|
|
|
|---|---|
|
För lite drygt en månad sedan köpte jag en nästan ny BMW 530 XI Touring -06. Den hade visserligen gått 2000 mil - men är i princip helt i nyskick. Jag hade tidigare nya 3-serien - faktiskt den första privatägda som rullade i Göteborg ett par dagar innan premiären. Efter ett halvår när sambon började spela golf, blev bilen plöstsligt för liten och jag vet inte varför - men det blev en Volvo V70 i stället. Volvon hade gått 900 mil (T5) och hade precis all utrustning som går att få utom bensinvärmare och dragkrok. Första veckan var det nyhetens behag men jag saknade direkt min BMW. Framför allt väghållningen och styvheten i bilen. I våras bytte jag till 18 tums fälgar och lite bredare däck på volvon utan nämnvärt resultat. Jag var toktrött på volvon efter en månad och har sneglat på BMW sedan dess. Tanten hemma har varit måttligt förtjust i mitt tjat om BMW. Jag som aldrig i mitt liv köpt en biltidning förut kom hem med både Teknikens Värld och Automotorsport lite då och då. I september bestämde jag mig. Nu skall jag fanimej ha en BMW igen! Min första idé var en 525i med 218 hk motorn. Jag ville inte ha en bil som var våldsamt slöare än min Volvo. Eftersom min arbetsplats ligger bara ett par kilometer från BMW i Göteborg blev det så att man åkte dit en och annan gång efter jobbet. Blocket luslästes varje dag. Men så började jag fundera på Tyskland i stället och jag vet inte hur det kom sig, men jag började plötsligt titta på dieselbilar istället. Mestadels 530 och det var extremt nära att jag köpte en från någonstans utanför Berlin. Men när jag hade bestämt mig över en helg och kontaktade bilfirman på måndagen, hade de sålt bilen två dagar tidigare. Den bilen hade i princip det mesta - och priset var vettigt. € 42500 om jag inte minns fel. Innan dess hade jag frågat på en bil på Blocket (den bilen jag har nu) men priset var mer än jag kunde tänka mig att lägga på en bil. Nu när tysklandsbilen försvunnit, kontaktade jag Blocketbilens ägare igen och erbjöd ett pris som var 27.000.- lägre än begärt pris (och ca. 50.000.- lägre än vad BMW-handlarna skulle ha). Till min förvåning fick jag accept och annonserade snabbt ut min Volvo där affären blev klar på ett par dagar. (Det är löjligt lätt att sälja en Volvo). Hursomhelst åkte jag iväg och lämnade Volvon, fick skjuts därifrån till säljaren av BMW:n och kom hem på kvällen lycklig och glad över mitt köp. Detta var en måndag. Det värsta var att jag skulle iväg på semester kommande söndag så jag fick knappt köra bilen innan jag skulle iväg. Men när jag sen kom hem blev det lite mer åkande. Jag var t.ex i Köpenhamn en kort sväng förra veckan... Varje gång jag sätter mig i bilen gör jag det med ett leende på läpparna. Jag läser instruktionsboken (har i princip aldrig tittat i en instruktionsbok förr), jag läser på nätet, jag tvättar bilen en eller två gånger i veckan. Jag försöker lära mig hur jag på bästa sätt skall sköta om min bil för att jag skall fortsätta vara glad varje gång jag sätter mig i bilen. (det enda jag är missnöjd med är bensinförbrukningen - och att den är lite sparsamt utrustad). Jag skall nu få handsfree monterat och också en Ipod-lösning är på gång - och jag som endast varit väldigt måttligt intresserad av bilar?? Jag fattar ingenting. Det värsta är nu att jag i söndags drabbades av ett ryggskott (diskbråck) som har gjort att jag kan sitta i kanske 5-10 minuter i sträck, har svårt att stå rakt och det gör ont när jag ligger. Det tar mig 10 minuter att komma ur sängen på morgonen och att gå till jobbet är inte att tänka på. Och vad är det västa med det då? Jo, jag kan inte heller köra bil !! Med bilen har jag alltså blivit barn på nytt. Det är inte klokt. Jag får nog söka för det när jag blivit tillräckligt frisk för att åka och träffa en psykiatriker (en som bor några mil bort så man får köra en bit). Undrar om man kan få hypnos någonstans så det går över.... Jo, jag glömde en grej.. Oundvikligen pratar jag om bilen en hel del här hemma och det är för att uttrycka det milt, inte det roligaste sambon vet. Som tur är har vi dubbelgarage men bara en bil. Det går att ställa ut en säng där har jag fått höra..... Nu när jag skrivt detta undrar jag varför i hela friden jag gjort det - och blir mer och mer överygad om behovet av psykiatrihjälp - om inte männen med de vita rockarna hinner före... Kanske är det någon som känner igen sig? Skulle vara roligt att höra i så fall. | |
|
Hehe vilket roligt inlägg =) Men visst är de sant, de är nått speciellt med BMW, även om man vänjer sig efter en stund. Hur mkt man tycker om dom märker man först när man skaffar nått annat märke. Jag har haft 2 st nya Skoda Fabia RS, jag har varit väldigt nöjd med dom, men ändå känns de inte rätt. Nu har jag bestämt mig, jag gör aldrig om misstaget, köper aldrig mer nått annat märke än BMW BMW CS #5139 |
|
| hogan: hehe du är fast i träsket min vän, och det finns inte nåt avväjningsklinik för sånt beroende. | |
|
Hahaha ja nog känner man igen sig alltid! Jag kan inte låta bli att fånflina för mig själv varenda gång jag sätter mig i bilen :) Är det inte konstigt det där? Man tycker att den där känslan borde gå över nån gång, men den verkar ju inte göra det. Nu har jag iofs bara haft min bil sedan i somras, men precis som du glider jag fortfarande alltför lätt in på just det ämnet när man pratar med sambo och vänner. Även nu trots att bilen står i vinterdvala långt hemifrån i väntan på vårsolen. Jag har liksom svårt att tänka mig att den genomsnittlige bilägaren känner sådär. Eller tänk er själva in i situationen. Att man en regnig höstmorgon skulle bege sig ut mot parkeringen, morgontrött och lite regnvåt kliva in i sin 8 år gamla begagnade Ford Mondeo, sätta sig tillrätta i stolen, vrida om nyckeln... och känna leendet sprida sig från öra till öra. Kanske inte? Z3:an Länk |
|
|
Jag pratar ochså mestadels bara om V12 motorer och om stötdämpare , framvagnsdetaljer etc.. min fru tycker att det är hemskt tråkigt. "Nu kan vi väll prata om något annat jag orkar inte lyssna längre" Tillbringar den mesta tiden i garaget och sedan vi bygde ut garaget och drog in vattenburen golvvärme så kan man enkelt sova där. |
|
|
Hogan, jag känner igen mig =) Jag har aldrig tidigare funderat på att modda/styla/fixa till mina bilar på något sätt - ABSOLUT inte en fabriksny bil. Nu tog det inte fullt två sekunder att bestämma sig för att sätta dit 330:ns kromade ändpipor på min splajdans nya 325:a. Funderar nu på blacklight bakljus.... Men väntar på rätt tillfälle att kläcka den oerhört goda idén inför min fru. Mitt garage är både kallt och fuktigt, speciellt så här års =P Jag drömmer om att köra bil på nätterna, pestar arbetskamraterna med att associera till min bil i oavsett vad dom säger, är mer än vanligt sur över att det är mörkt och regnar hela tiden, känner obehag så fort jag inte ser bilen, mår lite dåligt över att min fru tyckte jag körde ryckigt i går - nej, dragläget sitter inte i ryggmärgen efter 75 körda mil, hänger på autopower alldeles för ofta... Nä, nu måste jag ut och köra. /ElakaKatten |
|
|
Vad ska man säga? Ny e61 och diskbråck, jag lider med dig. Har gått med det sen slutet av augusti nu börjar det äntligen ge sig så man kan njuta av en underbar bil. Krya på dig så fort det går. "If you have a hammer, most things look like a nail". |
|
|
Psykolog? Förstår inte! Bara en normal reaktion på bilköp. Grattis och krya på sig i ryggen. Jag är direktör, så det ligger en del i det jag säger |
|
|
Ni får göra som jag, köp en BMW till frugan också, min är jättenöjd, och så får hon bilen tvättad varje helg också. Man kan ju inte köra med en smutsig BMW. BMW CS #5206 |
|
|
Köpa en BMW till frugan. Gissa om jag försökt. Hon kan tänka sig två modeller: Z3 och nya 1-serien. Dom pengarna finns inte för en andrabil som skall rulla kanske 300 mil per år. Har försökt med en 316 compact (har hittat en otroligt fin). Hon vill inte ens se bilderna! Gissa vad det förmodligen blir? En Ford Focus Flexifuel.... Jag har börjat höra med brorsan som bor några hundra meter härifrån om hon kan få parkera den där i så fall.... |
|
|
Måste ge dig en eloge för din text och plockar ut det väsentliga. Du har som vuxen upptäckt hur roligt det var som barn att leka med bilar:)) Sedan skall man givetvis ha vit rock på sig när man tvättar bilen, putsar på den eller bara tala med eller om den. Gärna med Individualtillbehöret låsbara ärmar på ryggen, modell tvångströja. I övrigt låter det rätt normalt, kanske prova med en naprapat på lämpligt avstånd för ryggen, typ 8 mil eller nått så genomsnittförbrukningen går ned medelst landsvägskörning:) Mvh Asken |
|
|
Hehe, jag känner igen de där. Hadde en E34 som olyckligtvis slutade sina dagar i en översvämmad viadukt tidigare i höstas. De blev panik efter en ny bil och tjejen har alltid snackat om att hon ville ha en bil man slapp krypa ner i. Jag började givetvis titta efter billiga X5:or då jag är student och ekonomin inte tillåter mycke. Hittade nån skum snubbe som ville sälja sin för 95k och att jag kom över till england och hämtade den. Det hela lät lite väl skumt och jag insåg att de kanske får bli ett annat alternativ. Började jämföra billigare och mindra "stadsjeepar" och de blev en RAV4. Bra bil för pengarna, lättkörd, bra sikt...ja ni vet allt de där....och just "de där" va kul i typ 2 veckor sedan började de tona av. Här om dagen kom kusinen hem till mig med en E34 han hadde köpt och tyckte att jag skulle proköra den, efter de har jag spanat på annonser på olika bmw bilar varje dag och letar fortfarande. De e något speciellt med BMW. ----------------------------- According to Einstain: "The faster you go, the longer you live" |
|
|
En gång var jag väldigt förtjust i Japanska bilar, lite visste jag då.. Har även ägt/kört endel andra europeiska bilar vw, volvo , ford, skoda mf. Roligaste bilen var en Honda prelude med bakhjulsstyrning och 140hk. MEN efter att ha ägt en BMW vill/kan jag inte ha något annat . Att inte kompisarna tröttnar på allt prat om BMW? Jag har även lyckats konvertera några av dom till att köra BMW, sen är dom fast.. Man blir en lyckligare människa av att få köra BMW! |
|
|
Jag får erkänna att jag också är fast nu. Jag kommer att kunna beställa en 520dT via jobbet efter årsskiftet som ersättning för nuvarande Saab 9-5 2.3t Sportcombi -04. Men jag kunde inte vänta så jag bytte ut vår andrabil, en Citroën Xsara -02, mot en BMW 116i -04 med rätt mycket utrustning bara för att få lite BMW-känsla. Min fru kallade Citran för traktor efter att ha kört vår nya 116i. Även om motorn är rätt klen så är det kassaskåpskänsla att köra bilen. Och hur coolt är det inte med belysningen under ytterhandtagen när man låser upp bilen, och den svaga röda innerbelysningen som alltid är på. Nu går jag ständigt omkring med Teknikens Värld och AMS under armen tillsammans med alla BMW-broschyrer. Jag tror inte jag vågar åka förbi BMW och provköra 520d:n fler gånger nu... :) /Gorban |
|
|
Vad skönt det är att se att fler än jag har ungefär samma upplevelser. Försökte förklara det för sambon i går kväll - eller som jag kallar henne - "She who must be obeyed". Jo - jag försökte faktiskt förklara igår kväll att jag inte på något sätt är unik i mitt ständiga tjat om BMW och hänvisade till detta forum (som hon inte har läst). Svaret jag fick var lika bitande som logiskt: - "Vad förväntar du dig på ett BMW-forum?" Jag kunde ju inte gärna svara att folk häckar här på forumet för att det INTE gillar BMW - så det var lika bra att hålla käft. Ryggskottet håller i sig - jag har inte sett min bil sen i söndags... skall försöka ta mig ut till garaget i kväll. Kanske kan köra ut bilen och köra full värme på förarsätet. Det var en bra idé! :-) |
|
|
he...he...., det kommer nog att kännas så för mig också! Med lite tur får jag vår Toyota såld i helgen (hoppas, hoppas), då blir det BMW igen till vardags också! Mvh Abbe M3 E30, dagboken: Länk |
|
|
hehe så är det, drömmer fortfarande om en totalt fullutrustad E38 750IL i nyskick ;) - Riktigt Många bilder Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.