AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.269

Dags igen...kylarvatten läckage på 540:n...suck

Har nyligen bytt expansionskärl och kylare och har kört ca 100 mil sen dess. När jag var ute och körde ikväll fick man plötsligt se en välbekant vit rör från högra sidan av motorrummet...... jävla skit! Läckaget verkar komma från bakre delen av motorn på höger sida. Vad kan ha pajat denna gång!? Kylarn och expkärlet är ok. Börjar tro att min toppackning är trasig..... Några förslag?
Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
hmm kolla kylar locket om det öppnar vid för högt tryck, lite novis vad det gäller bmw iofs! lite svårt att kolla men byta det lär inte kosta allt för mkt!

Ge han olja Bara!!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är det inte så om jag inte minns fel att på 540 det finns en slang som burkar ge sig mellan torpedväggen och motorn som går till värmepaketet från värmeventilerna.

///MVH Hasso
Länk
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Har bytt den slangen, rätt enkelt, lite trångt bara. Av med motorkåpan bara och känn bakom motorn, slangen var inte speciellt dyr på BMW.
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Det finns flera slangar därbak. Jag fick byta en som går till värmeventilerna.

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Yepp, den slangen har jag också bytt. Enl min mekaniker så är det inte helt ovanligt att denna slang spricker längs med ryggen, då den är lite böjd samt att det är mycket varmt bakom motorn. Gummit torkar ut helt enkelt. När jag fick problem med min kylare (gick sönder) så köpte jag in sammtliga slangar med snabbfästen samt den bakre kylslangen som näms ovan. Tyckte det var lika bra att passa på när systemet ändå skulle luftas, onödigt att byta slangar lite titt som tätt och behöva tömma samt lufta systemet. Slangarna var faktiskt inte så dyra....du kan läsa/se mer i min bil-blogg.

Lycka till:)

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
325
Veåtta
Volvo V70II 2.5T -2009
Renault Clio 1.4 16V -2001
Fick byta slangar bakom motorn på min förra 540 med. Efter att den hade pajat så gick kylaren, och efter den expansionskärlet! Då tröttnade jag och bytte så mycket kunde i kylsystemet förutom vattenpumpen, men jag köpte en utifall att...
Efter jag bytt allt och en riktig luftning så funkade det hur bra som helst. Inget övertryck eller hårda slangar!!
Hur pass långt tror ni man kommer med läckagen i dessa slangar bakom motorn,innan man måste stanna.Har ca 5-6 km till verkstaden......
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Ivar Findin M5: De beror på hur stort brottet på slangen/slangarna är. I mitt fall så var det kylarens ena sida som spruckit. Jag visste att den började trycka ur vatten när tempen närmade sig + 80 grader, så jag tog ngr dunkar vatten och ett aftonblad och begav mig mot min verkastad. När jag såg att tempen närmade sig +80 (avläst i den digitala tempmätaren i checkkontroll) så stannade jag bilen slog av motorn och skruvade försiktigt av kylarlocket. Nu är det viktigt att man inte häller kallt eller ljummet vatten direkt i en varm motor för då kan det hända tråkiga saker. Jag väntade ett tag tills tempen sjunkit till omkring 30 grader (var på sommaren) och fyllde sedan upp med nytt vatten. Fick stanna totalt 3 ggr på c:a 1.5 mil och resan tog väl ett par timmar. Det som tar tid är att låta motorn kallna innan man häller i nytt vatten.

Lycka till:)

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.