AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.227

E30: ABS-lampa lyser ibland

ga
49
garmo
525i -89
Väl påväg till bilprovningen började ABS lampan att lysa. Fick underkänt och jag ska nu försöka hitta vad som är fel.

Lampan lyser inte alltid utan den är oftast släckt och abs:en fungerar fint. Men när den börjar lysa och abs:en inte fungerar brukar oftast vara i samband med att jag varvar ut den eller kör över ett kraftigt gupp. Dvs den fungerar alltid minst dom första 5 minuterna när man startat bilen.

Är det nån givare som felar? Hur många givare sitter det på e30?
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
en vid varje hjul! och det är sannolikt någon av dom som är boven.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kuggkransdefekt(dvs kransen som givarna "känner av" om hjulet roterar eller ej) tror jag på OM det nu ser likadant ut på E30 som på t.ex E28:a..Dvs rostiga kransar såpass mycket att kuggarna blivit nerrostade till ett minimum.

ABS lampan brukar börja lysa först i början vid motorvägshastighet+ för att sedan allt eftersom "rolle rost" gnager börja att lysa i allt lägre hastigheter..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tillägg>>>Kransarna på något av bakhjulen tippar jag på..

Mvh Janne.
ga
49
garmo
525i -89
Hur mycket behöver jag riva ner för att byta dessa kransar?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja,ett inte allt för kul jobb egentligen.
Kuggkransarna finns/fanns då att köpa löst när jag bytte på min 535:a,kostade då ca 500kr/st+att jag var tvungen att köpa en ny givare också(inte billig) pga att den "pajade" iom detta..

Men kika gärna på ett resonemang om ett dylikt problem som du nu "TROLIGEN" har>>>Länk

Mvh Janne.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Vanligt E30 ABS fel är glapp i relät.

Ett relä med metall lock som sitter åvanför ABS styrboxen till vänster om rattstången.

Reläets innehåll rör sig lite och kommer åt metall locket. När det blir ordentlig kortis i det brinner en liten säkrings tråd av.

Själv lödde jag dit 2 kablar ist för tråden och satte på en lös säkringshållare, sen hittade jag ett plastlock och satte dit ist.
ga
49
garmo
525i -89
suck.. Jag får hoppas då att det är reläet som felar. Jag har inte riktigt upplevt att den börjar lysa vid en viss hastighet. Men jag ska undersöka saken närmare och återkommer.
ga
49
garmo
525i -89
Förresten är det någon som har en bild på kransen? Vars sitter den?

Den syns väl inte på denna bild i alla fall?

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.