|
|
|
|---|---|
|
Har just köpt en X5:a och har ett antal frågor som jag hoppas kunna få svar på. Har samlat alla frågor på ett bräde för att undvika att bli tjatig. Tackar på förhand! 1) Gjordes det någon förändring av 4,4 l motorn på -03:orna eller är den identisk med de tre föregående årsmodellerna? 2) Går det att komplettera ljudanläggningen med en subwoofer som inte stjäl utrymme i skuffen. Jag har nån utökad anlägging med Harman Kardon-högtalare. 3) Kan man ändra instrumentbelysningen från rött till blått? 4) Går det att få mjukare fjädring utan att det kostar miljarder? Har original 19"-hjulen. Mycket stötigt på ojämn väg. 5) Kan man öpa en pdc-sats pirat och var i så fall? Hur vet man om det är förberett för pdc i bilen? 6) Var kan man köpa navi-dvd förutom hos BMW? Är språkvalet mjuk- eller hårdvara? | |
|
Grattis till en kul och enormt bränsleslukande bil, mackägarna kommer att jaga dig med erbjudanden om egen pump snart:) När den X5 jag körde såldes ringde Statoil och undrade varför vi inte handlade nån bensin längre:) 1. 00-03 är det 286hk som gäller, 04- 320hk. 2. Kolla om du har något som heter DSP i menyn i navin. då har du det största ljudpaketet. Vet att några gjort ngn eftermontering av sub, sök inlägg ovan är en bra funktion. 3. Inte mig veterligt, se alt 2. 4. Sportfjädringen i kombination med halvdana stötisar och 19" gör det, antar att du har sportpaketet som de flesta X5. Jag skulle rekommendera dig att montera Bilstein dämpare och ett par bra fjädraristället. Kolla t ex www.forza.se för applikationstabeller. Räkna med 10-15k för ny omgå+ng fjädring. byt 19" till 18" så har du redan där en förbättring. 5. Har bara sett eftermonterad original. HAr du inte PDCfrån fabrik är det inte förberett. 6. www.ebay.de ärBMWägarens guldgruva. www.vdodayton.com eller www.navtech.com har kartorna. www.realoem.com är godskammare, alla original bmwgrejor man kan hitta... Gå medi bmwcs.com då har du rabatter mm på delar o service hos BMWhandlarn. Bor du kring Sthlm är den bästa verkstan i 20 mils omkrets Bil&Motorteknik i Huddinge, de kan hjälpa dig med mkt av det ovan om du inte vill skruva själv. Mvh Asken Numer Dieselfrälst |
|
|
Stort tack för svaren och tipsen! Soppaförbrukningen är inte så farlig tycker jag. Känns som man kan bestämma själv ner till 1,2 ungefär. Den stora kostnaden är nog ändå värdeminskningen trots allt. Nypris var 716' och jag betalade ca 300' med 6000 mil på mätaren. Förhoppningsvis avtar detta enorma ras något nu. Det här med pdc:n. Vad menar du med att det inte kan vara förberett om det inte var pdc från fabrik? Jag tänker på hålmarkeringar på insidan av stötfångarna, anslutningskablage för el och högtalare etc. |
|
|
Några tips som jag kan bidra med: 5.Länk 6.Ang språkvalet så antar jag att du vill ha svenska men tyvärr, engelska är det som är närmast till hands för oss i svedala men tyska o franska finns också i menyvalet om jag inte minns fel . /Janne |
|
|
PDC: Vad jag menar är, i jämförelse med CD-växlarförberedelse som finns som fabriksmonterat tillbehör, är lite knepigare att eftermontera PDC. Se nedan för en utmärkt eftermonteringsintruktion. Ang värde. 50k/år får du nog räkna med de närmsta 3 åren skulle jag gissa. Lycka till! Asken |
|
|
Asken, Menar du att en X5 som köpts begagnad i dag för 300K skulle kosta 150K om 3 år? Kommer de hamna på runt 120K som "lägsta" pris om 10-13 år? Vad tror forumet? M3/// Mullret |
|
|
Grattis till en kanon bil Nicke N: Du har powerpost! |
|
| Mullret: Jämför och räkna t ex värderaset som E38/ E65/ E39 med stor V8 har haft och jämför. En större lyxbil tappar 55-60% av nypris de första 4 åren. De som har råd med eller prioriterar att köpa en ny sådan bil bekymrar sig inte så mycket för detta är min egen erfarenhet. Just en ägarbilar, välskötta och gärna Svensksåld under 10k mil kan vara riktiga klipp om man som en annan är bilfreak. Extremt mycket bil för pengarna dvs. Det gäller dock att ha, 1. Näsa för saken genom erfarenhet, eller 2. Använda forumet och kolla av bilen via ett test hos en aukt verkstad. Annars kan det lätt bli ett svart hål. Jag gissar 150k japp om 3 år och då ska bilen vara FRÄSCH. | |
|
Grattis till en kanonbil. 300´ för en -03 med 6000 mil verkar vara ett bra pris. Svensksåld? Har du nån bild? Funderar själv på att byta till en lite nyare x5. /P |
|
| City 69: Den är svensksåld och det verkar inte finnas så många 4,4:or från 2003 å framåt till salu. Har ingen bild men den ser ut som de gör mest. Silvermet, sportpaket, skinn, 19"-fälgar, aut, navi. Det den (och jag) saknar är framförallt PDC, TV och sollucka i nämnd ordning. Är kanonnöjd bortsett från stötigheten på ojämn väg. Är det någon som vet hur mycket BMW tar för en original subwoofer? | |
| Visst är den stötig, men väghållningen är verkligen kanon. | |
|
Det finns en "stealth" subwoofer hos Bavarian SoundWerks i USA som göms bakom luckan till höger i bagageutrymmet. Länk Kolla www.x5world.com , Forums , BSW Mobile Electronics Forum för ytterligare info. BSW verkar få utomordentliga beröm för sin support. Funderar på att beställa ett DICE IPOD_kit själv. |
|
| Tack stålgrå! Det var den jag var ute efter. Lite blodigt med 5 lakan men det får det vara värt! | |
|
Låt oss veta hur den funkar när du installerat |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.