AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.361

Massa kondens i avgaserna på 530ia v8, vad är fel?

nu r den sjukt billig alltid varmkörd ordentligt inann jag ställer in den i garaget över natten då skall det välinte bli en massa kondens ryker så förbaskat då den är varm ingen olja i vattnet eller vatten i oljan tycker inte att det luktar glykol av avgaserna för det borde ju kännas eller??.... bytte lamdor i januari strax före besiktning kanonvärden efr det sjukt less på bilen nu ... någon som har en aning om vad dom tar för lilla v8 på skroten för det känns som om det är nått väldigt galet

Bimmer
för glykol har ju en ganska vass lukt

Bimmer
Visa användare
284
halvgute
530i Touring-93
Oj,du är lite putt...har du någe övertryck i expansionkärlet?glykol i avgaserna behöver nödvändigtvis inte lukta,men det ryker som f.n...sjunker kylvattennivån?

¤¤¤¤¤¤¤¤¤IRON MAIDEN¤¤¤¤¤¤¤¤¤
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Som jag förstår så försvinner varken kylarvätska eller olja samt att de ej verkar blanda sig med varann utan du är irriterad över att det ryker ur avgasröret? Ngt jag märkt med alla bmw:s jag har haft är att avgaserna är mkt varma även avgassystemet blir mkt varmt ända bak jämfört med andra bilar och med de temperaturerna vi har utomhus nu så är det väl inte konstigt att det ryker då de heta avgaserna möter den kalla luften?
Visa användare
202
Chrille.A
540ia -94
Min ryker med en massa innan allt blir riktigt varmt, men det ryker lite då med spec nu när det är kring 0 och kallare. Och den tar varken vatten eller olja utan går riktigt bra och fint.

Chrille

BeeMfWee Fur alle - Ja fur fan :)
Jo den har nog tappat lite vatten kanske en liter på 10 månader det är väl nget nåja skall ta en längre sväng idag det blir väl 5-6 mil jo det är tryck där men det skall det väl vara det är inte så att det sprutar ut vatten det har det inte gjort nåja får väl ta och åka iväg och kolla om man har co i behållare så

Bimmer
Ma
46
Mattebatik
525i Touring -94
Detta var skönt att höra. Har nämligen märkt att även min BMW ryker mer än andra bilar. Försata tanken när jag lade märke till det i början av denna höst var 25papp på topplockspackning o planad topp på verkstad. Kunde dock inte se några tecken på att detta skulle vara problemet. Ingen olja i vattnet o inget vatten i oljan. Vattennivån var oxå konsant.
Kom en dag däremot fram till att jag mest kör småsträckor vilket förmodligen lagrar mycket kondensvatten i avgassystemet som aldrig torkar ut. När man däremot har kört en längre bit så ryker det inte längre och det är ju rimligt att tänka at kondensvattnet då har hunniit koka bort.
Slutsaten är att jag inte längre är speciellt orolig.
Frågan varför en BMW ryker mer än andra märken kvarstår ju dock.
Visa användare
202
Chrille.A
540ia -94
Jag kör också ofta korta sträckor och jag tror med att det är kondensvatten i avgassystemet som är boven i dramat. Ibland får man ju ta en längre sträcka och låta bilen sträcka på benen. Det är en dröm att köra bilen :)

BeeMfWee Fur alle - Ja fur fan :)
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
Min ryker som ett as också, men den går fint och inget vatten försvinner. Så jag anter att det är normalt...
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Stort avgassystem och då bildas det en massa kondens. Vanligt på v8 modelerna

MvH Bmw 4-ever
Lycklig tvillingfar
Det kan ryka vitt (vattenånga) av ett par orsaker, och de uppträder ofta vid lite olika betingelser och yttertemperaturer. Vanligast är kondensvatten inne i bakre delen av avgassystemet. Kika in under bilen, det är inga små mängder som ryms där, 5-10 liter ryms lätt innan det börjar bubbla... Förbränningen skapar mycket vatten som inte alltid följer med ut på direkten.
Sen bildas det av naturliga skäl vit rök när heta avgaser möter den kalla ytterluften, och båda orsakerna kan även samverka från och till. Inget att oroa sig för och inget unikt för BMW heller, varför skulle det vara det?

FP
Ok så man kankse borde fixa nån slags drenering på systemet ..

Bimmer
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
tror inte att det blir bra. Då kommer avgaserna attt hitta en annan väg ut!

MvH Bmw 4-ever
Lycklig tvillingfar
Jo det är klart jag tänkte mer en bult som man kan lossa på ibland och släppa up överskotet med kondens

Bimmer
Hade en 320 som jag bytte system från katten och bak och den var rätt full med kondensvatten huga

Bimmer
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
På volvo 440 iaf med originalskitsystem så borrade vi ett litet hål i bakreburken, livslängden mer än trippeldubblades. Men bmws system är ju kända för att hålla länge, iaf e34, e32.
Från början/mitten av 90-talet så är BMW:s avgassystem rostfria. Kondensvatten som samlats går ju att blåsa ur vid lite rask körning, men nytt kommer ju hela tiden.

FP
jag kan tillägga att min 328 rycker en del vit rök också. lika så min äldre 518 var det så också så jag torr det är fullt normat. i fall man tänker sig ljuddämparen så är det ju inte mjuka linjer utan burkar oftasts så självklart samlas det. kolla vätskor och sådant när ni tankar. så ska det nog itne vara någon fara.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.