AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
714

Hur byta bakre krängninshämmare på E34?

Låg under och kollade i helgen. Verkar som att man måste montera ned hela avgaset mm. Ska de verkligen va så meckigt? Någon som vet någe bra tips? Ska dit med en M5 dito så den är tjockare så de blir nog svårare att få dit den sen :)

Tips mottages!

___
Med Vänliga Hälsningar

Robin Forsberg
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Den nya är bara marginellt tjockare så de är inga problem för den sakens skull.

Exakt hur de sitter på E34 vet jag inte... men på min E39 fick jag också lossa bakre delen för att bara vinkla ner de lite sen gick de lätt att få ut den gamla.
Ja, du må desverre ned med eksosanlegget!
Ma
1.339
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

Nej, det går utan att ta ner avgassystemet. men du måste hissa upp bilen på en lyft. Man lossar ett långt stag som går bakut, du ser det nog, sedan är det bara att lossa krhämmarstagen och börja trixa. Jag gjorde det på en e34 535i.

Matthias
Ma
1.339
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
förresten, jag bytte också till M5:ans.
Tack för tipsen! Blir till att göra i helgen! Inge skoj att köra en understyrd bmw ;)

___
Med Vänliga Hälsningar

Robin Forsberg
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Vad är dimensionerna (bak och fram) på dina standard mot M5:ans?
ravve!

Fram

530> 23mm
M5> 25mm

Bak

530> 15mm
M5> 18mm

Jag fäster också de nya med nya skruvar och hållare smat med Powerflexbussningar så de blir extra gott :)

___
Med Vänliga Hälsningar

Robin Forsberg
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Jag är grymmt sugen på att byta min fram nu också. Satt igår och översatte en engelsk guide till svenska på hur man byter fram. Sen kolla jag via realoem art nr på alla skruvar som allt sitter med osv så man byter de också samtidigt till fräscha grejer.

Blir även byte av stabilisatorstag samtidigt och eventuellt powerflex till styrleder osv.
Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Ravve-
Fram på E34 i alla fall är det samma krängningshämmare på 540 som på M5. Till och med med N- ring paketet på.

När jag bytte i bak på min fick jag släppa ner systemet en aning... har i och för sig Ferrita.

MVH,
Danjel (fd. Dandelue)
Min bil: Länk
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Danjel: Jag har E39 så det är lite annorlunda. Stort jobb att byta fram på E39, iaf V8. Måste släppa hela framvagnen och lyfta motorn en bit.
rave> Fyfan va osmidigt. Byta ifram på E34 taer typ 5-10min inkl byte av alla delar då :) Smidigt som bara den. Får se om man hinner byta de i helgen.

___
Med Vänliga Hälsningar

Robin Forsberg
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.