AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.240

Vad ska man se upp med på en Z3 cab?

Jag vet inte så mycket om Z3:orna, men nu har farsan blivit lite sugen.
Det är en 1.8 från 98 med 7000mil på mätaren han hittat.
Finns det några problem att se upp med? Maskinellt är det väl inget att anmärka på egentligen? M43:an är väl rätt problemfri.
För det är väl bara 8 ventilers M43 som såldes i sverige 98?
Jag har inte varit och kikat på skapelsen i fråga ännu.
Visa användare
78
Matthew z3M
Z3 M Coupé
Kika i begagnatguiden här på autopower... Där har du en mycket bra checklista som man kan gå igenom innan begköp..

M Power!!! The one and only power!
Nu är det inte så att jag aldrig köpt begagnad bil förr. Finns ingen specifik guide för Z3 heller.

Jag ställde frågan för jag aldrig brytt mig om att sätta mig in i Z3 programmet för de har aldrig varit intressanta för mig. Det är specifikt om Z3 jag undrar. Är det samma konstruktion som vanliga E36 med samma tillhörande fel så är det lugnt. Men bara ett ord om att det är så vore fint.
Likaså om modellfloran, vilken fyra fanns i Z3 vid de tidiga åren. Modellguiden säger enbart M43 men många annonser säger 140hk alltså M44. Modellguiden är fel på andra punkter.
124
zätatre
118d 3d -07
325d -07
Z4 3,0i -05
Jag är dålig på BMW:s motorbeteckningar, men Z3 fanns hur som helst med två olika fyrcylindermotorer. Dels 8-ventilaren på 116 hk (från 318i) och dels 16-ventilaren på 140 hk (från 318is). Dock såldes enbart 140 hk-motorn i Sverige, medan 115 hk kunde tas hem på beställning, har jag för mig. Därför kan det finnas enstaka svensksålda Z3 1,8i 115 hk.

Själv har jag en Z3 2,8i -98 med automatlåda. Helt underbar bil som aldrig har vållat minsta lilla bekymmer under de dryga sex år vi ägt den. Har bara varit att tanka och underhållsserva, tuta och köra...! Så jag vet ärligt talat inte riktigt vad du bör kolla upp särskilt noga...:)

Mvh.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Stopp och belägg!

Z3 har funnits med tre olika fyrcylindriga motorer, men bara två av dem har sålts i Sverige. Motorerna är följande:
M43 1.8 8v 116 hk - såldes i Sverige 96-99.04
M43 1.9 8v 118 hk - såldes i Sverige 01-02
M44 1.9 16v 140 hk - såldes INTE i Sverige

Z3 är en väldigt enkelt uppbyggd bil, men iom att det är en cabriolet bör ni kolla upp så att taket inte läcker någonstans (lukta efter fukt i kupén!). Glappa länkarmar fram är ju ett standardfel på alla E36 så kolla upp det också.

/Masten

Besök gärna min blogg! Länk
Tackar!
Låter fint.
Hej.Glöm ej kolla serviceboken.
N_
44
N_iklas
Z3 1.8 -96
Jag köpte min i våras. Dock med lilla motorn. Det jag upptäckte när jag "sparkade däck" runt om i landet var:

Mögellukt i en del bilar
Spårkänslighet vissa mer andra mindre
Rost på skärmen fram under gälarna vid skarven
Sneda karosser, på en gick det inte att stänga bakluckan utan våld
slitna bakdäck...
slitna framdäck, bra däck bak...
fönsterhissar som kärvar, men det verkar vara ett allmänt problem om man tittar på forumet

Niklas
N_
44
N_iklas
Z3 1.8 -96
men jag glömde säga att det är en helt underbart jä_la snygg bil med härlig väghållning. Säg åt pappa att han göt helt rätt som funderar på Z !

Niklas
Tack, bra information!
Jo han börjar ju förtjäna något roligare än minibussar och Renault Laguna.
Tre av fyra ungar utflyttade, morsan också för den delen. Så han kanske har råd nu:)
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Hejsan I love to ride
så trevligt för din pappa att tänka i dom här banorna med Z3, själv är jag nu pensionär och köpte min Z3 i våras och kört 500 mil i sommar på bara nöjeskörning....... därför förstår din pappas önskan tillfullo, själv tänkte jag på en 4-cyl kanske för körekonomin men jag hade lite mer önskningar med exteriörfärg och en avvikande interiörfärg, mil, pris, årsmodell, skick och allt detta var inte lätt att få ihop men till slut så hittade jag någonting ditåt men då blev det en sexa men nu efteråt ångrar jag inte det heller då min bil är en 00:a och hade gått 4200 mil och "er" bil har gått 7000 jag tror detta är så färska bilar och har det varit mer hobbybil än bruksbil så är den nog bra skött också så lycka till med z3 köpet och har man en gång haft tanken på en z3 kommer man nog alltid att ångra sig om man inte köper då man kunnat du ser jag pensionär och köper en z3....... det säger väl en hel del
Många många härliga njutbara mil önskar Uffe/bildock
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.