|
|
|
|---|---|
|
Jag undar om någon vet om det är viktigt med att just ha en longlifeklassad olja om man gör ett oljebyte varje år och inte kör mer än max 1000-1500 mil. Jag planerar att byta olja själv mellan serviceintervallet. Känns som urvalet blir begränsat och därmed dyrare om man skall han en BMW klassad LL olja. Just LL olja är väl egentligen till för om man kör ca 2500 mil om året. Bilen får ju dessutom longlife klassad olja på ordinarie BMW servicen. Tacksam om någon har ett vettigt svar, har sökt på forumet men inte hittat samma frågeställning. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har du M43TU motorn så räcker det med LL-98 godkänd olja och då finns det "massor" med olika oljesorter att välja på Valvoline synpower 5W-40 tex. Det är ju så att det kan bli betydligt mera mil än 2500 serviceindikatorn räknar förbrukad liter bensin dvs 2500 liter bensin inte 2500 mil. Det finns ingen LL-98 olja som har högre viskositet än 5W och 40W och där bör du inte frångå det är inte bara tiden/mil utan oljan ska funka året om också. ///MVH Hasso Länk |
|
Hmmm...Inga vettiga svar? Skulle nog säga att just oljetrådar är den mest frekventa frågan på forumet...fortfarande.. Så prova en stund till :) Men ett kort svar av mig nu blir ju att det går alldeles utmärkt att använda en annan helsyntet olja av god klassning om du nu ska byta som du nu har tänkt göra..t.ex en olja med kallviskositet 5w och viskositet vid 100grader på låt säga 40.. Mvh Janne. |
|
| Tack för det svaret...Jag får kolla vilken beteckning motorn jag har (vet att det är kamkedja och inte rem i alla all) :-) | |
|
Ok,sen igen :) Mvh Janne. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Om du petar in Chassienumret här så för du reda på vilken motor du har. sista 7 två bokstäver och 5 siffror. Länk ///MVH Hasso Länk |
|
En olja för ett kort liv behöver absolut inte vara klassad för ett långt liv, bara att kasta pengarna i sjön. Heldre billig olja ofta än dyr olja sällan om du är rädd om din motor. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.