|
|
|
|---|---|
|
Har för någon vecka sedan köpt en 316T-93 e30, bilen går fint o bra på vägen men så fort det blir sämre väg så skramlar det i rattstången.Rev bort kickpanelen och mkt riktigt så är det lika problem på denna som dom större syskonen brukar bli lidande av.Alltså ett glapp på splainsen på många mm, 32mm muttern gick att justera flera varv (tappade räkningen) men det var ordentligt glappt.Hade man fortsatt kört så vete tusan hur detta slutat (överkuggning hemska tanke). Bilen är en normalskött 13åring med 20000mil och servisboken normalstämplad. Mvh/Micke | |
|
OK,Jahapp...då får man lägga till E30 till "mutterdragningsteleskopsproblemet" :) 20000mil verkar det ha tagit i "ditt fall" iaf innan muttern var "farligt lös"..Bra info. Mvh Janne. |
|
| Undrar om jag inte har den tendensen med. Var någon som luftat mitt däck några veckor innan jag ställde av den vilket gav upphov till vibrationer i bilen mellan 90-120. Just i det intevallet skramlade det lite från rattstången med så det blir väl att titta på det till våren. | |
|
Skall väl tillägga att min mutter också varit lös på M535:an...så även E28 har ju denna "problematik" naturligtvis..Hade väl kört ca 26-27000mil innan jag kollade denna för några år sedan m.a.o. Så "A Lind">>> Din modell ingår ju också i "mutterproblemet" Mvh Janne. |
|
| Hur går man tillväga för att komma åt den där muttern? | |
|
Ta bara bort undre panelen(inredningsplastkåpan) under ratten,sitter med några skruvar...Då bör du komma åt denna mutter lätt på dina vagnar.. Mvh Janne. |
|
| Skönt att det är en lätt fix iaf. Är det idé att lägga på lite locktite eller liknande för att motverka att den lossnar igen? Eller att dra åt den och kolla efter 20.000 nya mil räcker? =) | |
|
Locktite är väl kanske onödigt... Men en koll efter låt säga 15000mil är väl att rekommendera tycker jag.. Jag har dragit åt denna mutter endast två ggr sedan åttiotalet(en gång på en 528 E28 o senare då på min nuvarande M535:a) :) så "fantastiskt" stor risk är det väl inte att du får "ratten i famnen"...Men en koll man kanske bör göra t.ex i samband med "hydraulikarbeten" nere vid pedalerna som då faktiskt händer ;) när man ändå ska börja lossa paneler.. E32:an har jag inte alls kollat(ajabaja),men styrningen känns tight o fin och utan glapp....Men den ska kollas snart när man nu fick lite påminnelse ang. just detta :) Mvh Janne. |
|
| Verkar enkelt, man är ju lite trött på att meka heltiden ibland, tänk om alla åtgärder på bilen skulle vara lika enkla. | |
|
Tänkte på en till sak ang detta,min snikbil har stelopererad ratt o därmed blir "glappet" konsentrerat på samma punkt hela tiden. Mvh/Micke |
|
|
Hur hårt skall man dra åt muttern? /Gunnar /Länk |
|
|
Vet tyvärr inte exakta momentet,men jag drog åt "lagom" :) Vi får hoppas att någon vet det exakta och vill svara... Mvh Janne. |
|
| Min e39 är glapp i rattaxeln precis där axeln går in i kuggstången.Inte mycket-kanske en millimeter eller så men tillräckligt för att det ska skramla (hörs ganska väl).Har ryckt å slitit överallt nu utan att hitta något annat glapp så det måste vara rattaxeln som är boven.Är det någon som vet om det är möjligt att justera bort glappet eller ska man behöva leva med oljudet? | |
|
Gunnar530 Har du justering på ratten så drar du åt så mkt att du fortfarande kan justera ratten i längsled.I annat fall dra till glappet försvinner.Använd gärna ratten som "dragstång" och lås verktyget mot bromspedal. Mvh/Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.