AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.575

Återkallelse av E34 pga fel i styrkammen!

Sida 1 av 2
Jag fick ett brev ang. styrkammen på min BMW. Så här står det bl.a.
Det har kommit till vår kännedom att ett antal bilar varit behäftade med ett fel i styrkammen på rattlåset, i extrema fall kan detta innebära att ratten låser sig.
För att få felet reparerat ber vi Dig omgående kontakta närmaste auktoriserade BMW-verkstad för att boka in en tid. Åtgärden är naturilgtvis helt kostnadsfri.

Jag är impad min bil är ju 10år...... Någon som har erfarenhet??

PeterB
Länk
co
54
compa76
528iA -99
min chef fick ett likadant brev, till sin 518 E34...
Fick mitt brev i onsdags. Ska lämna in bilen 30/11

Mvh Andreas

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den.
la
43
lavajas
518g BioGas -96
Japp, har också fått ett.

lavajas.
Nån som vet om det gäller alla e34 eller viss årsmodell ???
Har bokat tid för besök hos wölkes på Torsdag morgon då kollar dom bara om min har "rätt" eller "fel" fabrikat. Utefter detta blir det eventuellt byte av hela rattlåset.

PeterB
Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
va?.. BMW återkallar E34 när fullständigt struntar i E39ans och E46ans rostproblem. Låter bra märkligt.

___
Bilen: Länk
De
90
Denver
E36 325i
njae .. risken att folk dör är nog högre om rattlåset går i än att bakluckan rostar :)
Och sådana tidningsrubriker vill nog bmw slippa.

Dessutom så byter de ju karossdelar ganska frikostigt så länge rostskyddsgarantin gäller. Enligt deras villkor så ska det ju egentligen krävas genomrostning men som det är nu räcker det med att det blivit lite bubblor i princip
52
447
528:n
528i -96
Att återkalla en bil för rost som på vissa E39 kostar mycket pengar. Att återkalla gamla E34 kostar inte lika mycket, inte bara pengar räknat. Om folk börjar köra ihjäl sig i sina gamla BMW tack vare låst ratt... Ja, då blir det miljardstämningar i USA och hela BMW kan läggas ner.... Det skulle kosta BMW hela anseendet om dom struntade i detta! Jag är inte imponerad av BMW´s sätt att behandla sina kunder i detta fallet. Däremot chockad om dom INTE gör det! När det gäller säkerhet så är det högsta prioritet. Rost kan man leva med, (?) men inte med låsta rattar!
Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Vet någon om det beroror på chassie nummer el. dyl vilka skall man kontakka för attkolla upp ev. fel..

/Ian

Tycks bara gälla årsmodell 95/96 att döma av årsmodellerna på era bilar! Jag har iaf inte fått något brev.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Citerar m5toureg på e34m5-forumet:

"Service-information från BMW Group NSA har kommit (5 sidor) -
rattlås av märke 'Huf' är OK men om av märke 'Valeo' så SKALL den bytas utan kostnad 'under warranty' -- "

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Gäller enbart touringmodeller tillverkade mellan 05/1995 och 06/1996, med Valeo-lås.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Scheckheft
Hej
Som ErikW skriver, gäller endast Valeo-lås, inte Hutt. Bild Zeitung slår på "stort" som vanligt
Länk

Mvh
Scheckheft
Th
291
The roughrider
M540i Touring V8-32V 1995
Jag har inte fått något sådant brev, men det kvittar väl för min 540:a är tillverkad 03/1995 (enligt info via RealOEM.com med chassinr), så rattlåset är inte av Valeo-fabrikat isåfall.

Min Bimmer: Länk

Just real V8 Power, nothing more!

/Roger W
Min bil tog dom in en stund för att kolla fysiskt på låset. Hade dom kunnat kolla det på annat sätt hade dom nog gjort det (verkar billigare).

PeterB
Länk
Visa användare
40
ulfem
518i Touring -96
Har du en touring tillverkad mellan 05/1995 och 06/1996 så får du nog åka till din återförsäljare och be dom kolla upp så att det sitter rätt.
Bytte själv på min för ett tag sen men blev inkallad för kontroll, så att jag ej hade fått en Valeo som var som den gamla, med samma konstruktionsfel som gör att rattlåset kan gå i.
Dom tar bort plastkåpan under ratten och kollar tillverkningsdatum och/eller serienummer.
Det tar Ca 5 min att kolla, var själv med inne.
Mvh ulfem
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Ja då har detta hänt mig. :-(

Mitt rattlås fastnade, som tur var när jag skulle parkera så ingen olycka skedde. Däremot gick det inte att stänga av tändningen och inte heller stänga av bilen.

För att sedan få bilen från parkeringen fick jag knäcka rattlåset och bryta ut el-dosan som tändningslåset vrider för att få den i tändningsläge igen. Efter detta gick det att rulla igång bilen för att komma hem. Rattlåset småhögg lite då & då under färden hem, ganska obehagligt kan jag meddela.

Min bil är en E34 touring med Valeolås och är tillverkad i Mars 1996 (alltså inom det angivna tidsspannet.)

Imorronbitti ringer jag Wölkes för att höra vad dom säger om det. Har ni andra fått hjälp utan massa tjat?

/Tobias
Visa användare
416
GEN
E39 540 Touring -01
E36 316 compact -00
Tror det kan bli problem för dig! Tråden du skriver i är över 3 år gammal.men du kan ju alltid prova.
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Ja jag misstänker detta med. Pissigt när det är röd dag dessutom...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.