|
|
|
|---|---|
|
Jag ska byta däck på min Z3 1.9, 2001. Den har lättmetallfälgar 7J - 16 och nuvarande däck är 225/50 R 16. Enligt instruktionsboken kan man ha 205/55 R 16 91 H eller 225/50 R 16 92 V. Synpunkter på dimension och fabrikat? mvh svenne | |
|
England! jag har gjort ett inlägg tidigare om mina däck men jag tar det här igen några synpunkter jag fann i våras då jag köpte min Z3. Den hade däcken 225/50 R16 men jag fann ganska snart hur spårkänslig bilen var det var inte som jag föreställt mig att köra en z3, så fort jag kom i den spåriga vägbanan blev liksom fästet "för bra" så bilen började att vandra eller klättra på på vallarna i körbanan och det tyckte jag inte om så jag gick ner en dimension till 205/55 R16 och bilen blev helt underbar att köra visserligen kunde den "klättra" något men det var ingenting att snacka om, alltså så gjorde jag, men idag då alla bara ska ha bredare däck hur i allsindar upplever dom körningen då? jag kan hålla med om att vissa fälgar med bredare däck är kanonsnyggt och jag funderar ibland på byte men p.ga erfarenheten med 225:or så avstår jag nog MVH Uffe/bildock |
|
|
Min Z3 coupe hade 225/17 fram och 245/17 bak och den spårade ganska mycket i lägre farter, väldigt stabil i högre fart dock. Äger nu en Boxster S med 235/18 fram och 265/18 bak och den spårar knappt alls. I mina ögon måste detta ha något att göra med konstruktionen eller inställningen på Z3. /Henrik |
|
|
Innan hade jag 225/45-17" runt om på min coupé och då tyckte jag det spårade en del, nu när jag bytte till 225/45 - 17" fram och 245/40 - 17" bak så spårar den inte alls lika mycket. Kör med Hankook Ventus sport och tycker dom fungerar bra. Hade även 225/45 - 17" på min compact men då spårade det rejält mycket. Bytte ner till 205/55 - 16" och då spårade det inte alls. Mvh Kristoffer Bilen =) Länk |
|
|
Tack för svar. Tydligt är att Z3 kan ha problem med spårkänslighet. Min bil känns igen på Uffes beskrivning. Finns det egentligen bara fördelar med 205/55 R 16 i stället för 225/50 R 16 ? Eller vilka är nackdelarna ? (Till saken hör att jag inte är ute efter lägsta möjliga varvtider) Z3 är ju en vacker bil. Fälgar och däck har sin del men gör den mindre dimensionen någon synlig skillnad ? Innan köpet av Z3 provkörde jag nya Miata MX5. 1.8 MZR och 2.0 MZR. Båda har fälgar 16/6.5 och däckdimension 205/50. Mycket fina köregenskaper! Fortfande i valet och kvalet. S |
|
|
Hej England igen du skriver att du inte är ute efter lägsta möjliga varvtid, det är ju precis så för mig också eftersom jag bytte ner mig i dimension och visst jag tycker inte att utseendet blev så mycket sämre, vad jag menade med att jag eventuellt skulle ville byta fälgar och däck, det var att jag inte trivs med mina 5-ekrade fälgar som är 16" de fälgar som tilltalar mig är 17" och skulle jag vara där igen med 225:or och det är det jag avstår ifrån, men med min erfarenhet av 205 köp dessa och du får en underbar Z3 tro mig MVH Uffe/bildock |
|
|
Jag har 205or på min touring = spårar inte alls. Har 225or på compacten = spårar en hel del. Men det beror också på vilket märke/modell du har på däcken. Det syns endast marginell skillnad på bredden mellan 205 och 225 däck, särskilt o dom är monterade på samma fälg. Mitt råd: Välj 205or utan tvekan! /Jonas |
|
|
en sak till, välj ett bra däckmärke: Michelin, conti, bridgestone osv... Det är inte värt, den faktiskt ganska lilla, besparingen att köpa lågprisdäck modell hankook, kumho, osv... Nåt man definitivt ska akta sej för är riktiga snikdäck modell: Nankang, wanli, osv.. alla okända kinesiska däck, dessa är både orunda och har dåliga/konstiga vägensgenskaper. Allt enligt mitt eget tycke och mina egna prefereser... /Jonas PS. 1000 inlägg = autopower-räv? DS. |
|
|
Andra fördelar du får med smalare däck är: bättre egenskaper i blöt väderlek mindre rullmotstånd = lägre bensinförbrukning billigare däckskostnader Men jag ser bara fördelar med mina 265:or... /// Viktor |
|
|
ViccoA det glömde jag i mina tidigare inlägg en himmelsvid skillnad med rullmotståndet bilen rullade ju själv med uppsläppt gaspedal på 4:an-5:an medan den faktiskt kändes som jag bromsade under liknande förhållanden nåja men skillnad kändes det |
|
| Tack för goda synpunkter. Idag har jag varit hos min däckhandlare. Han såg fördelar med 205/55 men tyckte att 205 kunde se "tunna" ut i 7" fälg (nya Miata har 205 men i 6 1/2" fälg mot Z3 7"). Bridgestone 205/55 skulle vara ok och se bredare ut mot fälgen jämfört med Conti. Hm! mvh S | |
|
Det stämmer säkert bra... Olika märken är olika breda vid samma märkning... exempelvis kan jag berätat att min stapel med 4 sommardäck med bredden 205 är endast marginellt lägre än stapeln med 4 st 225or som står bredvid... det kanske skiljer 2-3 cm mot de 8 cm som borde skilja. /Jonas |
|
|
Angående val av däckfabrikat så kan jag säga följande. Jag har kört med Goodyear Eagle F1, Michelin Pilot Sport och Hankook Ventus K104 på min Z3 och Hankook är det däcket som spårar minst och är tystast av de däck jag provat. Min slutsats är att det där med att dyrare alltid är bättre ställer jag mig tvekande till. Mvh Henrik |
|
|
Nu kan jag berätta hur det blev. Jag valde Continental ContiPremiumContact - 205 och inte 225 (fälg J/16). Lite mindre bredd och nya däck gör att det känns mycket bättre än förut. Ingen störande spårkänslighet, mindre buller och lägre rullmotstånd. De gamla däcken var slitna så det är osäkert hur mycket som beror på vad. Jag tycker att 205 är helt rätt i vart fall för 1.9 - och för mig. med hälsn S |
|
|
England! trevligt att höra det finns fler som köper med tanke på att åka trevligt och bekvämt och inte bara följa med modet mvh Uffe/bildock |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.