AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.637

Skumma ägarantal på relativt nya BMW:s...?

Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Kollade på beg. bilar via nätet, mest BMW och upptäckte till min förvåning att många relativt nya BMW:s har "fler ägare en år på nacken"...

T.ex. en M3(E46) -03 som hade 5 ägare. Det är ju en 3-4 år gammal bil! Varför har den bytt ägare så ofta?

Säljaren hade fått höra mig skratta om han hävdat att bilen är den bästa han haft... 4 år gammal bil men 5 ägare, ingen har troligtvis haft den i mer än ett år, hur kan det vara bra om ingen vill ha den???

Denna bil var inte det skummaste jag hittade och absolut inget ovanligt.

Hur kan det komma sig att bilen bytt ägare så många gånger?

Om någon vet så är det ni på Autopower... väntar på era svar.

_____Vraum!_____
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Det kan vara skummisar men typ varannan är bilhandlare o bilen kanske står hon han ca 1 mån.

Sen kan va det att den som köper bilen kommer på att t.ex. M3:a är inte så billig att äga...

BMW - Beroende Med Wilja!
Kan vara så här:

Ägare 1: BMW-handlare.
Ägare 2: Första privatägare.
Ägare 3: Bilhandlare.
Ägare 4: Andra privatägare.
Ägare 5: Tredje privatägare.

Fem ägare, men två av dem är bilhandlare, dvs 3 brukare på 4 år, vilket får anses vara relativt normalt, åtminstone inget ovanligt. Man ska dock kolla upp hur länge de senaste har ägt bilen, om de bara haft den några månader och sedan säljer den vidare så *kan* det indikera att det är något lurt med bilen. Det är inga gällande garantier kvar, bättre att sälja fort än att stå med ett dyrt haveri ...
be
361
benke_berguv
I3s- 18
Mitsubishi Outlander PHEV
jag har precis köpt en bil, en 03:a. Den har en brukare men 5 ägare.

handlare 1
företag 1
företag 2
företag 3
bilhandlare 2

han som haft bilen har haft den sen ny med bytt företag och tagit ned sig bilen, därför alla ägare.

så kan det tex vara

ha de/benke-nu med V8-försedd e21 i skallen :)
Ja som i mitt fall.

Ägare 1, handlare
Ägare 2, Person 1 köper den som firmabil.
Agare 3, Person 1 köpt låss den från sitt eget företag när den största värdeminskningen är över.
Ägare 4, Jag

Alltså kan man säga att bilen haft 1 ägare innan mig, står dock 4 i registret.

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Förutom min (318 och 535 som har en tidigare ägare) så har min 323E21 11 ägare och köpte den 1999 så 11 ägare på 17 år hade den. Jag tyckte detvar massor då, men har kollat upp historiken och 4-5 privatpersoner och brukare har ägt den, varav vissa under mycket kort tid vilket i realiteten blir 3 egentliga brukare. Hur ser det ut för andra märken, har hör om 20-30 ägare men hur pass många känner ni andra till?

Historiken är mycket viktigare än att basera sig på antalet ägare, som sagt M-bilar och andra relativt sett dyra modeller har ofta fler ägare, det kostar att ligga på topp och det klarar inte alla, speciellt inte de yngre som ofta lånar mycket och lever på vatten och bröd för att ha råd till "vrålåket".
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det görs också den del transaktioner för att dölja vem som importerat en bil och manipulerat den, för att det inte ska synas vem som reggad bilen i faxutdraget, utan man fär ringa Vägverket för att kolla.
Något jag kommit fram till i mina efterforskningar av mätarskruvare.

///MVH Hasso
Länk
Da
168
Davido
525iA M-sport Touring -03
Att site ägaren bara har haft bilen en kortare tid kan oxå bero på att han har fått den i inbyte som i mitt fall med touringen...
We
210
Weismüller
Audi A6 Avant -08
När jag 1993 köpte en Porsche 944 -82 hade den haft 24 ägare. dvs på 11 år. Forskade lite och fick fram att samma namn (brukare) återkom ungefär vid vartannat ägarbyte. Det andra namnet som dök upp var ett typiskt "Fastighets-klippar" namn al á 80-talet. Givetvis var det några fler brukare men inte 24 "unika".

Kollade förövrigt upp den nyligen på VV. Den är fortfarande i trafik och är nu uppe i 30 ägare. Jag sålde den 96

Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Men endå... fler ägare än år på nacken. Man kanske inte ens vants sig med bilen, bilen är även ganska ny så garantier gäller fortfarande, nybilskänsla finns det också... varför byta???

"det är mycket man inte förstår"

_____Vraum!_____
Är du tveksam så leta vidare. Många ägare *kan* indikera problem, men måste inte göra det. Om det är en importbil med många ägare på kort tid (sedan den kommit till Sverige) så är det skäl nog att leta reda på en annan bil, det finns gott om begagnade M3:or med "fläckfri" historik.
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Min bil som är en 03 har 5 ägare.

3 ägare är banker
1 ägare var Vd för läkare.
och nu jag.

Bilen har rullat som tjänstebil och ser inget problem med det utan jag känner mig rätt säker att bilen är ärlig.

Bilen köptes i Linköping
19
231
1995
BMW 740ia - 2000
BMW 850ia - 1993

Min senaste tjänstebil köpte jag ny,
1:a ägare Bilfirma
2:a ägare Mitt företag
3:e ägare Lesingbolaget

med andra ord tre ägare innan den passerat bilhallens dörrar.

När den såldes blev det ytterliggare ägare,
4:e ägare Mitt företag
5:e ägare Bilfirma

Efter 3år och en brukare, har det blivit 5ägare!

Bilen är idag såld till en annan företagare med samma upplägg, snart 10 ägare men bara 2 brukare.....

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.