|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Frifart: Minin är ju ett utmärkt gocart-substitut. Det är ju nästan en BMW =) Hyrde en i somras och hoppsan vilken rolig leksak, haha :) /ElakaKatten |
|
|
Jaguar som första bil.... Ja, det är lika bra att lära sig läxan direkt =Bara reparationer non-stop och totalt nollställt bankkonto medföljer i ett Jaggaköp! Efter det så söker man efter en mera normal bil som funkar 364 dagar per år, kanske en BMW? |
|
|
Det skulle vara mycket intressant om BMW försökte återta de gamla riktiga njurarna (tänk 30-tal och barockängel). Om de lyckades lösa det på ett snyggt sätt så skulle det kunna bli mycket intressant... och självklart bättre än Audi:) Fan, nu känner jag för att skissa, det är ju skit att man pysslar med stadsbyggnad och inte bildesign:( mvh Fredrik |
|
|
LeoniAquila Visst var den svarta e92:an svårt vidbränd :-) Helt klart en fantastisk bil, men den faller inte mig i smaken så vidare värst mycket efter det att jag sett den live i trafiken. Den är dock makalös att köra!!! Utan att jag vet nåt så har jag en känsla av att äldre bilar och kanske framför allt Jaguar var designade för att vara just tidlösa. Så kanske även E38, E39 och E46 i viss (mindre) mån. Tänk bara på Jagga E-type och andra bilar ur den årskullen. Dom håller i designen än i dag, i alla fall i mitt tycke. Kan det vara så att dagens designers medvetet designar bilar som ska vara rätt just nu, men med tanke på att vi bilköpare ska byta bilar med allt jämnare mellanrum. En bil som man gillar och som är tidlös i designen vill man ju inte byta bort eller hur? Och det är klart som korvspad att det GÅR att designa en bil som håller stilen länge och blir klassisk, om man VILL dvs. Syftet är ju trots allt att vi ska byta bil allt oftare och köpa dyrare och dyrare och mer fullastade vagnar. Tycker att Audi ser förfärliga ut. Det är väl ett försök att se agressiv ut på Autobahn så att folk flyttar på sig vad vet jag. Jmf E38 och E65, den förra smäcker och elegant den senare stor, tung och klunsig. Kanske ska det vara så men det passar inte mig. Så jag håller mig till min E46 cab, som även den är vidbränd, dvs svart. Kommer att vara snygg länge hoppas jag. Äh, bryr mig inte vad andra säger eg, JAG gillar den å det räcker fint för mig. Men den dagen jag måste byta, f-n vet vad det blir för just nu finns det inget som faller direkt i smaken. Niklas Fransosen |
|
|
Design är tycke & smak, vilket egentligen är meningslöst att diskutera eftersom det inte finns något rätt eller fel. Jag har dock lagt märke till att smaken ofta följer åldern, efter vuxen ålder har inträtt så tenderar smaken att sluta utvecklas. Exempel på det är 40-åringar som tycker att E28 är det snyggaste som någonsin designats, 30-åringar som tycker att E39 är tokvacker och 20-åringar som gillar E90. Jag har själv drabbats av det och tycker att BMW peakade med E46 (M3), allt senare är fult ... även E92. Har heller aldrig förstått varför Jaguar E-Type är så omhuldad, fulare bil får man leta efter. Designen är så totalt obalanserad (75% motorhuv) och fallossymboliken så övertydlig att man baxnar. Som sagt, design är tycke & smak, det finns inga rätt eller fel. |
|
|
Tidig tung design med hög midjelinje, jättehjul mm. Allt går igen =) Länk Länk |
|
|
Elaka Katten: du fick mig just att tänka på Viosin, finns det ingen som kan länka bild till en sådan? DOM är långa låga med små rutor (om jag minns) och så läckra att man gråter! :) /Fredrik |
|
|
Länk Länk Länk Hepp :) |
|
|
ElakaKatten och Dali fick mig att tänka på den här: Länk Länk En av de vackraste bilarna någonsin. /Lars Vägen är målet. |
|
|
Här är fler :) Länk Länk Länk Fast det finns "bättre" modeller. |
|
|
Dom gamla bilarna som länkats till tidigare är vackra bilar. Visst har dom stora hjul och små fönster precis som moderna bilar, men i mitt tycke finns det inget gemensamt alls egentligen. HELT andra karosslinjer osv. Fast det är dali som slår spiken i huvudet när han säger att design är tycke och smak. Skulle alla tycka samma skulle vi förmodligen rulla runt i T-fordar fortfarande. Sen kanske det har att göra med hur MÅNGA bilar det finns av en viss sort. De gamla 30-talsbilarna som vi sett prov fanns det inte alltför många av, vilket i sig gjorde dom vackra om man jmf med just en T-ford eller motsvarande. Även på 50 60 talet var det inte så många som kunde köpa bilar och därför är vissa ovanliga och kanske just vackra. Dagens bilar, nästan alla, är ju dussinbilar. Och det gör inte att dom öht blir exclusiva. En M5 ser ju för gemene man ut som en 520, samma lika liksom. Dessutom finns dom i varje gathörn. 520 alltså :-) Men i denna fråga finns det inget rätt eller fel utan alla har rätt. Fast det betyder just inte att alla andra tycker samma sak. Det är rätt häftigt tycker jag!!! Kanske har det lite med åldern att göra som dali påpekar. Eller inte. Det här är kul för om alla tyckte samma sak, vad trist det vore när man sågs! Tänk hur det skulle låta om alla körde en svart T-Ford. -Snygg bil -Jo detsamma. -Fin färg -Din med. Och sen vart det tyst. Så länge man är nöjd själv med sin bil, hus, båt, klocka eller jacka så är det ju bra. Gillar man inte prylen längre så byter man och så rullar man vidare. Enkelt. Fast jag kan inte låta bli att avsluta med att han den där Bangle måste ha nåt fel på sitt ögonmått alltid :-) Niklas Fransosen |
|
|
ElakaKatten, Håller helt klart med dig om att VISSA bilar verkligen passar bra som "kraftfulla". Det ger nog pondus åt vissa men klumpighet åt andra. Rollsen är ett bra exempel på pondus. Vissa SUV:ar har även pondus, andra är kanske mer klumpiga. 528:n, Är medveten om problemet! Det enda som gör en XJ med några år på nacken billig, är väl inköpspriset... En väns vän har en från sent 80-tal, nu åker han på att byta däck - men de görs inte ens i rätt dimension längre! 635 CSi, Retro-design då kanske? Kan funka om det görs med försiktighet, tror jag. Stadsbyggnad, vad kul! Det är precis vad jag läser. Fortsätt du med det, jag tycker det är sämre ställt med svensk stadsarkitektur än med de flesta bilarna som rullar här... Fransosen, Kanske har du rätt i att bilarna tidigare försökte göras tidlösa men nu mer trendiga. Oavsett vilket tror jag att många designers försöker självförverkliga sig genom att sätta ett avtryck. I så fall är jag glad att jag inte heter Chris Bangle... Kör du glatt vidare med din svarta E46:a, det är i mitt tycke en av världens allra finaste cabbar. Och färgen passar utmärkt! dali, Visst kan man säga att det är meningslöst. Jag var mest ute efter att höra om någon tyckte som jag om dagens bildesign, och då inte den "traditionella Bangle-diskussionen"... Din åldersanalys är intressant, stämmer nog in på många, själv är jag snarare tvärtom. 23 år och snart gubbe ;) Slutligen, som Fransosen är inne på, tur att de flesta tycker lite olika i alla fall. Tänk om alla körde en svart E38:a eller en grön Jaguar XJ, det vore inte så kul. Ang. Bangle, han har nog studerat alla möjliga geometriska former, men ingen sade till honom hur de bäst kombineras :) Hälsningar till alla, /L |
|
| Åldersanalysen tycker jag stämmer dåligt. Jag tycker det snarare att det är så att man anpassar tycke efter plånbok. Jag vet inte om det är någon inbyggd försvarmekanism som utvecklas allt eftersom inkomsterna utvecklar sig men mina vänner som nu de flesta slickar 40-årsstrecket har alla nya bilar och suktar alltid efter det senaste. När vi var i 20-30 årsåldern fick vi nöja oss med bilar som hade ett par år på nacken. Vi var ganska nöjda med det och tyckte nog också att den nyaste designen inte var så häftig. BMW designar ju bilar för att säljas i volym i det halvdyra segmentet dvs de måste attrahera de som köper bilen först när den är ny såväl design som funktionsmässigt. Detta måste man ju konstatera att de lyckats väldigt bra med med tanke på deras ständigt växande volymer. Utifrån denna efterfrågan och volym grundar sig ju sedan andrahandsmarknadens attraktionskraft. Precis fyllda 40 tycker jag liksom de flesta i min umgängeskrets och ålder att i praktiken hela BMW:s nuvarande modellprogram är skitsnyggt sen kan någon tolka det som att det är gubbig design eller att det är vi "gubbar" som har osedvanligt god smak vad gäller modern bildesign:-) Nåväl designen tilltalar i varje fall alltfler vilket som sagt återspeglas i markant stigande försäljning under de senaste åren. | |
|
Visst, lite tycker man nog en bil är snygg efter plånbok. Jag till exempel tycker ju E32:an är vrålsnygg. Men det kan lika gärna härstamma till början av 90-talet då man åkte med päronen på autobahn och 7:orna bara forcerade om i omkörning. :) Jag har inte forskat riktigt i hur det där ligger till... Visst tycker jag nya BMW är snygga också...Men jag vill inte lägga så mycket pengar på en bil. Så ja, lite tycke efter plånbok är det nog. :) |
|
|
Håller med Niklas Fransosen insiktsfulla analys av smak - det enda vi kan vara säkra på är att vi inte tycker helt likadant. En annan bra grej som han skriver om är exklusiviteten, tillräckligt många av en modell gör den i min mening vanlig och tråkig. Själv håller jag inte alls med Freude om "tycke efter plånbok". De flesta bilar jag tycker är riktigt snygga passar inte alls in i min ekonomi, så jag får nog tillskriva mig formeln "tycke efter ÖNSKAD plånbok" =) Men det är kul att diskutera tycke och smak - även om ingen har rätt! /ElakaKatten |
|
| Tänk att dom gjorde så asgrymsnyggcoola bilar för så länge sen. Mycket efter det har ju bara varit desigmässigt skit. Bugatti Veiron (himla namn) är ju iofs rätt fet men så kostar den ju 11 mille också. Läster förresten att om man kör fullfart med den (=drygt 400km/t) så får man tanka var 12e minut! | |
| Bilar är som klädmode, nu är hattarna mode igen men inte gillar jag dem för det! | |
|
F a F Kanske styr plånboken kanske inte. Jag kan vilken dag som helst surfa iväg och köpa mig en fulltastad 530 eller 335 om det skulle falla mig in. Det finns pengar i plånkan :) Men då jag inte tycker dom är snygga struntar jag i det. Vill inte betala en massa för något som jag inte gillar, så enkelt är det. Och som vi sagt tidigare, ju fler bilar av en viss sort desto tristare för ägaren. I området där jag bor vimlar det av diverse e60/e61 nån e65a ett gäng X5 och en hel hoper med e46 med. Och så kommer lilla jag, ensam om min svarta cab. DET tycker jag känns bra. Sen spelar priset ingen som helst roll, för min del då. Fast detta är ju min uppfattning så den behöver ni inte dela om ni inte vill :-D Kör lungt där ute!!! Niklas Fransosen |
|
|
Vill bara göra ett litet tillägg till det där med plånboken. I de flesta fall kan BMWs markant stigande marknadsandel hänföras till deras stora framgång inom tjänstebilssektorn. Det är alltså fler BMW som säljs i dagsläget till firmor än till privatpersoner. 60-40 enligt min säljare. Gratis service i 3 år och schyssta paket samt ett bra andrahandsvärde är nog det som gör att många företag låter sina tjänstemän välja även BMW. Så om man sitter på jobbet och ska till att välja ny tjänstebil, nog tusan väljer man en BMW före en V---o om man är det minsta intresserad av bilkörning, bilar och teknik. Kanske även designen. Vems plånbok är det då som styr?? Jag är inte alltför insatt i tjänstebilssvängen, men ur ett skattemässigt perspektiv spelar det väl ingen roll om bilen man köpt för 300.000 är en BMW, en V---o eller en Audi. Det är väl just beloppet som är det väsentliga? Niklas Fransosen |
|
|
Men med handen på hjärtat, det finns väl ingen BMW som ger så mycket per krona som de lite äldre. Tex de äldre 7seriebilarna, bättre komfort, utrymmen i kombination med skön körupplevelse hittar man inte någonstans, likaså den mix som 5 serien ger eller den rena och "råa" körglädje som finns hos vissa mindre äldre BMW bilar. Detta gäller just de lite finare exemplaren som finns, de kan förmedla en stor dos nybilskänsla samtidigt som man vet att inte så många kör dem. Att få äga sådana ger mycket belåtenhet, tex tittar många verkligen till vilket är glädjande, speciellt då en äldre bil för ca 3000-50000kr kan dra till sig mer blickar än en M3E46 för 650 000kr. Nu är det långt ifrån alla som glädjer sig åt det, men de äldre bilarna bemöts ofta av ren glädje, medan de nyare kan mötas med avund, studera gärna hur folk tittar så förstår man. Avundsjuka är farligt, det är dyrt med saboterade bilar, som dessutom tappar i värde för varje mil och dag de används, något som äldre inte alls lider av i så stor grad. Sedan är mode en sjuka, många lever mer för att kunna säga och visa upp det nyaste än vad de njuter av själva varan. Nyare BMW bilar har sitt träsk och behandlas oftare som vitvaror än de finare äldre, man byter snabbt ut dem vid krångel eller om någon nyare modell har kommit ut då ens bil ändå har gått så långt som 8000mil. Jag hatar verkligen folk som säger min bil är 3år nu, den är gammal jag måste byta till en nyare, varför då ??? (ifall man nu inte har skäl som att man pendlar typ 5000mil per år och ens bil bara måste starta varje dag osv). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.