AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.158

Carpark lappade bilen två gånger

Sida 2 av 2
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Att skruva av skyltarna är ingen bra ide', därför att då tillkallar parkeringsbolaget polis och i slutänden så bryter de upp motorhuven för att kunna identifiera chassienumret så regnumret och så även ägaren kan spåras. En securitas-kvinna berättade det för mig (oss) för några år sedan då de hade problem med zigenare som ställde upp en massa bilar och gjorde så. Jag kan inte förstå hur Carpark kan ge dig böter och ta reda på regnumret utan att veta chassienummret, de kan omöjligen få reda på det utan att öppna huven, bakluckan beroende på vilken bil det är.

Grejen är den att för några år sedan gick det att bara skruva dit andra skyltar, men numera är jag inte säker. Det verkar som om de har headset och kontakt med någon när de går runt och lappar bilar. Ett säkert alternativ är att bara "låna" (beställa små skyltar med någons nummerskylt) till en bil av samma märke och färg, i slutänden åker ingen dit då ägaren lätt kan bevisa att denne aldrig har parkerat där, bäst är om ägaren råkar bo 100mil därifrån eller något. Då vet jag att man kommer undan, ingen polis tillkallas då parkeringsbolaget luras och tror att de lappat det riktiga registreringsnumret. Jag skulle gära låna ut mitt "regnummer" till alla som har samma märke, modell och färg för 10kr per person, på så vis kan vi hjälpa varandra och komma undan denna ockerverksamhet. Det bästa än så länge är att scanna av biljetterna, då hamnar ingen i kläm och där bakom framrutan kan ingen fingra på dem så det är en totalt vattentät lösning i dagsläget.

Jag håller på och kollar lite hur parkeringsbolagen arbetar så jag ska få svar i denna fråga snart hoppas jag. Det går ju alltid att skruva bort plåtarna för att "vinna tid" på parkeringsplatsen ifall man ska tillbaka inom kort då det tar tid för bolagen att tillkalla polis. Väl på plats hävdar man att någon stulit skyltarna bara.
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Tvivlar att de bryter upp huven. Om du inte stått där nån månad förståss och den står i vägen för brandbilen tex. Nog troligare att polisen inte ens kommer till platsen skulle jag tro.

DANNE
Min bil:
Länk
FRIFART:
Tycker dock att det enklaste alternativet är att parkera rätt och betala för sig...
Jag skulle personligen bli duktigt förbannad om du beställde kopior på MINA skyltar och åkte omkring med, dessutom så är det ett jävla sätt att stjäla från andra!
Detta innebär en rättslig process för den stackarn som egentligen äger skyltarna att bevisa medans du åker omkring och gladeligen felparkerar någon annans bil...
Det är samma regler för hur ofta men får utfärda en "parkeringsbot" som gäller för alla. samma regler för Carpark, polisen och kommunala parkeringsvakter alltså.
Samma regler i Stockholm som i Skövde

[b]Det som gäller är en gång per kalenderdygn och det måste gå minst 6 timmar mellan varje.
Max 5 st får utfärdas för en och samma förseelse.[/b]

Efter 5 st tillämpas "lagen om flytt av fordon i vissa fall" och man får lösa ut sin bil på närmaste uppställningsplats (ofta en bilskrot).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.