|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 318iS -94:a och har följande historia: När bilen köptes var kamaxeln felinställd, så det rättade en mekaniker till och motorn började må mycket mycket bättre. Jag bytte olja, luftfilter, tändstift etc. har återigen bytt till fräsch och bra olja+filter, eftersom den efter ca 500 mil druckit olja ner till minimum. På besiktiningen låg HC-n på 450, alla andra värden OK. Vad kan felet vara? Motorn går perfekt i övrigt. Fick förslaget att det är ventiltätningarna, stämmer det? Har även bytt topplockspackning och ventilbrunnspackning eftersom när jag köpte bilen så låg där lite olja. Denna bes. tog jag med lite e85 i tanken, hjälpte ju tydligen inte heller... | |
|
E85 hjälper bara för att få ner koldioxidhalten (CO). Hchalt kan man förenklat säga är oförbrända artiklar i avgaserna. Vanligtvis brukar man väll kolla/byta det du gjort.. Olja+filter, kolla tändning/byta stift o kablar. Du hade inga problem med övriga värden? Kan ju vara så att katten e urblåst. Dricker motorn fortfarande olja? Isåfall kan mycke väl vara ventiltätningar/kolvringar som e slut. Ryker den blått? Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! |
|
|
Kompletering: Du hade bra temp på motorn när du mätte värdena? Lamda kanske kan vara boven i dramat, luftmassemätare, har du tillgång till instrument kan du mäta värdena innan katten för att utesluta den i vilket fall! Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! |
|
|
min var samma... spricka i en slang under tomgångs motorn.... fixade igenom min med eltejp. nu kör jag med rostfritt tryckrör... använd start gas på tomgång spreja slanga och rubbet vid insugs sidan... ner tom gången stiger så har du hittat sprickan... om det nu är samma som jag... Hellre hatad för den jag är än älskad för någon som jag inte är:) |
|
|
jag som försökt hjälpa honom kan slänga in någon rad. jag har länge funderat på ventiltätningarna men efterssom det aldrig rykt blått eller mer än normalt la jag ner den tanken. men efterssom den verkar dricka bensin så måste det nästan vara något sådant. motorn förövrigt är redan genomgången med startgas då hittades en vakumslang till en vakumklocka som hade hoppat av. gjorde bara att tomgången blev stabilare. förövrigt är bilen import från italien. väldigt fräsh då den inte blivit utsatt för salt. så några torrsprickor vore långsökt. går det genom att bara lyfta av ventilkåpan o syna över skicket på toppen tätningarna etc? |
|
|
Bästa är att ta ut stiften och kolla hur motorn mår.... har en vän till mig som har en 318is och hade samma problem. Där var luftmängdmätaren paj. |
|
| Hm, det är ju inte ovanligt att den dricker bensin :) Men dricker den betydligt mer än normalt är det ju anmärkningsvärt. Då sätter jag en 100-ing på att det är lambdasonden som är kass. | |
|
oj oj fel av mig MD.. den dricker olja inte bensin. jag var nog lite trött när jag skrev det.. olja ska det vara hur som helst.. så ventiltätningarna är väl det som låter mest akut o felsöka eller? |
|
M3-lappen |
God morgon . Jag köpte en m3a för nästan två år sen nu. När den va in på besiktning första gången så hade jag ett HC på 901. Och i det fallet va det Lambdasonden som va kass. När den va in på efterkontroll så låg den på ca 0.01 eller nåt. Så testa att byta den , kostade 1800:- till min. |
| Om du vill fuska till dig det, så häll i lite k-sprit och kör bilen ett par vändor på motorvägen så den är riktigt varm när du ska besikta. Brukar funka fint! | |
|
K-sprit/E85 hjälper inte mot Hc halten, däremot så minskar du koldioxid utsläppen. Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! |
|
| K sprit funka hur bra som helst för mig när jag hade problem me för hög HC.. k sprit i tanken o "bränn" ur den ordentligt innan du åker till bilprovningen. Min va nästan nere på noll efter jag gjort de | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.