|
|
|
|---|---|
|
Har monterat en M-sport multiratt på min E39, 540 av årsmodell 1998 (1997-11). Ratten har jag köpt begagnad och kommer från en tidig 99:a alltså före 99-03 och ska då passa direkt vilket den även gjorde. När jag nu provkör bilen fungerar inte funktionerna på rattens vänstra sida (volym, telefon, stationsväxling mm). Dessutom när jag har farthållaren inkopplad och t ex trycker på volymknappen + eller - kopplas farthållaren ur. Belysningen fungerar på båda sidorna. Finns någon som har en aning om vad som kan vara felet? | |
|
felkopplat? eller kan det vara så att ratten är tillverkat tidigt 99 men ska vara till det nya systemet som användes från 99/3 MvH Bmw 4-ever Lycklig tvillingfar |
|
| Det fanns väl dessutom minst två varianter av sportratt en med återcirkulationsknapp och en utan bland annat. Samt med och utan telefonhistoria vill jag minnas. Kanske är det det som spökar??? | |
|
Kontakter till rattar/nav innan och efter 03/99 ska vad jag känner till vara olika dvs ej passa att plugga in i varandra så du har förmodligen rätt modell på ratten. Sen är det rätt som PowerMac skriver att det finns rattar med två olika knapputföranden men det borde inte ställa till problem. På nyare rattar så finns alltid telefonknapparna med även om bilen inte har någon telefon. Har du kontrollerat kablarna på den ratten du köpte, kankse något kabelbrott alternativt någon "hemmaskarvning" som är gjord? ___ //Ulf |
|
|
Anslutningskablagen ser exakt likadana ut på de två rattarna (samma färgsättning). Jag använde mig av kablaget från originalratten eftersom kabeln och ena anslutningskontakten i "snurran" (om ni förstår vad jag menar) på "nya" ratten delat på sig. Originalratten har återcirkulationsknapp vilket ju inte M-sportratten har. Det var lite pillrigt att ansluta kablaget på M-sportratten. Kan det påverka funktionen om anslutningsdonet inte gått in tillräckligt långt i honan på ratten? Mot detta talar ju att belysningen fungerar även på vänster sida och att knapparna där fungerar fast inte på avsett sätt. Jag känner mig villrådig. Per i Norr |
|
|
Jag har liknande problem med min ratt.....högra knapparna fungerar bra. Vänstra sidan fungerar iblan och då inte så jättebra. ska man hoppa en låt framåt på cd så går det bra men trycker man 2ggr så börjar den spola i låten istället. Ibland lägger knapparna utav och fungerar inte alls. Volymen brukar fungera, har hänt någon gång att man fått hålla inne volymknapparna i ca 3sek innan det händer något. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.