|
|
|
|---|---|
|
vilken motor är bäst? hållbarhet m.m. går det att få min 328 att låta som min 325:a gör? inte för att ni vet hur den låter, men är m52 en tystare motor? | |
|
Jag reagerade exakt som du gör när jag skaffade min 328T. Hade 325:a innan och upplevde den som mer "råare" än 328:ans mer civiliserade gång, dock till det mer positiva. M52 motorn är ju en sk låg emissionsmotor som innebär att den är renare, tystare och mer bränslesnål än den mer råare M50:n. därav den bla tystare gången om vi nu bortser ifrån avgas spjället i slutburken. Har nämligen jämfört mellan dessa motorer utan slutburk. Har också sökt efter hur man skall gå till väga för att få 328:n att låta mer som 325:an. Kör med en Ac Schnitzer slutburk på nu som jag också hade på 325:an men ljudet är ändå mer lamt på ngt sätt och inte alls lika rivigt som jag vill ha det. Någon som har fler ideer? |
|
|
328:an är mer stryp av insuget, och är plattare/jämnare över registret. M52 är en bättre motor ur de flesta hänsenden men håller väl sämre vid överladdning. Topplocksbultarna sitter inte lika bra i alublocket i M52 som i gjutjärnet på M50. Byta av insug (till 325) öppnar upp en del och ger mer liv på toppen. |
|
| låter den mer om man tar bort spjäll i slutburk? vad sitter de där för? | |
|
finns där för katalysatorn.. den ser till att katalysatorn fortare kommer upp i arbetstemperatur vid kallstarter.. ang hållbarheten är den nog ingen skillnad när du kör motorerna som vanliga sugmotorer.. vid överladdning är m50:natt föredra pga gjutjärnsblocket som nämnt.. |
|
| pajar katten fortare utan spjället? tjänar man något alls på att ta bort den? | |
| Spjället är till för att hålla nere ljudnivån vid låga varv, det är stängt då, och när man ökar varvet öppnar det och flödet och ljudnivån ökarökar. Mycket möjligt att det också hjälper till att varma katten om man kör på låga varv, då flödet i systemet då flödet stoppas lite. Dock kommer inte katten ta skada av borttaget spjäll, men den kommer ta längre tid att bli varm? Mvh carl | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.