|
|
|
|---|---|
|
Jag tänkte höra med mina artfränder hur ni ser på miljöfrågan. Jag funderar på att dra ett litet strå till stacken och prova med etanol i 6an. Är det nån som har erfarenhet av det? Sextrettifemman Länk | |
Vantage |
Har testat Etanol i min E36:a och erfarenheten säger ca 20-25% bränsle ökning om du kör på 50% eller mer i tanken. Mitt råd är att skippa detta pga av diverse följd problem som försämring av oljan och spruckna bränsle ledningar etc. Bilen blir oerhört svårstartad vid temperaturer runt 0-grader och kallare om du har mer än 50% inblandning. Har du 100% i tanken så upplever du att den blir svårstartad redan vid +7 grader och kallare. Ett tips dock är att tanka 10-15 liter och rensa lite skit i systemet, men var beredd att byta soppa filtret efter detta. Etanolen rengör ganska effektivt och det är billigare än ex STP-tillsatsten att köpa. Bensin bilar är INTE avsedda för detta bränsle och de bilar som är avsedda för det har även dom problem. Det krävs högre tryck samt kompressions förhållande för att köra på detta bränsle. Nackdelen är att Etanolen gärna vill ner i olje-tråget och resten är inte svårt att räkna ut.... Så är du rädd om din bil så avstå detta, förtjänsten är inte så stor att du vinner något på detta och kostnaden om du har otur kan bli större än du anar. Vantage |
|
Ok, det är alltså helt olämligt. Jag frågar bland annat därför att jag har läst i vissa annonser att bilen i fråga (m635 i det här fallet) går på miljöbränsle........ Faktum är att det inte var den eventuella ekonomiska förtjänsten jag tänkte på när jag frågade, utan det var snarare sett ur ett miljöperspektiv. Sextrettifemman Länk |
|
Vantage |
Svårt att tänka mej att en bil från -83 ska vara anpassad för Etanol ??!! Vantage |
|
Som ett förtydligande så var det alltså inte min bil jag menade utan en bil jag såg på blocket tidigare i somras. Om jag inte minns fel var det en -85 M635 som var rubricerad med miljöbränsle/hybrid. Sextrettifemman Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.