|
|
|
|---|---|
|
katalysatorn på min bmw 520 -97 har packat ihop, enligt bmw - verkstad.' den låter som ett tröskverk, skramlar nåt enormt. en ny katalysator kostar inkl montering 12 000.- kr på bmw. Har inte lust att lägga ut så mkt på den här bilen, så jag undrar om någon vet om biltemas universal-katalysator passar. och i¨så fall hur jag får dit den. jag har inte hittat någon s k sprängskiss någonstans på nätet så jag vet inga dimensioner . det är automatlåda på den kan någon , ge mig något tips vore jag verkligen tacksam | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk brukar ha lämpliga katalysatorer med anpassade röranslutningar för isvetsning. Det kan även skilja på utförande på avgassystemets främre del. så kolla uoo vilken du har. Länk Länk Länk Du får räkna med att ta ned hela systemet, sedan är det bra om man svetsar på ett par järn bredvid/förbi katalystarorn som fixerar röret före och efter katten så du får exact läge för att anpassa den nya. ///MVH Hasso Länk |
|
Jag bytte på min bil i helgen, har den första varianten som Hasso länkade till. Jag köpte en 2 1/4 universalkat på a-alt-avgassystem (säljs antingen direkt eller genom raka rör) och en 60-gradig böj. Eftersom den förra idioten till ägare hade helsvetsat systemet så fick jag plocka ner alltihop och kapa och svetsa och greja. Det man behöver göra är att bygga om inloppet i katten då originalet har sitt inlopp på höger fram-hörne och unversalen hade den rakt framåt så man får modifiera 60-graders kröken litegranna för att få ihop det, alternativt om man köper en 90gradare och moddar. Själva ombyggnaden gick ganska bra och smidigt, det som tog tid var att få tillbaka systemet då den kära föregående ägaren också hade valt att hänga upp det i ståltråd och Volvo-gummin och jag inte hade fixat fram några nya gummin. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.