AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.576

Har någon testat mekonomens länkarmar?

Hej!
Undrar om någon har testat Mekonomens länkarmar?
Om kvaliteten är shysst,Bmws verkar ju suga rätt rejält!!
Har en 320 touring -02 som gått 8500mil.

blackbird.
le
74
lestander
320d Touring -01
köp på biltema, 699 eller 799, likadana som mekonomen skulle jag tro, fast dom tar 1399:- eller liknande, köpte på b tema fast dom har ju inte rullat så långt än, så kvallan kan jag inte svara på
Pl
91
Platypus
328Ci -99
Misstänker att det är samma tillverkare oavsett var man köper dem. Ev BMW-logga lär dock vara bortslipad om det finns det på "originaldelen". Någon som kan bekräfta / dementera?
sk
252
skinkan
M3 cab 98
535 dam-sport touring 07
bmw 645 cab 12v
730 95 e38
3,0cs 72
mekonomens är samma fast med bortslipat bmw-märke.

Monterar mekonomens nästan varje vecka på jobbet och dom funkar kanon.
ok!Det blir nog mekonomens eller vågar man testa biltemas???
le
74
lestander
320d Touring -01
gå till biltema och kolla på dom, har för mig att den var slipat på dom med, nummer + antar det var loggan.
Tror inte det har någon som helst skillnad, jag köpte på BT håller den 1 eller 3år skit samma, tar bara ca 1,5tim att byta....
le
74
lestander
320d Touring -01
ett tips byt länkarmsbussningarna när du ändå byter. och dra fast muttrarna hårt som sitter vid hjulet och "under" motorn den i mitten,
Var och kolla på biltemas, hitta inget bortslipat nr eller logga på dom.
le
74
lestander
320d Touring -01
ok då var det på läkarmsbussningarna köpte dom på Mekonomen
Funkar det att bara lyfta upp framvagnen på pallbockar när man ska byta?
le
74
lestander
320d Touring -01
ja, men det underlätar nog om du kan stå under bilen, jag lyfte bara upp den på domkraften efter jag kört upp den på lyften.
finns lite under mek tips
Pe
157
Pekki
320dT -14
Har precis kommit in från garaget efter att ha bytit dom nedre bakre bussningarna i fram. Alltså dom som sitter på den undre länkarmen . Köpte dom på mekonomen idag för 736:- för 2st .
Dom som satt på bilen var BMW orig.
På mekonomens bussningar var artikelnummret bortslipat utom dom 3 sista siffrorna o dom var samma som på mina BMW orig.
Så det är allstå samma bussningar som BMW säljer.

Arbetet tog förresten bara 2 timmar inkl. 2 ölpauser.
Kan med säkerhet säga att större delen av reserv delar som man köper på mekonomen, autoexperten mm är samma som org i de flesta fallen
Malman
Jämför ALDRIG biltema med mekonomen.... 3års garanti hos mekonomen är 1år mer än org!
Hej!
Gick det att byta de bakre bussningarna utan att demontera länkarmarna?
Framvagnsinställning?
Märkte att det är dags att byta på min......
Pe
157
Pekki
320dT -14
Man behöver bara ta loss den stora aluminiungrejen som sitter under motorn o sen släppa ner bussningarna.
Det tog en stund o få loss bussningarna men me lite våld så...
Dom nya slänger man dit ganska lätt, använd lite fett eller diskmedel så går det bra.
Har inte gjort nån framvagnsinställning än, o behöver man ens göra det?
Hur vet man att det bara är bussningarna man behöver byte och inte hela länkarmen?
Om länkarmarna/bussningarna är tillverkade av/märkta med Boge, Lemförder eller Elastmetall, så är det samma som monteras av BMW själva.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.