AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.280

skadad bromsskiva?

pi
3
piisku
320i -92
Bilprovningen sa att jag har skadad bromsskiva, bak vänster. Båda höger och vänster funkar bra, har samma bromsvärde, vänster ser bara rostig ut och är därför "skadad". Dom sa att Jag måste byta skivan, men varför, om det funkar bra? Har ni tipsar, hur slippar jag skivbyte och varför vänster är rostig men höger inte. Båda sidor har ganska dåliga belägg. Hoppas ni fattar vad Jag menar, då Jag har lite dålig svenska.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
En viss % av skivan får inte vara rostig dvs beläggets
anliggning måste ha en viss yta att bromsa på.
Om skivan inte blir för tunn så kan man svarva dom
men där finns ett minimimått. Men nya skivor är väl inte så dyra och det behövs ju nya belägg också.
anledningen till att den ena är rostig kan vara att oket kärvar lite mera på den sidan och har man inte bromsat hårt på vintern då bromsverkan är mindre bak än fram så blir det på detta vis. "trafikmagasinets tjat om bromsskivor bak" är ju faktiskt relevant i detta fall. En reservdelskostnad på cirka 1200kr mekonomens priser.

MVH
Hasso
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Hasso hur krångligt är det att byta skivor bak med tanke på handbromsen?
Är det något man gör själv om man aldrig har bytt bak?
Fram har jag bytt på andra bilar men aldrig bak.

Mvh

/NP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Brukar inte vara ngr. problem, man kan få släppa på justeringen på handbromsen om den är välljusterad.
Fixar du fram så fixar du bak också.Friskt vågat hälften vunnit. Tvätta av skivorna med förtunning bara då de är infettade men det vet du förmodligen redan.

MVH
Hasso
su
174
super-dan
116i - 06
Det här med att skivorna är mer rostiga på vänster sida har jag en teori om. Detta gäller iochförsig resten av bilens vänstersida oxå...
Vi har ju som bekant högertrafik i Sverige vilket innebär att bilarna möts med vänstersidan till så att säga. Detta bör enl. min mening betyda att det skvätts ner mest på den sidan. Alltså rostar bilarna mest på vänster sida.

Kan det vara så?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.