AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.120

Motorproblem 318is -93?

Visa användare
11
e36Landin
318is -93
Tjenixen alla!

Drygt 1 månad efter köp av en BMW 318is -93:a är man äntligen medlem på en av landets skönaste sidor (borde gått med tidigare).

Efter att nu har haft bilen i en dryg månad har jag några frågor, vet dock ej om det är specifikt för just 318is (kanske hänt andra e36 ägare desamma)

Mina frågor är förljande:

¤ När jag startar bilen pendlar den mellan 500-1500 varva under några sekunder (ca 5) innan den stabiliserar sig, men min fråga är då varför den gör så? Är det något som är/kan vara fel eller gäller det kankse just 318is?
Bytte kamkedja och hydralspännare (?) och då gick den mycket bättre, men den är ändå lite ovis i starten. Detta gäller oavsätt om den är varm eller kall!

¤ Förarstolens värme fungerar ej, och undrar först vad det är man ska kolla efter?

¤ Surr från fläkten i coupén - ökar ju mer man vrider på?

¤ Dimljus fram saknas, och undrar om det var extrautrustning -93?

Hoppas det är någon där ute som kan hjälpa mig med den första fråga - blir lite orolig när man inte är någon mekaniker och ny som BMW ägare.

Än sålänge är jag i alla fall nöjd med drömvagnen. Redan inhandlat ett par fälgar och bilder kommer såsmåningom.

MVH/ Landin
Kj
41
Kjerling
E21 327 Turbo
Hej

Jag hade en 320 e30 tidigare som var chippad och hade sportluft filet samt sportavgas och den gjorde samma sak men dock ej när den var varm.
Min kompis har en 318is e30 med samma motor (m42) och den gör ej på detta viset så det är nog inget speciellt för den motorn tror jag.

//Kjerling
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Kan svara på två av dina 4 frågor:

2. Det kan vara så att någon har satt sig våldsamt eller satt ett knä, en armbåge i stolen vilket gjort att värmeslingan i sitsen gått av. Detta är den vanligaste orsaken till att värmen inte fungerar. Jag tror detta är ett ganska vanligt problem och tror heller inte att det finns något sätt att lösa det utan att plocka ner stolen.

4. Ja det var extrautrustning. Det är inte jättesvårt att eftermontera.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
1. Har hört och sett ganska många fall där detta tyder på igensmutsad tomgångsmotor, alternativt att den håller på att ta slut..

Men i många fall räckte det med att ta loss denna, och rengöra den med diverse 5-56or...

Sök i forumet, rätt många som har detta problemet med allt från 316 till m3...
Men kan ju vara något annat.
Visa användare
11
e36Landin
318is -93
Crisse:

Du sa att det inte skulle vara jättesvårt och undrar då om kablar och sådant redan är fördraget eller om man måste fixa de med. Hade gärna velat ha dimljus fram för locken blir ju helt annan. får väl nöja sig med dimljus bak ;)
Visa användare
11
e36Landin
318is -93
Glömde tacka för svaren förresten - ska kolla upp det och sen om de blir bättre :)
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
e36Landin: Denna tråd beskriver hur man gör med dimljusen: Länk

MVH
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.