|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Frifart. Håller med dig till fullo i din analys av mode!!!!! Niklas Fransosen |
|
| En dyr tjänstebil kostar mer för tjänstemannen än en billig tjänstebil även om det ofta kan betraktas som marginellt. Design och innehåll är oerhört viktigt för företagen också då bilen ses som en representant för företagets image. Tidigare var det inte helt ok att köra tjänste - BMW, oftast en förmån endast vd odyl förunnad medan det är ofta helt ok även för lägre tjänstemän nu. | |
| Frifart: Klokt talat! | |
|
FRIFART: I paritet med övriga skribenter håller jag med dig! Jag kan samtidigt förstå nyhetens behag med en fin bil, och att man sedan kan tröttna på den. Fast det beror ju på ens allmänna förhållande till bilar samt till ens förhållande till bilen i fråga. Jag känner ett välbärgat par i 55-årsåldern, som sedan år 2000 har ägt: En SAAB 9-5 och fyra 9-3, en BMW Z3, två Mercedes CLK (nya) och nu senast en Mercedes CLS. Detta är ju inte extremt på nåt sätt, men jag hade nog hellre köpt en 750iAL E38 och haft den i några år. Vad gäller avundsjuka tycker jag det är ett så sanslöst trist fenomen. Det verkar vara så typiskt svenskt, "du ska inte tro att du är nåt", Jante-grejen. Om jag ser en solbränd 50-årig snubbe med fin klocka och en Mercedes SL55 AMG blir jag inte avundsjuk i "klassisk" mening, utan mer "så där ska jag också ha det en dag". /L |
|
|
LeoniAguila, så sant allihopa! Tyvärr är det ju så att ska man analysera situationen i landet blir det risk att inlägget/tråden tas bort för att det kommer in för mycket känslor i det hela. Kortfattat ingen ska sticka ut och tyvärr får man då sluta sina dagar i kistan som outbildad och trångsynt samt bitter. Har själv nyligen på jobbet märkt att om man inte äter på samma tid som "alla" andra så går snacket, vad är det frågan om? tex en "arbetskamrat" har börjat ifrågasätta att nu äter du sent? jasså sa jag inte visste jag att alla måste äta på en bestämd tid, lunchen sträcker sig från 11.30-13.00? En annan gång svarade jag bara det var ett djävla tjat och efter dess har den killen slutat. Alltså vad är det frågan om? Skönt är iallfall att man inte äger någon ny BMW för många girigbukar, bittra, avundsjuka människor bara väntar på att få sin chans. Min arbetskamrat är en sådan, fast ej bitter. Han blev mycket intresserad när han hörde om mina 3 BMW bilar, men när de inte var 2-3 år gamla avtog intresset och så även avundsjukan, rätt konstigt eller hur? För att ändra på situationen tycker jag vi ska sticka ut så mycket vi bara kan, köp nya dyra eller fina gamla totalrenoverade pärlor för era sista slantar och visa folk att man våga stå ut och inte följa den tråkiga trenden som så ofta gäller. |
|
|
Lite OT, men kan inte låta bli... Frifart, du har inte funderat på om dina arbetskamrater (lustigt att du sätter citationstecken runt ordet) vill ha med dig på lunchen för att de trivs med ditt sällskap? :) /Elakis |
|
|
Jag tror inte det är så många som blir avundsjuka på nybilsägare, men det finns nog en hel del som triggar på BMW, oavsett värde eller årsmodell. Varför det är så kan man diskutera, kanske för att BMW på senare år har en tendens att locka till sig ytliga statusmänniskor som på allvar tror att de är coolare än andra för att de kör BMW. Dessa "raketforskare" som tror att man har rätt att köra som en dåre bara för att man sitter i en BMW ... det finns tillfällen när jag sitter och svär åt puckon i BMW, trots att jag själv haft flera. Tyvärr drabbar det ryktet även genuina bilfantaster som kör BMW för att de tycker att bilarna är bra/roliga/snygga/etc. De som vårdar bilarna bättre än sina barn/fruar/husdjur och aldrig ens skulle fundera på att göra omkörningar med möte, lägga gummi vid rödljusen eller fnysa föraktfullt åt Volvo och andra "svenssonbilar". De som har insett att bilen inte säger ett smack om dig som person, åtminstone aldrig något positivt. |
|
|
Elaka katten, mycket mycket möjligt och också troligt. Men jag anser att att det finns allt för mycket påklistrade bekantskaper där allt för många gillar att torrsnacka, alltså snacka för att snacka, inte för att komma med något vettigt. Jag har svårt med att acceptera det där beteendet att såfort man börjar ett nyt jobb så presenterar alla sig och tar hand och efter detta är man kompis (fast folk pratar bakom ryggen endå), hallå? Angående körtekniken så kör jag värre och mer vårdslöst i andra bilar än BMW eftersom man inte vill skada dem och utsätta dem för ett sådant våld att de blir i ett skick ovärdigt för en BMW. Om vissa människor är så osäkra att de måste sätta sig bakom en BMW för att visa upp en fasad så handlar det bara om att de är för fattiga för en Porsche eller Ferrari eller liknande? Osäkerhet och attityd kommer inifrån och BMWn är bara ett ytligt hjälpmedel på vägen dit. De som kör BMW för att de tycker om BMW och gillar och vårda och har respekt för märket beter sig mer sällan idiotiskt, men alla har vi varit unga någon gång och då räcker tyvärr pengarna inte till och mest prestanda och körglädje för pengarna vet vi ju vad det är. BMW är politik! |
|
|
Är det verkligen så mycket avundsjuka på Bmw-ägare som det görs gällande? Jag är mer inne på Dalis spår om att Bmws image och marknadsföring lockar till sig människor på jakt efter statusprylar. I mina omgivningar så är det vanligaste märket Bmw i någon form och skulle det, mot förmodan, vara en volvo så är det en Xc90, eller i sämsta fall Xc70 som gäller. En kollega t.o.m. ursäktade sig inför mig och några kollegor för att familjen var så tråkig och hade köpt en "sossecontainer" istället för något annorlunda och roligt som t.ex. Bmw (som 80 % av kollegorna kör)... Det är sällan själva bilegenskaperna som sådana som är avgörande för vilket bilmärke de väljer att köra utan faktorer som märkets status, vilka signaler bilen skickar till omgivningen och hur de önskar att de ska uppfattas av andra människor har större betydelse för bilvalet. Jag tror att det är dessa punkter som skapar irritation, eller kalla det för avundsjuka om ni vill, mot bmw-ägare i allmänhet (även mot dem som väljer att köra Bmw pga av bilarnas fina egenskaper snarare än "status"). Jag har själv suttit och irriterat mig otaliga gånger när personer försökt förklara och övertyga mig om att bmw är sååå överlägset och tvingats lyssna till saker som: - Den här nya 177hk motorn är fantastiskt stark, den går som en sportbil.. - Bmw är ju först med den här "sequentronic-styrningen" och det är helt otroligt vilken väghållning den ger. Bilen ligger som klistrad i kurvorna.. - De nya "punkteringsfria" däcken ger en otrolig komfort... Vi bilnördar som sitter o hänger här på forumet tillhör trots allt en minoritet och jag är övertygad om att en majoritet av oss tillhör den senare kategorin människor som uppskattar bilarnas egenskaper mer än Bmws image och status. Och jag kan instämma med Frifart om att Bmw till viss del är politik. Liksom Volvo fast å andra hållet.. ;) T4 -99 |
|
|
SotaM, ja om man tittar i "papperet" så att säga är jag skeptisk till all avundsjuka också, men all skadegörelse i olika former talar sitt klarspråk!! Visst drabbas alla bilar av det i större eller mindre former, men det är ingen slump att BMW ständigt och jämnt drabbas, se bara på våra förbaskade försäkringspremier. Frågan man då kan ställa, varför saboterar man BMW bilar, ja antingen är man personlig arg på dem på något sett pga att de alltid kör fort och ställer till med problem på annat sätt eller avundsjuk på att vissa har det "bättre" som man resonerar. Det roliga är att bilen i fråga är helt oskyldig till allt, det är individen bakom ratten som det är riktat till, varför inte då repa honom/henne istället? Hela tilltaget är så galet och dumt att man inte kan låta bli att skratta åt eländet. Skulle samma person skaffa en volvo skulle bilen få vara i fred i mycket, mycket större grad. Observera att detta gäller inte svartsjukedrama eller andra situationer då man vill komma åt en viss person. Det är ju det som är det värsta, de som saboterar bilar (BMW) i allmänhet vet ingenting om vem som äger bilen utan gör det bara slentrianmässigt så att säga, snacka om bilrasism, vad är det frågan om? |
|
|
Ok, nu snackar vi inte design längre utan snarare psykologi - men det är också intressant :) Jag tror nog inte heller att alla nya bilar genererar avundsjuka. Om man kör en riktig snik-Merca eller snik-BMW så kan nog t.o.m. den rödaste (eller gråaste!) sossen tycka att det är ok. Väljer man däremot en större motor, skinnklädsel och blänkande 18"-fälgar så är man plötsligt någon som "tror att han är något". Det som stör mig med "ytlighet" och BMW-ägande är dock inte välbärgade medelålders personer från de fina förorterna som kör fram och tillbaka till jobbet, utan ungdomar i överstylade E36:or alt. ungdomar i farsans Z4 som rusar motorn vid rödljusen i Göteborg centrum, utanför krogarna på natten. De tittar så noga ut genom sina rutor i hopp om att folk skall titta på dem och imponeras... jag tittar bort för att inte skänka dem den glädjen. Och märk väl, det är definitivt inte avundsjuka det är fråga om! Kanske är det enda skälet som får mig att tveka inför BMW-ägande (eller Mercedes!) just det faktum, att de begagnade modellerna så ofta cirkulerar på gatorna i uppvisningssyfte. Det är farligt med etniska diskussioner, men trenden verkar ju vara att utlandsfödda kör BMW, "svennarna" kör trimmade Volvo. Detta avskräcker tyvärr en del. Det får nog bli en Jaguar eller Range Rover i alla fall :) /L |
|
|
LeoniAquila >> Jag skulle vilja säga att vilka grupper som kör BMW är väldigt beroende av vilka städer, och områden, vi pratar om. Tittar du på innerstaden i Sthlm eller de "finare" förorterna är det väldigt väldigt många BMW-bilar, och inte nödvändigt med de större motorerna, som inte sällan är tjänstebilar och det uteslutande bland "hippa" innerstadssvennar. Anledningen till att det är BMW som gäller för dessa personer är förmodligen samma som för förortsungdomarna från "fulare" förorter fast de rör sig i olika prisklasser och årsmodeller. Jag kan villigt erkänna att jag kan irritera mig på personer som köper en viss bil/bilmärke mer för att den passar deras image än att de uppskattar bilens egenskaper eller om de köper en snik-bmw (eller Merca) och ändå tror att det är världens grymmaste sportbil bara för att det är visst märke på bakluckan på bilen... För att åter igen tala om design tänkte jag på denna tråd igår när jag såg nya 5-serien stå parkerad framför en ny v70. 5-serien såg från sidan ut att vara minst en bilstorlek större ut än v70, framför allt på höjden. Hade man parkerat den gamla v70n bredvid dessa bilar hade den sett ut som en liten leksaksbil (och då har den ändå minst lika bra innerutrymme)... För att inte tala om hur liten gamla e30n hade sett ut... Bilar som M5an som Golf Gtin ser egentligen ut som hottade mini-suvar när man tänker på hur bilarna såg ut bara för tio år sedan. Nya e90n känns ju nästan lika stor som gamla e39an när de stor parkerade bredvid varandra. Jag måste säga att jag saknar lite av de gamla smäckra vackra linjerna när man jämför med dagens svulstiga jättebilar med enorma hjul... T4 -99 |
|
|
SotaM, Jag förhastade mig lite i frågan om vilka grupper som kör BMW. Min bild är nämligen helt färgad av de miljöer jag rör mig i, nästan uteslutande Göteborgs innerstad och de "fina förorterna" vid havet söder om stan. Och som någon var inne på, en bil - och tillika en miljö - man har resp. rör sig i, kan ibland säga väldigt lite om vem man är... jag rör mig i stan därför att jag är student, och söder om stan därför att de bästa cykelvägarna finns där. Men var jag än rör mig så stör jag mig på det som är ett så uppenbart uppvisande av inbillad status. Inbillad skriver jag, för personerna vi pratar om nu skiter i (eller vet inte om) BMW:s kvaliteter (teknik till stor del) som inte alls har med status att göra. Men ang. design igen, stora hjul tycker jag nog funkar bra ändå :) En fin E38 med stora Alpinafälgar Länk är en utsökt syn. Eller bilen som jag ofta jämför med i denna tråd, Jaguar XJ, med stora hjul! Länk Kan hålla med om att nya 5:an (Touring?) ser rätt tung ut där bak. Volvo V70 är mer smäcker, och den gamla V70 är ännu tunnare. Den är dock ett bevis, tycker jag, på att en bil inte automatisk blir snygg för att den är tunn... /L |
|
|
Ett tillägg om status/teknik, jag förhastade mig igen och vill inte påstå att det helt saknas ett samband där... för nog kan väl den fina tekniken i sig ge en viss status? Åtminstone hos ingenjörssläktet ;) /L |
|
|
Men allvarligt, ni som menar att det inte finns avundsjuka mot BMW ägandet kan ni ta och svara på varför "vi" BMW förare upplever en otroligt stor vandalism mot våra och andras bilar? Inte tror jag att det beror på att "folk" tänker; -jahaja där står en sådan där BMW igen och de bilarna ser man ju jämnt utanför krogen med fullt hjulspinn och alltid ska ägarna styla så jag tror vi tar och repar den här bilen och varför inte hoppa lite på taket samt slå sönder några lampor, sådär ja nu känns det bättre. Angående design så undrar jag behöver verkligen bilarna bli så mycket större, eller måste de rent av svälla åt alla håll och kanter pga säkerheten? Snart är alla bilar mer eller mindre "minibussar", medan de minsta kommer att vara som en E34 ungefär? Dessutom de jättefälgar som cirkulerar numera, vad är en medelfälg idag? komme rihåg när 15" var standard, typ början av 90-talet, då det var svindyrt med 17" som var det värsta man kunde köpa (nästan). Idag släpps det väl knappast någon bil med mindre än 15"? Jag tycker biltillverkarna gör det lätt för sig stora, klunsiga bilar med plastfenor med ful design blir räddade av jättefälgar till stor del. Stort fokus och uppmärksamhet läggs på dem istället för på design. Många bryr sig inte längre om såvida en fälg är ful eller snygg bara den är stor så fyller den sitt syfte. Jag säger igen, tacka vet jag hederliga BBS splitt, BMW kryssekerfälgar, M5 fälgarna som alla är vackra fälgar. Tacka vet jag små fälgar. Dagens yttermått måste stanna av (både bil och människa :-), bilarna får inte bli större för vem behöver det egentligen? Är det för att kunna tillfredställa den enorma konsumtionen av varor så man får plats med 7barn och 18 matkassar +hund så spelar det ingen roll för man kommer ändå att köpa lika mycket volvo och dess kombi bilar i vårat land, eller välja amerikanskt i USA. Är det så att "folk" är så avtrubbade att designen spelar en mindre roll i dag än för 10-20år sedan? Har dagens nybilsköpare inget krav på designen? eftersom BMW sålt mycket bra under bangle perioden som knappast har inneburit ett uppsving i designen måste det vara så att merparten av köparna bryr sig mer om bilmode och nyskapande än att lockas av en vacker tidlös design, för vi som gillar dem köper kanske inte nya BMW-bilar i speciellt stor grad? BMW blir mer och mer politik samt allt mindre och mindre betoning på bilar med snygg och tidlös design. Jag är rädd för den dagen då BMWs körglädje försvunnit, man kanske har gjort något åt styrning, chassie, växellåda och plötsligt så finns den inte där längre. |
|
|
Jag tillhör dagens bilköpare och jag har stora krav på designen. Jag tycker absolut att Bangle/Hooydonk-eran inneburit ett uppsving för BMW:s design och synen på bildesign mer allmänt. Formspråkets inflytande ses dessutom tydligt på andra bilmärken. När det gäller den ökade storleken är det väl en del marknadskrav, en del produktegenskapskrav, och en del kapprustning. Kunderna vill ha större bilar, och billtillverkarna gör vad kunderna vill ha eller vad de tror att kunderna vill ha. Sen skall ju bilarna helst passa människor upp till drygt två meters längd och x antal kilos vikt. Därtill kommer ökade yttermått p.g.a. ökade säkerhetskrav, mer omfattande elektroniksystem, bättre ljuddämpning, etc. Går vi tillbaka till det estetiska tycker jag att proportionerna är viktigare än de faktiska yttermåtten. Bugatti Royale, en av de vackraste bilarna som någonsin byggts, var drygt sex meter lång och hade 24 tums hjul (den byggdes 1929-1933). Men jag håller med om att få moderna bilar kan anses vara tidlöst vackra. /Lars Vägen är målet. |
|
|
larsssss, Under 1929-1933 hade de flesta bilarna jätte ekerhjul med många tum, var väl inte unikt för Royale? Proportionerna är mycket viktiga anser jag också, men den absolut billigaste och förmodligen i de flesta fall vackraste lösningen till körglädje är att hålla nere yttermåtten då den totala vikten oftast beror på den. Lågvikt = mer körglädje än hög vikt, som dessutom ger bättre prestanda och lägre drivkostnader i form av bränsle. (Sedan finns det naturligtvis undantag som bla Bugatti Royale som du angav). Säkerheten idag beror på betydligt mer än bara en stor kaross. För min del tycker jag att en mellanklassare inte bör vara mer än ca 4.80 lång max samt ca 5m för de största samtidigt som de mindre måste kunna få vara runt 4.5 och väga under 1500kg. Jag har alltid tex tyckt att de äldre cupeerna varit fina, men se på dagens stora degbullar där man knappt sitter bättre bak än i de äldre trots mycket större yttermått. MB stora cupeer ska vi inte ens tala om, en bil på runt 5m och inte allt för långt ifrån 2m bred med en jättehög tjänstevikt, vart tog harmonin "smäckerheten" vägen? Är det verkligen tvunget att tillverka så stora karosser pga säkerheten? Hur tänker biltillverkarna och BMW? Är ni för eller emot borttagandet av listerna, jag är kluven själv. Det känns som om det blir mindre och mindre detaljer på utsidan av bilarna, helst ska väl alla bilar och modeller ha lika många för att tillverkningen ska gå enklare och fortare. Jag ser en stor anledning att ha kvar modellbeteckningen baktill eftersom snart ser alla modeller likadana ut och det kan vara kul att bli påmind om att man har en 5 serie och inte en 3 serie ifall man börjar undra efter ett tag. Det är interiören som gäller idag, ren stor kaross med "häftiga fälgar" samt en nymodig layout på instrumenteringen och färgvalet. Tänk om man kunde börja tillverka hederligt plysh-tyg igen. Rent generellt går BMW mot en mer förnuftig, säker, rymlig bil, dvs mer åt volvos håll, medan tex volvo själva faktiskt har gått och går sakterligen mot det motsatta hållet. Gäller likaså MB, jag är rädd för att den viktiga faktorn körglädje lyser allt svagare numera oavsett om bilen heter M5, M6, M3 så är det faktum att de blir allt tyngre samt större och större, känns inte riktigt bra. |
|
| Jag håller med ElakaKatten - "fet" design utstrålar kraftfullhet och styrka. Om inte annat är det mesta förlåtet när man sätter sig bakom ratten och det har riktigt bra känsla. Sen hjälper det ju inte att jag tycker att den nya generationen är så fruktansvärt snygg... | |
kilroy |
Jag är inte alls så säker på att BMW vandaliseras i större utsträckning än andra bilar rent statistiskt. Jag går i det fallet bara på min magkänsla... Däremot förekommer det ju rätt ofta att medlemmar på AP berättar om att deras BMW har blivit vandaliserad eller att någon har stulit delar ifrån den. Man får kanske lätt uppfattningen att BMW är hårdare drabbat än andra märken. Det är nog ingen tvekan om att de senaste designförsöken av BMW går ut på att ge bilen (och ägaren) ett intryck av "power", kraft och styrka. Bilar som däremot rent designmässigt är lägre skurna (lägre midja och mindre bulliga) ger mer ett intryck av elegans. Vad man föredrar är ju helt personligt. För min personliga del föredrar jag en bil som Maserati Coupe Cambio jämfört med nya M5, bara för att ta ett exempel. Att jag sedan älskar bilar som den gamla Bugattin är ju en annan sak... Mvh kilroy "Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad" |
| Jag är helt övertygad om att BMW vandaliseras mer än andra bilar, kanske beror det delvis på att en del ägare inte själva är av den ärligare typen med rent mjöl i påsen så att säga. Känner till flertalet som bara fått sina bilar förstöra på något sett när det ägde BMW, efter volvobytet tex så slutade problemen. Flera här finns på forumet, så ni som kan intyga får gärna göra ett inlägg. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.