AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.469

Idiot-fråga angående lambdasond.

Da
120
Dahlman
BMW 540IA -93
Ursäkta min okunnighet....men det är mycket
prat om dessa "lambdasensorer".
Vad gör den manicken, var sitter den osv?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Inga frågor är dumma, frågar man inte får man inget veta
Lambdasonden, som är elektrokemisk anordning, mäter syrehalten i avgaserna. Sonden skickar iväg en svag spänning där värdena används för att fastställa optimala blandningsproportioner. Sonden är ansluten till avgasgrenröret alternativt till avgasröret beroende på fordonstyp.
På 528 sitter den en bit ner på avgasröret, fick plocka bort den när jag monterade motorvärmare.

MVH
Hasso
Da
120
Dahlman
BMW 540IA -93
Aha...
Har suttit o småläst lite i Bentleys servicemanual för 5-serien.. Letade efter lambdasond men det fanns tydligen inte som ett begrepp där...

En kul parantes...
Jag såg en Volvo för ett tag sedan...som hade
just "Lambdasond" som emblem bak till på bilen....jag tycker att det verkar lite små-komiskt :)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Lamdasonden mäter hur fett/snål bränsle blandningen är genom att mäta mängden syre i avgaserna. Den är placerad nertill under bilen strax framför katalysatorn. Syftet är dels miljömässigt, men eftersom mera effekt fås ut vid optimal förbränning är det positivt också ut effekthänseende

Lambda-sonden gör dock inte någon nytta när det gäller toppeffekten, utan för att plocka ut maximal effekt skall man inte ligga kvar på lambda=1 utan man bör köra lite fett. Även moderna kat-bilar ger upp kravet på lambda=1 vid fullast för att nå maximal uteffekt.

Notera att även nya bilar ryker vid full gas och på turbo-bilar fetar man upp riktigt ordentligt. Mao. är inte kat-bilar särskilt rena vid fullgaskörning. (Finns inte någon certifieringscykel som kräver detta.)
Anledningen till att man kör lambda =1 i resten av registret är inte att motorn i sig ger lägst utsläpp där, utan att en trevägskat endast fungerar i ett mycket snävt register kring stökiometrisk förbränning.
Styrsystemet använder därför mapp värden vid fullgasning och struntar i lamdasonden.

Dom lamdasonder som sitter i vanliga bilar finns i två grundmodeller, förvärmda och icke förvärmda. detta pga en lamdasond fungerar endast när den är varm ( > 600 grader )
Tittar man i en bildels katalog ser man att dom säljs enligt 2,3 eller fyra anslutningskablar, i regel så är det enligt:
2 kablar så är det icke förvärmt, 3 och 4 är förvärmda. Det finns också i modeller som klarar blyad bensin.

En vanlig lamdasond ger i princip binära värden, fett eller magert. Utsignalen, som är en spänning, är i stort sett okänslig för variationer i det feta respektive magra området. Men i övergången gör den ett rejält språng.
I racing sammanhang använder man s.k bredbands lamdasonder istället tyvärr är sådana betydligt dyrare. Man skall definitiv inte ta bort en lamdasonden om man tex tar bort katalysatorn, man försämrar bara motorns möjligheter att ge en optimal förbränning.

Lite mera info om lamdasonder i allmänhet.
Volvo hade ett grillemblem "Lamda"

MVH
Hasso
Bi
92
Bianchi
525iT-92, 525i-88, 540iAT-98
Dahlman,
Om jag inte minns helt fel var det Volvo som uppfann (eller iallafall var först att använda) Lambdasonden vilken gör att man kan använda katalysator. Men visst är det lite småkomiskt.
Da
120
Dahlman
BMW 540IA -93
Tack för infon!
Nu känner jag mig inte riktigt lika dum längre.
Men fånigheten får jag väl betala med för att få reda på något :)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tycker det är jättekomiskt när amerikanska bilar hade
katalysator redan i mitten på 70-talet,trots förgasare men det dög inte i Sverige så det blev ett 20årigt importstopp från 1977 för Ford bla.Utan det skulle vara rundgångspumpning och egr istället på den sista Ford V8 personbilen från 1976. och hur bra ett sånt system är vet ju bla Golfägare från -77 tex.
Sverige är ett föregångsland när det gäller miljökrav på bilar jojo .

MVH
Hasso
Da
120
Dahlman
BMW 540IA -93
Vilken "mekar-kung" du verkar vara Hasso!
jobbar du som mekaniker?

Återigen tack för redovisningen ang lamda'n
Da
120
Dahlman
BMW 540IA -93
Oj...glömde bort att man numera kan klicka på personer.... såg att du var fordonsmekaniker. :)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Sista inlägget om lambdan har jag "lånat" från en bättre vetande.Jag har jobbat som mek under kortare perioder, men skruvat mest kvällstid i egen regi med fast kundkrets moa bott i ett garage i 30 år.
Tyvärr har mina händer gett upp pga det+arbetet som elloksmek och felsökare, så jag har tyvärr fått lämna bilskruvandet yrkesmässigt efter 5 operationer.
Så nu blir det bara för eget bruk om det är absolut nödvändigt.Men jag delar gärna med mig vad jag lärt mig under årens lopp.Alltid är det väl någon som blivit hjälpt hoppas jag.Erkännar att jag saknar garaget:( Sedan har jag en mycket kompetent MB och BMW
verkstad i Örebro att ta till hjälp om det behövs, min sambos son jobbar där sedan 20 år:))

MVH
Hasso
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.