AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.139

Hur ska jag sänka det förbaskade CO värde

Al
15
Alekc
520i- 97
Nu är det min tur att bidra med det välomskrivna ämne som CO värde.
När man är drabbad känns det sÅÅÅ unikt som ingen annan haft ett sådant problem. Hur som helst, bilen har CO 0,9 (0,5) resten är OK
Vad kan det bero på, är det med filter, olja att göra.Motorn var inte kall dessutom gasade de ordentligt när dem kollade köregenskaper ( blev förvånad över en sådan rutin typ köra upp- nerförsbacken) strax innan kontroll.
Undrar vad har t ex Hasso att säga :-)
Ny
66
Nyvall
525tds touring -98
Skulle tro att det är luftmassamätaren,men ja tror det borde gå att sätta i en del masinol i tanken så borde du klara besiktningen.

Nikki
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Var för inte laga bilen då ngt är fel/trasigt? Kosta på dig en diagnos hos verkstad och byt/laga felet själv sedan.
Visa användare
128
de1ta
320d F31 -13
X3 3.0sd -07
Byt olja, oljefilter, luftfilter, alla tändstift. Kontrollera så att den inte får tjuvluft någonstans. Köp en flaska startgas och sprejja i regionen kring luftmängdmätaren och insprutningen när motorn är igång, reagerar motorn på detta så tar den in luft efter luftmängdmätaren.

-----------------------------
According to Einstain: "The faster you go, the longer you live"
Al
15
Alekc
520i- 97
Nyvall,

masinol, vad är det för ngt och hyr mycket ska man hälla i tanken för att minska CO?

Delta,
klart att jag ska byta allt detta för att det är dags, ett år har gått redan sedan jag servade bilen.
Åpropå stratgastestet undrar jag hur motorn brukar reagera om den tar in lyft

Alekc
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Alekc,

Låt motorn stå på tomgång och duscha med startgas. Om varvtalet höjs då
har du ett luftläckage. Dvs. motornj suger in startgas vid läckaget och varvtalet höjs.

Mackan
Visa användare
128
de1ta
320d F31 -13
X3 3.0sd -07
Alekc,
Precis som $Marten sa ;) Men om de blir panik så kan du juh alltid köra på Nyvall's förslag. Ta tex. K-sprit en liten flaska till ca 10-15L bensin och skaka om och kör lite med de (själv tog jag en lååång raka och gasade/bromsade om vartannat i tron på att man blandade runt i tanken då). Kör bilen ordentligt varm innan du ska in på besiktningen.

Detta är ett lätt sätt att komma igenom besiktningen och värderna kommer att bli nästintill noll. Besiktningsgubbarna fattar antagligen vad de handlar om men kan inte göra något åt de. Givetvis så bör du endast göra detta om de blir panik med att få igenom bilen och givetvis bör du sedan se till att få ordning på värderna på "riktigt" för det är häller inte bra för motorn att köra omkring sådär.

-----------------------------
According to Einstein: "The faster you go, the longer you live"
Al
15
Alekc
520i- 97
TUSEN TACK!

Jag verkligen är tacksam. Det käns trygt :-)
Paap Reeder
... skaka bilen för att blanda behövs inte på moderna bilar med insprutningssystem ty bränslet "roterar": tank - motor - tank när motorn och därmed br.pumpen är igång.

MVH /// Paap R

Ji
219
Jigsaw
540i (6 vxl) 97
Alek c
jag är lite nyfiken på hur det blev för dej för jag har lite fel på min bil mä
det är ju hc halten å allt nu som man kan få på det på bil provningen.

Jigsaw
Al
15
Alekc
520i- 97
Hej!
Efter att jag har bytt olja, oljefilter och luftfilter, blandat i K-sprit samt kört ordentligt blev det dags för besitningen... Fick vänta 20 min med motorn på så klart.
Gubben kollade och kollade och pilade med sin fjärrkontrol (?)... Han var inte nöjd. Gasade ordentligt ca 4 min. Sedan frågade han mig om verkstad som jag fixade en del småproblem samt avgaserna. Hmmm. "Åk dit och fråga vad dem sysslar med på verksaden"-sade han..
Avgasvärden var för höga på allt!
Innan hade jag bara CO på tomgång nu har jag allt!

Gasde rejält i fyta minunter? Kan du förklara det där?
Har aldrig råkat ut för nått sånt under alla år jag haft bil, hade blivit skogstokig om nån gjort så på min egendom.
Alekc: Jag har samma problem med min vinterbill (VW -91), Vid ordinarie besiktning endast högt värde på C02. Efter byte av lambdasond,olja,stift,filter (gjorde detta själv) är alla värden för höga utom lambdan som ligger inom gränserna. Nu har jag iofs mätt fram mig till att "motorstyrningen" anpassat sig efter den nya lambdasondens värden (den gamla var "låst" kring 0.75V-0.85V, den nya fladdrar mellan 0.2V o typ upp till 0.7V). Nu ligger spänningen på tomgång runt 0.45V tidigare med samma sond några fåtal mil efter bytet så låg din kring 0.35V (ca 0.45V är lambda 1, lägre spänning ger högre lambda värde). Så jag är i valet o kvalet nu o satsa på ytterligare en ombesiktning eller byta katalysatorn rakt av...Problemet är att det kostar mer att mäta avgasvärdena på verkstad än det kostar att åka att besiktiga o chansa. Är det någon som lycktas be om lov o få låna bilprovningens sond o mäta själv, det tar ju max 1-2 min?.
Paap Reeder
... då måste man i ditt läge börja med en DIS på en aukt. verkstad som är inloggad mot Munchen.

MVH /// Paap R

Kan även vara katalysatorn som är väck .
tanka metanol innan du far in på bilprovningen så har du bra nära 0 värde .
Har gjort detta med succé flera gånger !

lycka till ! hoppas du hittar felet .
Al
15
Alekc
520i- 97
Tack för svaren,

DIS=?

Jag har läst om att man bör byta tändstift... OK det skal man fast undrar jag om bara tändstiften kan vara boven..
En sakt till, jag har läst om motsatta K-sprit effekten då lamban reagerar på blandningen med felaktiga värden som resultat
Vad tycker ni om detta

MVH
Alekc
54
212
540 :D
M5 -99
Porsche 924 -79
etanol är din vän när det är bes dags. Tanka 20 liter soppa och 10 liter e85 :D
Paap Reeder
Med DIS avläser du alla felkoder i motor- och övriga styrboxar på flera nivåer.
Exvis kan du få reda på att lambda-sonden falerat 4 ggr under 62 starter o s v.

Kostar 500-1000:- (ca) och är väl värt pengarna.

... sedan är det bara att börja åtgärda felen ...

MVH /// Paap R

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Som sagt varför inte felsöka och laga bilen istället för att hålla på och tanka etanol m,m , om värdena är fel så går inte motorn som den skall och drar oftast mer bensin också , jag tror inte det beror på stiften men om det är dags att byta dem så skall det ju göras iallefall så.
su
174
super-dan
116i - 06
...ständigt dessa miljöbovar... ;-)
Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Finns det inga risker med detta förfarande? Är det helt riskfritt att tanka 20 bensin och 10 l e85?

Fan, inte kul om motorn typ pajjar ur.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.