AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.494

mina tändstift har gått 12.000mil, onormalt/normalt?

senaste inspektion1 gjordes 12.000mil sedan och kan inte tänka mig förra ägaren bytt vid något annat tillfälle. i mitt sinne är det 3ggr för många mil för ett tändstift men det kanske är jag som överreagerar? blir intressant om man kommer ner i förbrukning något efter byte, ungf 0.95 nu trots mycket körning med farthållaren.
Hur långt har bilen gått totalt?
Kanske han har gjort servicen själv, då blir intervallerna långa i boken.
Tydligen görs tändstiftsbyte både på insp2 och insp1 fast det i enligt serviceboken bara görs på inspektion 1. Förra ägaren har av någon anledning hoppat över insp1 och gjort två stycken insp2 därav det långa miltalet sedan förra insp1.

de gamla tändstiften såg fräscha ut och ska ha gått ca 3000mil. Kändes bra o byta iaf då de gamla var Bosch-stift och inte NGK.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Är det din 523i-97 du skriver om? I så fall skall väl tändstiftsbyte ske varje inspektion.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
På E39 ska stiften bytas vid varje INSP II, inte innan.
10 000 mil är inga problem för stiften, då de stift som sitter i dessa motorer har en platina kärna och de håller riktigt länge.

___
Bilen: Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Service-schema: Länk

___
Kane, så sa BMW med. Men i serviceöversikten i min servicebok är det bara på M3 det är en rund grå plupp på tändstift vid insp2. Därför trodde jag stiften gått 12k mil först.

Mugge, 523 99- har 4st platina-sidoelektroder (inte mittelektroden). 523or innan 99 har vanliga stift med 2st sidoelektroder.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Mugge: BMW's TIS säger något annat......
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Bläddrade lite snabbt men kunde inte hitta det jag sökte. Har du något nummer så att jag kan slå upp det direkt? Annars får jag väl lita på dig. Kan även bläddra lite i föräldrarnas servicebok nästa gång jag är där för att se vad som står där.

___
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Om jag sägar att Kane har rätt så behöver du inte leta längre Mugge :)
Det är bara 99- som har platinastift monterat från fabrik a byte första inspektion 2 efter ca 10.000 mil.
Stiften kan användas även på äldre BMW om man så vill.

///MVH Hasso
Länk
Jag kör med platina i min 99:a, men jag undrar om inte vanliga stift och tätare byten är bättre när milen börjar ticka på. Det borde bli en hel del skt på stiften i en äldre motor efter 10 000mil eller har jag fel?
Det som är negativt med stiften på 99 och uppåt är att det är 4st sidoelektroder. Desto mindre saker i vägen desto bättre. Det positiva är givetvis att 4st sidoelektroder slits mindre än 2st och därför håller längre.

angående skit på stiften så är stiften både innan och efter 99 av sk semi-ytgnistgap, enklare förklarat ligger sidoelektroderna på sidan om mittelektroden och inte ovanför. Gnistan bildas därför längs isolatorn och bränner bort "skit".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.