AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.750

BMW Sverige begagnadimport från Tyskland

Visa användare
153
hogan
BMW 530 XD Touring M-sport -14 (Frozen Blue Metallic)
Jag talade med en BMW-säljare förra månaden då jag själv stod i begrepp att importera från Tyskland. (nu köpte jag till slut privat från Sverige). Vi talade då bl.a. om priserna på Tyska kontra Svenska begagnade BMW - och att där ligger en viss förtjänst i att importera från Tyskland. Självklart kom andrahandsvärdet upp till diskussion - där vissa inte ens vill ta i en importerad bil med tång även om all historia finns och den bara har ett par år på nacken.

Hursomhelst avslöjade säljaren att BMW själva har planer på att börja importera begagnat från BMW i Tyskland. Det lär ju i så fall ställa privatimporterade bilar i en ny dager...

Någon mer som hört samma sak?
Det är allmänt känt att Audihandlare i södra Sverige har importerat (begagnade) Audi från Tyskland och sålt dem vidare. Å andra sidan så har väl Audi alltid haft en öppnare attityd till importbilar än de flesta andra, med bl a Europagaranti.

Att BMW-handlare börjar importera bilar från Tyskland lär knappast höja priserna på importbilar, men det kanske tvättar bort fuskstämpeln lite.
har själv kollat mycket på bmw i tyskland och har märkt att dieselbmw:s har ett högre värde i tyskland än sverige.. stämemr detta verkligen eller har jag fel??
hogan: att bmw sverige skulle börja hämta bilar från tyskland stämmer GARANTERAT inte. att enskilda aukt bmw-handlare skulle hämta en o annan bil från tyskland är ju inget konstigt, detta är ju inget nytt fenomen.

att tro att generalagenten skulle börja importera begagnade bilar är ju däremot rent befängt.
de har ju nog med att prångla iväg sina egna bmw-inbytesbilar till mindre småhandlare för att kunna koncentrera sig på nybilar där förtjänsten + prestigen hos märket ligger.

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
bmw_jerry: Det stämmer alldeles utmärkt, du har ingen straffskatt på moderna dieselbilar i Europa.

hogan: Finns ett flertal mindre auktoriserade MB-handlare som tar hem importbilar själva från MB i Tyskland. Att BMW-handlare skulle göra likadant är inget konstigt.

Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk
Visa användare
153
hogan
Nä, jag tycker heller inte att det *borde* vara konstigt att BMW-firmor i Sverige jackar upp sitt sortiment med lite import från Tyskland. Det som är lite stötande är när samma BMW-återförsäljare tidigare mer eller mindre hånfullt har diskuterat nackdelarna med att privatimport av BMW från samma BMW-återförsäljare i Tyskland med motiveringen att man inte kan garantera bilarnas historia.

Mitt motargument som iofs gjort dem lite svarslösa har varit: "Jaså, ni litar alltså inte på att BMW i sitt hemland är seriösa?"
När jag senast drog det argumentet fick jag alltså till svar att man själva kommer att börja ta hem bilar den vägen - och att det inte är så mycket BMW själva i Sverige som är misstänksamma mot privatimport - utan det är kunderna.
Jaha säger jag då - men det är ju ni som har eldat på kunderna för att skydda er egen marknad.
-Ehh, jo..., Hmmm.

Jag har självfallet förståelse för att BMW-handlare i Sverige vill skydda sig själva och sina vinstmarginaler men då är det ärligare att komma ur busken och säga det direkt och inte börja jiddra om skruvade mätare osv.

Det är nog dags att inse att vi är med i EU med dess fördelar och dess nackdelar - och att Internet är här för att stanna och även fortsättningsvis kommer att ge svenska köpare möjlighet till internationella prisjämförelser.
asplunds bil i borås som tidigare var aukt bmw-handlare tog hem en hel del beg bmw från tyskland för några år sedan men fortfarande handlar ju detta om privatägda mindre bilfirmor. att däremot tro att bmw sverige skulle börja organisera upp någon slags regelbunden import av begagnade bilar från tyskland är ju givetvis helt fel.

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Rolex: Har hört att det finns en koppling mellan att Asplunds själva importerade och att de nu inte längre är auktoriserade BMW-handlare.... Sant eller ej? Tänkvärt i alla fall.

/ElakaKatten

jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Det är en kvot BMW blir tvungna att ta hem, och det rör sig enbart om tjänstebilar från BMW Tyskland med svensk "standard" dvs stolsvärme etc.
Visa användare
153
hogan
Rolex:
"Givetvis helt fel"... nja - det var ju en säljare på BMW som berättade det och vem är jag att kalla säljaren för lögnare vad gäller en sådan sak?

Och som jonasjonas mycket riktigt påpekar så är det tjänstebilar från BMW i Tyskland det är fråga om.
Visa användare
128
de1ta
320d F31 -13
X3 3.0sd -07
Jag köper hällre tysk import än svensksåld om det finns bra med dokumentation. Tänk va vägsaltet förstör våra bilar i sverige =(

-----------------------------
According to Einstain: "The faster you go, the longer you live"
Visa användare
153
hogan
De tyska tjänstebilarna har dessutom ofta avsevärt mer utrustning, väl? Åtminstone vad jag har sett.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.