AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.468

BMW 525 ryker mycket + tar kylarvatten

Sida 1 av 2
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Min 525:a ryker mycket på tomgång + på högvarv, vid ca 2500rpm så rycker det inte alls mycket. Det går även åt kylarvatten ca 0,5 - 1 liter på ca 50mil.
Röken är vit, ungefär som när en bil är kall. Om man öppnar expansionskärlet när bilen stått still i över 1dag så pyser det så det verkar som sytemet är tätt iallfall.

Toppen ska vara helt nyrenoverad och bilen har gått ca 300mil sedan dess detta är gjort av privatperson (förra ägaren) så man är ju inte säker på att allt är rätt gjort.

Någon som har något tips på vad det kan vara?
Je
61
Jean123
M50B28 Turbo
Topplockspackningen om du´har "tur", i värsta fall toppen och det är inte ovanligt att topparna spricker. Men tror mer på packningen.
Pl
281
Plexan
318is M42 -89
525 M30 -77
när du nämner att trycker ligger kvar efter en dag så känner jag igen ditt problem! det är nog så att det finns en lite spricka i topp eller packning som gör att det blir övertryck i kylsystemet vilket gör att den trycker ut vatten! Jag bytte toppen och såg att det fanns 4 mm lång spricka i den gamle.. den vitrökte inte så mycket men det försvann vatten. Nu när jag har bytt topplock finns det inget tryck kvar i systemet när motorn svalnat lite..

BMW 525i -90
BMW 525 -77
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
låter ju riktigt kul det där, men det är väl bara att bita i det sura och ta fram verktygslådan.
gu
99
guybrush
518i -90
525i -94
318i -03
530d -04
Halloj!
Min bil ryker med väldigt mycket men den dricker inget kylarvatten.
Under sommaren så märker jag aldrig av den vita röken utan bara nu under vinter halvåret. Skulle jag med behöva titta till min packning plus topp? eller är detta normalt?

=(

MVH
/Mattias

... Do u speek BMW?
gu
99
guybrush
518i -90
525i -94
318i -03
530d -04
det är en 525i 24V -94

tack på förhand

... Do u speek BMW?
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
"guybrush" tar den inget kylarvatten bör det inte vara någon fara.. Jag har faktiskt inte märkt något av röken förens det blev lite kallare och fuktigare ute. Kan det bero på att det blir kondens i avgassystemet?

gu
99
guybrush
518i -90
525i -94
318i -03
530d -04
Ja, samma här med röken. Kondens låter väldigt troligt!
Ska prata med en mek. idag och se vad han har att säga om det.

ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
skriv gärna i denna tråd när du pratat med meken.. Någon som vet om det är vanligt att dessa bilar ryker pga tex. kondens?
Att bilen rycker är väldigt vanligt då det tar tid för kondensen att försvinna.
När jag kör korta sträckor så rycker den väldigt länge, men om man snabbt är ute på motorvägen då avtar det nästan på en gång.
Min ryker ganska mycket, speciellt eftersom jag kör ganska korta sträckor, men inget vatten går åt, tror helt enkelt att det rymms ganska mycket kondens i avgassystemet. Vad jag har förstått är det normalt.
gu
99
guybrush
518i -90
525i -94
318i -03
530d -04
Halloj!
Har varit och pratat med en mekaniker och det stämmer som "delorian" och "Mikael Holmyr" skriver. Det blir mycket kondens då det är fuktigt och vi som har lite större motorer gör att det samlas i(?) katten som går ut i dubbelpippat. Det är helt normalt! *phew*

Men om kylarvatten går åt skall man kolla upp det genast då det troligtvis är en spricka i toppen eller topp.packningen!!

Tack för svaren!

MVH
/Mattias

... Do u speek BMW?
gu
99
guybrush
518i -90
525i -94
318i -03
530d -04
kan kanske vara något med vattenpumpen med? (kom jag själv på nu *yay* )
eller läckage i någon slang?

...kanske borde bli mekaniker istället? mwahahaha

... Do u speek BMW?
Jag har problem med att man måste fylla på kylarvärska, dock så är det så lite kanske var 3:e vecka. nivågivaren i kärlet verkar kinkig, för ibland när det varnat så har det kanppt varigt någon skillnad i nivån.

Detta har vrigt i ca 1 år nu hade samma på min vilvo 740 när vattenpumpen började läcka.

Har dock aldrig sett några spår av vatten i oljan.
du
16
duccedriver
523iAT -97
vitrök utan att det tar vatten på vintern är ngt alla katalysatorbilar dras med,
det är i bakre dämparen det samlas kondens,och ryker tills avgassystemet är genomvarmt,i katten blir det 600 grader på några sekunder,så det skulle man inte märkt,därför går det oftast 3 bakre dämpare på 1 helsystem,detta pga värmeskillnaden från katten och bakåt.
Sen kan man ha sprickor i toppen på gång och den drar väldigt lite vatten,
så du inte märker det,när motorn kallnar vidgar sprickan sig och det sipprar
in lite,när toppen blir varm täpps sprickan och det är tätt igen.
i det fallet går motorn kass precis i början,typ en cylinder hostar lite.
man kan alltså inte dra några slutsatser av ett av fenomenen,utan en bilverkstad kan provtrycka och köra med gasprovare i kylsystemet om man misstänker sånt,riv inte av toppen utan att få hjälp först att felsöka,det är inte så dyrt.(det kan vara kondens OCH en kass slang eller dåligt samtidigt).
och,när man ska byta bil,provkör ALDRIG en varmkörd bil.
du
16
duccedriver
523iAT -97
Olja i vattnet är ju heller inget måste om det är en spricka det beror på om den sitter mellan vattenkanal och förbränningsrum,då får du vitrök osv.
sitter den mellan två ventiler drar den in lite olja och förbränner så du får blårök.
sitter den mellan vatten,förbränning och olja kan du få vatten i oljan,olja i vattnet,eller nåt annat kul,det ser man på gegga i exp kärl eller gegga i oljan.
gegga i oljepåfyllningen kan bero på kondens pga många korta körsträckor,
gegga i vattnet är dock alltid ngt fel.
en erfaren mek kan läsa ut mycket genom tändstiften,främmande ämnen
i förbränningen syns på dom.
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Tack för alla svar. Jag ska kolla lite om jag har något lekage i kylsystemet. Har hafft nivågivaren bort pga att den varnade för låg invå hela tiden. Hjälpte att tvätta av den. Det kan ju vara så att det läcker lite där eller någon annan stans då kylaren ganska nyligen är bytt.

Bilen går lite oroligt på låga varv ibland, typ tändfel så den missar på någon cylinder ibland, men detta har blivit mycket bättre när vi tesade med en tändspole från min fars bil och flyttade runt mina soplar lite.
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Aj du hall112 !! Köp en bar leaks funkar i alla väder:)

gu
99
guybrush
518i -90
525i -94
318i -03
530d -04
Ja, tack för alla svar!

... Do u speek BMW?
Vitrök/vattenånga ur avgasröret är helt normalt vid kylig/fuktig väderlek, och när som helst när kondensvatten inne i avgassystemet förångas och följer med varma avgaser ut.
Tyvärr råder det som vanligt missförstånd om att kylarvatten skulle kunna följa med in i förbränningsrummet och dessutom ut hela vägen i form av vit rök/ånga. Det är över tusen grader vid förbränningen, och flera hundra vid utblås och fram till katalysator osv. Inget vatten eller ånga kommer att följa med här, även de bilmotorer och andra motorer som arbetar med direkt vatteninsprutning är helt rökfria mht till just vattnet. Nån som såg t.ex de första Saab-turbobilarna ryka vitt?

FP
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Problemet är löst. Vitrök var som sagt var kondens i avggas. och att bilen tagit kylarvatten berodde på en liten spricka i en skylarslang som sitter under insuget.. hehe tog nästan ett halvår att hitta orsaken :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.