|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har sökt efter svar här på forumet men inte hittat nåt. Det är så att min bensinmätare "stannar" på ca: 15L varningslampan lyser inte heller, jag vet att den funkar eftersom den lyser när man startar bilen. Mätarn ligger nere i botten då man stänger av oxå. Är det någon som har haft liknande problem? Vad gör man är det givarn det är fel på? Tacksam för svar! | |
|
Ganska lätt att riva upp givaren och kolla om de är något galet med den. Kanske nån sladd som släppt eller så, de är tunna grejer där sitter. Slit av baksätet, sen har du en givare på varje sida. Sitter under en perforerad "gummimatta" som du lätt tar bort. Där under sitter en skyddsplåt med tre stjärnskruvar. Nu har du ett par slangar och kontakten framför dig. Kolla kontakten där om det syns nåt konstigt. Om inte så måste du skruva av den stora ringen för att ta upp givaren, den sitter ganska hårt om du inte haft av den innan så de kan tänkas att du får knacka med en mejsel och hammar i hacken för att få loss den. När du fått loss den och lossat slangarna i locket kan du lyfta hela givaren rakt upp och lirka lite. Kolla på undersidan av locket på den där sladdarna sitter. Ser allt okej ut så är det nog själva givaren som är kass. Det sitter nån typ av kontaktyta på den där den flytande armen sitter fast, nog den som är sliten. Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du kan ohmmäta bägga givarna istället för att börja med att riva bort dom. Tom tank 50-70Ohm full tank 401-415Ohm. ///MVH Hasso Länk |
| Vet du vilka stift? | |
|
Ok tack för svaren! Jag ska kolla det någon dag när tid finns.. Återkommer om det inte blir bättre.. |
|
|
Tar upp en gammal tråd. Då det var ett tag sen jag frågade om hjälp, har jag nu äntligen tagit mig tid att kolla upp problemet. Jag gjorde som ravve sa, plockade bort sätet och fick fram mätarna. Såg inte nå konstigt ut på kablarna eller så. Men det kändes enklare att först börja med att rengöra istället för att plocka lös dom. Jag tog loss kabel för label och putsade kontakterna och spruttade på 5-56. Trott eller ej så funkar den klockrent igen. Det hela tog typ 20min. |
|
| Jag skall testa ovanstående. Jag lyckades ladda ur batteriet fullständigt under gångna helgens diverse arbeten med bilen. Laddade upp batteriet och allting fungerar som det ska förutom soppamätaren som trots full tank visar på 0! Nu nör jag kör så går de långsamt uppåt. Ungefär tvärtom vad den skall göra! =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.