AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
804

ekonomimätarn har fått spel...

co
54
compa76
528iA -99
hittade en tråd i 3-serieforumet men inget svar där...
skriver en ny fråga här och hoppas på svar...
när jag stannar i köer eller trafikljus går ekonomimätarn först ner till typ noll för att sen gå upp till runt litern, sen går den ner till noll igen, verkar ha börjat med det nu på slutet eftersom jag inte tänkt på det tidigare...
nån som vet vad det kan vara för fel?
co
54
compa76
528iA -99
en liten rättelse till mig själv, mätarn går först ner till 0,4 när man rullar, sen upp till 1,2 sen ner till noll när man stannat... om det nu har nån betydelse...

felen radar upp sig...
nu känns det som den slirar när man drar på, får nog kolla oljan i växellådan, men kan det höra ihop på nåt sätt?
jag kanske har fel om 5 serien men skall inte mätaren gå på max när man står still ?
inte på min iallfall
Ne
292
Neroht
523ia-97
523IM-06
325IA M-sport-08
325ia E93-10 (LCI)
335i F30 2012
428i GC xdrive 2016
430i GC LCI xdrive 2018
M235i xdrive 2020
Min har gjort så nån gång men skall stå på 0 vid stilla stående,skulle vilja att min stod på noll oftare så man slapp bo på macken...
vet då att de äldre står på max när bilen är still vilket jag tycker är logiskt iochmed att den visar genomsnittsmilförbrukningen och då när man står still så tar det ju oändligt antal liter per mil =)
co
54
compa76
528iA -99
den brukade ju gå ner till noll, men inte på det sättet som den gör nu, med ett "hopp" till 1,2liter på mätarn...
co
54
compa76
528iA -99
ingen som vet om det kan höra ihop på nåt sätt och vad det beror på?

...vart är mästaren hasso när man behöver honom?
min 530 e34 ligger den i max när jag står stilla sen när jag åker iväg kommer den ner igen men jag tycker inte att den är att lita på alls

Bimmer
Det har varierat på olika årgångar och modeller. Generellt gäller att all visning på väldigt låga hastigheter, under 15-20 km är utan betydelse, bara att läsa i boken osv. Enda gången min visar noll är vid motorbromsning (då insprutningen stängs av) och vid hastigheter över 20-30km. Vid stillastående går den till höger på max, just innan man bromsat ner till stopp.

FP
co
54
compa76
528iA -99
Ingen som har en lika bil som mig och kan säga hur eran ekonomimätare beter sig när man bromsar till stillastående?
Helga
Den går till noll.

//Helga
Visa användare
128
de1ta
320d F31 -13
X3 3.0sd -07
525 e34 går till max när man står still

-----------------------------
According to Einstein: "The faster you go, the longer you live"
Visa användare
202
Chrille.A
540ia -94
Min 540 -94 (e34) går till max vid stillastående.

BeeMfWee Fur alle - Ja fur fan :)
Helga
Frågan var: Ingen som har en lika bil som mig och kan säga hur eran ekonomimätare beter sig när man bromsar till stillastående?

//Helga
co
54
compa76
528iA -99
tack för den helga...
då vet jag med säkerhet att det är nå fel på min,
men vad beror det på?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.