men det funkade inte, som tur var hade jag en schysst snubbe så han godkände mig till slut, dock kvarstår problemet.
Har fått indikationer på att det ev kan bero på att nån bytt växellåda. Jag har en manuell..och för mig verkar det lite bökigt att byta låda bara. Men vad vet jag...är det svårt att byta och varför gör man det isf?

Mvh

Isabelle
Bell: Lådan har inget som helst med HC-halten att göra:-).
Visa användare
128
de1ta
320d F31 -13
X3 3.0sd -07
Om olja/stifs/filter är bytt, kolla om den suger tjuvluft efter luftmängsmätaren

-----------------------------
According to Einstein: "The faster you go, the longer you live"
Inga mera tips, bara så att jag får egenom bilen besiktningen...sen får jag kolla upp vad som är de riktiga felet...

/ .:Hehe:.
Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Jag hade samma problem vid min förra besiktning men vid ombesiktningen ville det sig inte riktigt ändå. Då jag bad att få varmköra den och ta ett omprov. Då gick det visserligen så pucklade jag på ordentligt men jag fick riktigt fina värden.

Re
31
Reuter
530 D -02
525 TDSa -92 (röd)
525 TDS -93 (Silver)
kör bilen på 50% etanol e85. då ska d funka. testat i kompisens kadett som hade kring 200 i hc.
Bo
117
Bosniern
BMW M3 3,2 -96. BMW E39 523iA -96.
Eventuella möjligheter.

Dåliga stift?
Igensatt luft-filter?
Lamdasond börjar lägga av ?
Luftmassemätare börjar lägga av?
48
175
480mogge
518 Touring -95
518 Sedan -95
Hej!

Mät lamdasonden, mät i den kablen som har ca 0,5 volt med tändningen på (normalt svart kabel men det finns med andra färgkominationer)
Inom 2 min ska värdet pendla 11-2 ggr per sekund melllan 0-1 volt.

Lättast är att göra detta underifrån, det är bökigt att komma åt kontakten men det går.

Du kan även dela katten och titta in i den, det får inte finnas hål i bikakan=fritt blås igenom.

Mvh Jonas
48
175
480mogge
518 Touring -95
518 Sedan -95
Förlåt 1-2 ggr per sek ska det vara, inget annat!
na
20
nassen
525IX Touring -96
Det är inte mycket över som du ligger, för att oljebytet ska funka måste du byta olja och köra direkt till bilprovningen... tror inte det är lamda då ska mer fel visa sig på dina avgas värden,
du ska ha förhöjt lamda värde runt 1,12-1,15 eller högre och co.

Byt olja, tanka i ca 15% E85 med 5-10 liter i tanken, se till att skvalpa runt och kör som F innan du åker och besikta.

Åk raka spåret och fyll på tanken sen.

//Nassen
Re
31
Reuter
530 D -02
525 TDSa -92 (röd)
525 TDS -93 (Silver)
etanol e85 är 85%etanol och 15%bensin därför kan du ha ganska stor inblandning.
Paap Reeder
.... tjyvluft efter LMM?
... läcka i avgassystemet ... även efter lambdan.

MVH /// Paap R

e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
K-sprit/E85!

Min bil
Länk
na
20
nassen
525IX Touring -96
.:Hehe:. När bytte du stift sist, när gjorde du olje bytet innan bes?

Mitt förslag är, om stiften är gammla byt dom och olja.

Sen Åker du till din bilprovning och frågar dom snält om du kan få hjälp att kolla dina värden på maskinen som dom har ståendes UTE säga att du har fixat bilen men vill bara kolla om det du har gjort räcker(ha en RIKTIGT varmkörd bil) räcker inte de åk och tanka E85.

Varför olja och stift??!! Jo när du ligger så nära(123)och 100 är max brukar det vara ventiltätningarna som är slitna och då får du ett högre Hc värde, det läker lite olja in i cylindern och äldre stift orkar inte ge den lilla extra gnista som behövs för att få till en bättre förbränning = mer oförbränd olja och soppa ut i avgaserna ger ett högre Hc.

//Nassen
Visa användare
108
Clemens
325 coupe
Vilket varv ligger din tomgång på? Kan ställa upp den lite om den är låg.
Hade samma problem, körde in till en polare på en verkstad, och med avgasmätaren påkopplad justerade ja upp tomgången ca 200 rpm, gick sen igenom med 0 i HC-halt =)
Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
oblandad spolarvätska FTW! ne seriöst så skulle jag gjort som ovannämnda skribenter, dvs service! = A-O! ryker bilen blått kall/morgon?

piska skiten ur skiten och besiktiga! :D

Ge han olja Bara!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.