AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.810

Är 4 punktsbälte lagligt ?

Av
176
Avdragare
E39 523 -99
E31 850ia -95
Satt precis uppe och tittade på uppföljningen av EURONCAP på Uppdrag granskning och såg då den lite ruggiga sidofontkrocken där man kastas åt sidan ut ur sidorutan - hufvudet kapas. otur.

Detta födde tanken på att 4-punktsbälte borde ju vara bra ? sitter ju i massa racingbilar och så...
Men skulle jag få montera 4-punktsbälte i min E31 och klara besiktningen ? Är det bra ? jag har vanlig Airbag i E31an men inget mer , inga sidogardiner , A-stolpsbagar , inga knäbagar - bara den vid ratten fram och passagerare.

Alla som vet nått om 4-punktsbälte , berätta gärna nått för jag tänkte att en bil man har som hobby 200 mil om sommaren kanske vore bra även om det inte är jättepraktiskt i familjebilar.
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
4-p bälte är inte godkänt i en vanlig bil pga att man inte glider undan på samma sätt om bilen skulle volta t.ex. Dessutom så kan man skada sig mer vid lägre hastigheter vid en frontalkrock med 4-p bälten pga större påfrestningar för nacke och nyckelben. Dessutom så måste 4-p bälten ha separata genomföringar i stolen så de inte glider av axlarna eftersom de inte är upphängda på spännrulle som 3-p bälte - dessutom så är de ett helvete att spänna tillräckligt när man sitter där och du kan glömma att kunna titta i döden vinkeln eller kunna backa utan att bara använda backspeglarna.

M V H
Stephan (som har använt 4-p bälten)

Min bil: Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Precis som Stephan skriver, gör fyrpunktsbälten i värsta fall att man blir huvudet kortare om bilen inte har störtbur vid voltning....

Däremot hade Saab ett experiment för några år sedan där de hade kombinerat två rullbälten (ett från vardera hållet) för att undvika att man gled ur bältet vid "sneda" kollisioner.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är fullt tillåtet att montera fyrpunktsbälten, men dom får inte ersätta det vanliga trepunktsbältet med upprullningsdon.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Av
176
Avdragare
E39 523 -99
E31 850ia -95
Jaha , såhär spontant låter det kanske då inte som en särskilt bra idee med 4-punkt i en vanlig bil då...

Satt och letade luite på nätet och hittade 6-punktsbälten FIA godkända för under 4000:- , såg stabila ut.. minteringsdetaljer tillkommer iof...

Synd att det blir större påfrestningar föer nacke och axlar , whiplash är väll den vanligaste skadan i olyckor och det vill man ju inte direkt öka risken för...

Det jag inte förstår är att man kan "bli huvudet kortare" om man har 4-punkt men inte störtbur ?
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
om bilen voltar och du inte kommer undan när taket trycks in så får huvet den smällen. Har man en bur då så håller den ute taket..

Diesel-räsern
/Rickard
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Avdragare:
Därför med 3-p bälte så glider kroppen åt sidan eftersom man kan röra sig mer än med ett 4-p. En av anledningarna till att tävlingsbilar har bur i kupén och att de använder stödkragar för att undvika whiplash.

M V H
Stephan

Av
176
Avdragare
E39 523 -99
E31 850ia -95
Ok , då förstår jag.

Man får antingen struna i flerpunktsbälte eller gå hela vägen med bur och stödkrage.... mja... hur ser en sådan stödkrage ut ?
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Bild på stödkrage;
Länk

Länk

Av
176
Avdragare
E39 523 -99
E31 850ia -95
Ok , av rent praktiska skäl tror jag att jag hoppar ideen med 4-punktsbälte.

Och fan va det skulle se ut när man går ur parkeringen på ICA-Maxi och kastar av sig 30 kilo säkerhetsdetaljer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.