|
|
|
|---|---|
|
Ojoj...Nu börjar det gå utför med bilalternativen ;) Skämt o sido>> Funderar på att köpa 518i med M43 och undrar rent ekonomiskt om det är någon skillnad i era "verkliga förbrukningar" mot låt säga det betydligt roligare alternativet 325 E36 i liknande prisklass.. Vet naturligtvis att t.ex. försäkringskostnaden är en "smula" högre på en 325:a men vill ändå få några svar på just förbrukningsstatistiken på en 518i E34 M43,verkar ju inte skilja så mycket mellan dessa två "möjliga alternativ"...eller har jag fel? Kör man "blandad körning"(visst,allt är relativt där med) under 0,8 på 518i M43? Ska nog sälja åtminstone en av mina M30...är väl dags efter nästan två decennium med M30 maskiner :) Mvh Janne. | |
|
Har inte ägt en 518 M43, däremot en 318 M43 och jämfört med min tidigare 328 så var det dött lopp vid snabb motorvägskörning (130-150km/h) mellan fyran och sexan. På sträckan Lund-Stockholm (62mil mestadels motorväg i 130-140km/h) drog t o m sexan något mindre (0.82 vs 0.86) vid samma årstid. Antar att sexans högre utväxling kompenserar den större motorstorleken. Nu vet jag inte riktigt hur 325 E36 utväxling är men den torde vara ganska lik 328:ans. Även om 518 är tyngre vet jag att andra ägare i stort sett legat på en identisk förbrukning som 318, dvs på runt 0.75-0.8 vid blandad körning. Vid vanlig landsvägskörning (70-100km/h) var fyran ca 1dl snålare. I stadskörning drog aldrig fyran över litern, oavsett väderlek eller körsätt. Sexan drog ca 1.2-1.3 i stadskörning. |
|
|
Har sjäv aldrig ägt någon 518i E34 men tror inte man skall hoppas för mycket. Att komma ihåg är att E34 är en åt helsike för tung bil för sin storlek. Vi pratar inte riktigt men nästan 2ton på touringmodellen. Om man dartill lägger en underdimensionerad motorkonstruktion som har 20år på nacken så tycker jag 0,8 låter optimistiskt. För övrigt är E34 en härlig bil att köra men någon spargris är det ju inte. |
|
|
Tja,kanske låter optimistiskt,men frågan var om någon här som just har en 518i E34 M43 kan skriva ner var deras förbrukning i verkligheten ligger på. :) Kristoffer L hade ju bl.a bra beskrivningar o lite erf. av spörsmålet(dock ingen personlig erf. av just 518 M43, men ändå bra info..Tack!) :) Mvh Janne. |
|
|
tjena jag har en 518 touring 94 med m40 maskinen och fast den har gått nästan 32000 mil så får jag den aldrig att dra över litern visst den är lite slö men du får ändå inte köra fortare än 110 i svergie*ler* |
|
|
Även om M43 är rejält underdimensionerad till E34 så bör en frisk 518 vara riktigt snål vid stads och landsvägskörning. E34 har en väldigt bra aerodynamik jämfört med andra modeller från 80-talet vilket ger skonsam förbrukning så länge man kör som folk. Man kan se likheter hos ex gamla MB 200 (W124) som trots en gräsklipparmotor drog runt 0.70 vid lansdvägkörning och toppade nästan 200km/h tack vare slimmad kaross och hög utväxling. Precis som jag skrev tidigare antar jag att den största vinsten med bränsleförbrukningen hos 518 görs vid stadskörning. |
|
|
Hmm...Ja,nog är en M43 en av BMW's "bättre maskiner"(M30 är dock fortfarande min favorit alla kategorier) ;) både rent konstruktionsmässigt + förbrukningsmässigt + som det dessutom nu är rent utav "gratis" i handeln :) Jag funderar nu på att låta "gumman" köra en M43 motor istället för den "något dyrare" 735 M30 hon kör nu ;) JAG får ju knappt njuta av "morret" från 735.an, så då spelar de ju mindre roll vad hon kör ;)) Har dock ett litet dilemma...Vill ju att hon ska ha ett ASC+T system eller åtminstone en med ASC(det hon nu har på 735:an)...Men då krävs ju lite "mer vilja" från min sida när det gäller stålar ;) Jaja...Fler som vill flika in med synpunkter? Kom igen nu ;) Mvh Janne. |
|
|
Tror att du kommer att bli nöjd med en 518T,jag har inte haft nån "än" men det går inte att säga att en liten motor i en normal bil =törstig. Min nya 316T med fjuttmotor går att få under 0,7 om du glider i 95-100.Ok inget fartåk men du hänger med bland tanter och gubbar i keps,och en viktig sak det är fortfarande en BMW. Annars är en 520T helt ok, min gumma gillar den mkt, förb ej över litern hur vi än kör,landsväg ca 0,80 -0,85. Mvh/Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.