|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Har inte mycket att tillägga efter Loqmankakis inlägg.. | |
|
Att ni orkar. Alla vet ju att min sportfilter preppade 320 från 89 drar E55 o allt vad det heter |
|
|
Jag har haft en 540 och har nu en m5 e39. 540:an gick bra och stod sig mycket bra jämfört med andra bilar. M5:an är brutal och extremt komfortabel, den kombinationen är det inte många bilar som slår. Jag har tillsammans med en kompis gjort upprepade praktiska tester mellan AMG E55 och min m5:a, mercan har inte en chans varken 0-100 eller däröver. Dessutom har mercan börjat rosta vilket jag brukar påpeka. / Jonas |
|
|
Polaren har en 500E och vi har aldrig fått sämre tider än 6.2 sek 0-103 på mätaren eller 22 sek 0-210. Detta utan att varva motorn vid starten. Det är ett jädra tryck i den bilen faktiskt. Tror tillråga på allt att han har lite strul med luftmassemätaren vilket tydligen kan förekomma på dessa. Den är överdrivet känslig för vädret. Ibland sticker den iväg så man tror att man skulle lämna nästan vad som helst bakom sig :-) Vädigt många som blir förvånade iaf som inte känner till bilen. Just 500E verkar märkbart snabbare än övriga Mercor med 5 liters motor. När den går som den skall är det ett jäkla "hets" i motorn på alla varvtal. Den drar o sliter i däcken. Nästan lite vildsint till karaktären. 540 ligger inte i den regionen. E55 är något snabbare än 500E dessutom så lär ganska uppenbart slå en 540.. Konstigt vore väl annars. I Motortrend gjordes ett test för ett antal år sedan mellan E55 w210 och M5 E39. Bilarna fick praktiskt taget identiska acc-tider. Har för mig det skiljde 2 tiondelar till 160 till M5:ans fördel. Ganska jämn match men M5:an vann som vanligt på köregenskaperna. Dock utsågs E55 till ultimata autobahnloket pga sin mer extrema rakt-fram stabilitet. |
|
| rakt-fram stabilitet har vär stjärnan stått förr alla tider eller? | |
| rakt-fram stabilitet har vär stjärnan stått förr alla tider eller? | |
|
Jao, det är väl lite vad man läst i alla år. Två rätt liknande bilkoncept egentligen men med lite olika profilering. BMW mot roligare/mer balanserade, optimerade köregenskaper medan Merca mer optimerar bilarna för att åka rakt fram i hög fart. |
|
|
Sköna bilar båda två tycker jag. Oavsett hur man gämför dem har båda för o nackdelar. Har själv kört en E55 AMG ett flertalet tillfällen o maken till pigg bil uppe i fart har ja svårt att hitta, där mellan 200-250 drar de på otorligt. Sen är den ju pigg förövrigt också ;) Men som sagt, inget ont om varken 540 eller E55. Både trevliga bilar som ja absolut inte skulle tacka nej till :D |
|
Miper335 |
Enligt Teknikens värld fick mercan en starkare motor ifrån -03 Ett monster på 476hk. Den rastar E39 M5 och kör jämt med nya M5! Enligt Tv presterar bilarna så här: E55 354hk och 530Nm gör 0-100 på 5,7 sek ( pris 760.000kr -01) E39 M5 400hk och 500Nm gör 0-100 på 5,3 sek ( pris 685.000kr -01 ) E55 476hk och 700Nm gör 0-100 på 4,7 sek ( pris 850.000kr -03 ) E60 M5 507hk och 520Nm gör 0-100 på 4,7sek ( pris 847.000kr -05 ) Notera Mercans vrid!! För övrigt går Mercan att få som kombi också vilket gör den till världens snabbaste kombi. Tycke och smak får avgöra då priserna är ungefär de samma. Bmw förmedlar mer sportighet men Mercan får enligt mej pluspoäng för sin "underdog" stil.... Mb har några växlar till som t.e.x Cl 600 och 65 AMG E65 AMG gör 0-100 på 4,4 sek och kostar ca 2.000.000 SLR gör 0-100 på 3.8 sek och är inte begränsad vid 250km/t ( 334km/t ) men den kostar 4,3 miljoner... Ointressant kanske men ändå... |
|
Sen kan man ju alltid jämföra med en SL65 AMG, visserligen ingen sedan. Men den den har en kompressormatad V12 som ger 612hk och ett vridmoment på OTROLIGA 1000Nm!! 0-100 ska gå på 4.2s. E63 AMG finns den med. Den har 514hk och ett vridmoment på 630Nm och gör 0-100 på 4.5s. Det finns en del konkurrenter till M5 och M6 där ute. |
|
| såg att folk sitter och pratar om SLR... jag skulle vilja understryka att merca tidigare gjort en bil med beteckningen Mclaren F1... den har ett flertalet gånger varit världens snabbaste bil och bäst i dom flesta tester! tittar man då under huven så sitter där en V12 från BMW!! så som jag ser det så kommer det aldrig finnas några tvivel om att bmw bygger bättre motorer än merca, Tex. Topgear provar C63 MAG mot M3 V8, visst mercan är lite snabbare, men dom väljer M3 ändå, den är skönare, den är mer lätthanterlig och det är en över lag bättre bil. det man DESSUTOM inte får glömma är att c63 AMG är mercas bästa i klassen. MEN bmw levererar en till i samma klass.. M3 CSL.. och så var det klart.. mercan står inte upp mot den! och bmw vinner ännu en gång.. | |
|
Finns väl ingen M3csl för nya 3an?? Eller jämför du plötsligt gamla e46 med nya c63 amg?! Där lär BMWn få stryk! Dessutom har Mercedes också värre modeller än standard c63, hört talas om "Black series"?! Dessutom hade väl inte merceds något med Mclaren F1 att göra... Inte mycket som blev rätt där! |
|
| Bmw bygger bättre motorer än Merca, anledningen att den där E55an har så bra siffror är ju för att de sitter en kompressor och pumpar i massa luft. | |
|
Mercedes-Benz var ännu inte involverade i McLaren när de byggde klassikern och legendaren McLaren F1! Gordon Murray som konstruerade bilen ville ha "världens bästa motor", satte vissa kriterier, och BMW gjorde sedan V12´an i den. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Vad ær bæst motor?? hållbarhet/bræsnlesnål/liten/varv villig/stark? Argumentet med att i Ringen ær den snabbare låter mycket mærklig. Var i værlden på gatan kan du ligga i 300-400km/h och pressa bilen i 8min utan att riskera 100 tals mænniskoliv?? Och vem sæger att, jag har bættre motor æn dig fast du kør ifrån mig hela tiden??, Ouch men jag tror ingen gør det. I 99 av 100 så ær det ett snabbt och kort race i stan eller på motorvægen. Och dær har inte bmw en chans. Eller ær det pågång en 402meters stripp som svænger før att gynna BMW?? Tyværr så har dom inget dær heller att gøra om du vill ha en snabb bil i kurvorna. Lotus super seven sæger jag bara.Testa om ni kan eller har råd!! Mercedes har spøat skiten ur bmw i många många år nu och jag personligen tycker det ær dags att vakna upp i BMW ledningen. En gammal klassiker:Länk With 730 hp (720 hp SAE net), 1,320 Nm (974 lb-ft), 0 - 300 km/h (186 mph) in 24.5 seconds and a Top Speed of More than 360 km/h (225 mph) Image: De ær otroligt viktigt och om man ser tillbaks på ex gamla m5/m3 på 90 talet som skapade rubriker och feta samtalsæmnen runt om i værlden om værstingarna. De ungdomarna /mæn och någon enstaka kvinna fastnade då før mærket BMW och køpte senare en av okænd modell men också stannade kvar hos BMW som trogen kund. Men idag så har inte M5/M3 något att sætta emot Audi och MB Idag så ær det som sagt Audi och Mercedes som gæller om du vill ha något att åka med. Det kostar att ligga på topp och vilken personbil ær det som inlett F1 loppen de senaste åren?? Mercedes Klockren marknadsføring. Tyværr så har Bmw gett upp kampen verkar det som. Tyværr Tyværr Livet börjar vid 3bar min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Med en sinande oljetillgång så tror jag itne på att bara fortsätta hk-kriget till varje pris. Frågan är vad kunderna vill ha, en så hk-stinn bil som möjligt eller en så rolig bil som möjligt, det är nödvändigtvis inte samma sak nämligen. Mycket riktigt har Mercedes och på senare tid också audi (RS6) ryckt ifrån i motorstyrka. Jag tycker inte BMW ska jaga efter utan snarare gå ner i vikt! Här vinner de både prestanda, körbarhet och till viss del även bränsleekonomi (image)! Sen kan man alltid diskutera om de borde ha en brutal modell på toppen, ala SLR (o även R8). O gillar inte Japmax överladdning kommer han få svårt för BMW framöver då de mer och mer går över till just sådana motorer! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.