AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.282

Hjälp med vattenpump 320i

Be
8
BeBj
320i Touring 89
Har en BMW 320i touring som vattenpumpen gått på, har plockat ner en del och kommer åt två skruvar på vattenpumpen. någon som vet hur mycket man ska behöva riva för att byta vattenpump och fall man får rätt på allt igen. Är bara en lycklig hobby-mekare.

Om ja inte missminner mig (var länge sen jag skruva M20) måste man ta bort kamremmen, eller i vart fall kamremskåpan...
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Om det ser likadant ut på E36, så är det bara skruva ur dem två skruvar du ser, sedan sätter du samma skruvarna i dem hål som sitter 90grader från dem andra hålen. Du skruvar växelvis på dessa skruvar för att trycka ut pumpen (Du gör så för att inte bända sönder några kanter med något tillhygge). Sedan är det bara att sätta tillbaks den nya pumpen och skruva fast den! (OBS! Skruva växelvis på bultarna, så pumpen trycks in rakt. Och tänk på att inte skruva fast för hårt, då trycker du antagligen sönder packningarna och för läckage).

Men detta är förutsatt att det är likadant som på min M50 motor,,,ganska enkelt iaf. Tänk på att få ut alla eventuella trasiga delar från gamla pumpen.
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
,,,jag kanske svarade på fel sak,,,, På E36 fick man plocka bort fläkten (ink. käpan), drivremmen, sedan var det bara göra som jag skrev ovanför.
Be
8
BeBj
320i Touring 89
Enligt den nya pumpen så e de 3 skruvar och inga exra hål för att skruva ut den.

har skruvat ner så pass att den jäkla skruv som i så fall sitter bakom kamremmskåpan ska bort. men som jag ser det bilr jag tvungen att ta fördelaren för att få bort kamremmskåpan. undrar om det verkligen kan stämma, vill ju inte riva ner för mycket som jag sen inte får rätt på.

Be
8
BeBj
320i Touring 89
Har haft bilen ett par månader så har ingen koll på vilken motor jag har. Är en 6'a i alla fall, jag tänkte ju inte behöva skruva direkt med den.

Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
,,,det är ju underbart med "nya" (begagnade) bilar. Jag köpte min för ca 11månader sedan. Började med att köpa nya gummimattor till bilen (då snö och tyg/valour inte gillar vatten), nya torkarblad, ny växelspaksknopp, byta spindeled. Nya sommar och vinterdäck (och nya fälgar, då dem jag fick med var vinda). Byta vattenpumpen (passade på att byta termostat och drivrem), nytt avgassystem, nya fjädrar.
Ska byta hardyskivan och laga rost inom kort. Så köpa bil och vara lite för petig med att allt ska vara helt och i bra skick, så kostar det!

,,,,så det är bara början för dig ;O) Men det är iaf trevliga bilar, så hoppas det går bra! Man åker på sånt här med vilket märke man än väljer.
Be
8
BeBj
320i Touring 89
hahaha jo ska nog gå bra, vet ju att det kommer lite kostnader vilken bil man än köper. Är bara att jag inte blir riktigt klok på nerplockandet vid byte av vattenpumpen, annars hade det varit gjort.
Är ju en kanonbil annars skön att köra, kommer att köra 20 mil om dan och då e den jäkligt skön.

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Det är ett bra läge att kolla upp och byta pump (om den glappar) vid just rembyte.Om man vill ha tidpunkt så är rembyte nr 3 dvs ca 15000mil ett bra hum att byta pump.

Mvh/Micke
Be
8
BeBj
320i Touring 89
min vattenpump glappade på så där en 3 cm så den va rent slut. tur att det hände hemmavid. men hade jag vetat hur klyddigt det skulle vara så hade jag kört den till verkstad. blir nya tag ute i regnet i morgon med bytet.

jag plockade ner fördelaren på min m20b25... för att enkelt komma åt den är enkel tre insex.
och jag bytte kamrem samtidigt men tror inte man behöver ha ner kamremmen...
man kommer nog åt ändå. och nerdre kåpan kan nog vara kvar den också...
men plastslangen med kyl vatten är nog bra att ta väck...
svårt att säja jag tog ner grillen och kylet... det kändes fortare...
bytte kamrem och vatten pump på ca 2tim.
men slapp dock regnet...
och har inte startat den efter.... man vet aldrig om skiten ens går igång igen... lycka till
Be
8
BeBj
320i Touring 89
Så var bilen ihop plockad igen, bara att fylla på vatten och se vad som sker. Var ju inte det lättaste med packningen då där e så jäkla trångt.

Tack till alla trevliga på denna sida, skulle man ju hittat tidigare.

Be
8
BeBj
320i Touring 89
Jaha så var den nerriven igen, kul ska det vara, pumpen läckte och bilen vill inte tända alls utan bara snurade. Blir väl skroten nästa för bilen.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.