AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.419

Besiktningsfråga ang bromsar

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Har fundering kring tjockleken av bromsskivorna fram samt deras slitageyta!

Alltså kontrollerar de skivans tjocklek på besiktningen, dessutom vad säger de om bromsar som tar mycket bra och helt jämnt på båda sidor med nya belägg samt har en yttre yta som är helt blank men tyvärr en insida som bara är 50% blank, där hälften är rost?

På den sista frågan: de kanske gör ett "bra att veta" om att skivan är rostig, liten anliggningsyta. Det gjorde de iaf på min badermeihofwagen fra volfsburg

f
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

När det gäller tjockleken på skivorna så lär de inte anmärka på det..Men om skivan är rostig på ena sidan så kan det säkert resultera i "bra att veta" OM nu inte bromsfunktionen därav blir ojämn(vilket de naturligtvis märker i bromsprovaren)..
Men byt för din egen säkerhet..

Sedan så kan man ju fundera på hur det är ställt med bromsoket just där..

Men besiktningens resultat är ju som du nog redan vet en "bedömning" av just den enskilda tekniker'n, så att säga helt säkert att det inte blir en anmärkning är nog att gå för långt..

"Jeppe" vet nog säkert vad som BÖR bli resultatet av en dylik defekt på en besiktning...
Hoppas gärna på svar från "Jeppe".

Mvh Janne.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jag bedömer säkerheten som hög eftersom bromsarna tar mycket bra och drar inte ojämnt på något sett. Jag har hört de går efter en viss % sats dvs att minst tex minst 50% av anliggningsytan måste vara rostfri, men det kanske är fel?, vi får hoppas jeppe dyker upp som sagt!!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Skivans tjocklek bedöms i viss mån, det finns en anmärkning att rikta mot en sliten bromsskiva. Problemet är att godstjockleken varierar ordentligt mellan olika bilar och olika modeller, en ny skiva på en viss modell kan vara tunnare än en skiva som är utsliten enligt tillverkaren på en annan modell. Det är därför relativt ovanligt att en skiva underkänns på slitaget, det ska vara rejält slitet så man kan vara helt säker på att det ligger utanför toleranserna.

En skiva med rostangrepp eller en liten anliggningsyta bedöms med en "bra att veta", en rostskadad skiva med en tvåa. Detta blir en bedömningssak och självklart kan därför resultatet variera något, men i princip ska skivan underkännas när rostskadan är så grav att den inte kan bromsas bort med friska bromsar...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Anekdot i ämnet:
Jag gick förbi en skrot (Lunds Bilskrot) och där satt en snubbe och skruvade på sin SAAB 9000. Jag gick lite långsammare för att titta vad han gjorde och då såg jag att han bytte bromsskivor. Jag trodde inte mina ögon när jag såg alla fyra gamla skivor på trottoaren - Den tjockaste kan inte ha varit mer än 1mm! Ett par av dem såg ut som utfläkta Coca Cola-burkar!!!

Jodu, mycket ska man se i sina dar. Han hade nog åkt på ombesiktning får vi hoppas...

//
Länk
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
pbengtss, måste säga du har bra ögonmått :-), kan inte vara möjligt att någon dåre kör runt med 1mm i tjocklek i skivdiameter, jag tycker det är ytterst våghalsigt och farligt att köra med 5mm. Har i nuläget knappt över 10mm och det känns nästan farligt om man måste göra upprepade kraftiga bromsningar, så jag funderar på att byta bara för den sakens skull, en tunn skiva kan ju lätt spricka också, det är väl det som är den största faran egentligen.
Vantage
Har för mej att skillnaden mellan Hö/Vä-sida får skilja max 10% i förhållande till varandra på SBP.
Ex: Bromsverkan fram är 2,0 och bak 1,0.
Max Diff fram = 2,0-1,8
Max diff bak = 1,0-0,8
Om skillnaden är större än detta tas naturligtvis skivornas / klossarnas slitage i beaktande.
På skivor bak ( E36/E39) är min-mått i tjocklek 8,0 mm.
Nya skivor ligger på 10,4 mm ( Ritning från Brembo ).
Dvs: Slitage mån är 2,4 mm.
Så att svarva om skivor bak är en dålig lösning om dom är nedslitna.
Om en skiva skulle vara som ett påstående här i tråden 1mm tjock och klossarna halvslitna så skulle kolvarna i oket vara nära det kritiska ändläget då olja skulle läcka ut.
Har för mej att slitage måttet fram är lika som bak, dvs 2-3 mm.
Fram är det i regel ventilerade skivor och om-svarvning av dessa skivor tillika väldigt svårt att genomföra inom min-mått av tjockleken.
Visst går det att svarva om om man skiter i min-mått etc, och resultatet av att svarva ( om det görs rätt ) blir oftas bättre "bett" än nya skivor.
Har man dessutom tillgång till fräs så kan man "slitsa" skivorna för bättre prestanda etc, men som sagt då leker man utanför toleranserna ( min-mått).
Har svarvat otaliga skivor då jag jobbat på verkstad tidigare.
Slitna skivor brukar kasta 0,5 mm och mer i regel, och slitaget har gjort att det inte finns så mycket material kvar att justera skivan med.
Vad nedre "faktiska" gränsen ligger ur hållfasthets synpunkt vet jag inte, men antar att min-måttet baserats på utslitna klossar och det kritiska ändläget för broms-oks kolvarna.

Vantage
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Vantage: Högsta tillåtna differensen i bromskraft mellan hjulen på samma axel är 30% beräknat från det hjulet som bromsar mest. Ex. 2,0 kN på vänster hjul och 1,4 kN på höger hjul ger en differens på 30%, alltså godkänt.

Bromsskivor och bromsbelägg bedöms utan hänsyn till uppmätt bromsverkan, skivor eller belägg kan alltså underkännas trots perfekta bromsvärden.

Jeppe

Vantage
Sorry:-)))
Ska va 30% helt rätt inte 10%...
Min far fick anmärkning på olika slitna klossar på sin Mitsubishi Carisma förra året.
Skilde kanske 2-3 mm mellan Hö resp Vä sida !!??
Tydligen helt upp till Bilprovarna att bedömma skick etc och anmärka ...
Funktionen var helt OK enl protokollet men han hade väl en dålig dag eller nå´t ???

Vantage
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
ja ahr oxå fått anmärkning pga. ojämt slitna klotsar bak på 240:n, men det berodde på ett dåligt smöjt ok som gjorde att ett nytt belägg slets ner till 0,5mm på 6 månader,

bromsvärdena va perfekta så ja hadde "aldrig" upptäkkt detta om inte besiktningsmannen påpekade det.

mvh Erik

(ärligt stulen av Jesperado)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Vantage: Ojämnt slitna bromsbelägg finns inte som anmärkning, antingen är det "slitna" eller "utslitna" som används som anmärkning. Dessa anmärkningar riktas mot ett bromsbelägg med för lite kvarvarande friktionsmaterial respektive ett bromsbelägg med helt nedslitet friktionsmaterial.
Som sagt bedöms bromsbeläggen separat, oavsett funktion och uppmätta bromsvärden.

Kontrollprogrammet är detsamma oavsett om teknikern har en "bra dag" eller inte...

Jeppe

Vantage
Noteringen i Protokollet var ojämna bromsbelägg !!!

Vantage
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Vantage: Är du säker på detta? När var det?

Jeppe

Vantage
Förra året eller i början på detta år !!!
Farsan blev förbannad då han lämnat i bilen på Mitsu-verkstad innan för genomgång av bilen ( förbesiktning ).
Han betalade naturligtvis för detta så han "remmade" tillbaka till verkstan och sa som det var.
Killen på verkstan tog luren och ringde SBP för att snacka med vederbörande om saken.
Slutade med att Farsan fick svänga förbi bilprovningen för att stryka detta ur handlingarna !!!
Killen på SBP var ökand för sådana skit-anm och känd blan de olika vekstäderna i stan.
Trist men ett faktum....:-((((

Vantage
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
FRIFART:
Jodå, de var på fullt allvar så tunna. Ingen överdrift.

//
Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Vantage: Ok. Jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan få till en sådan anmärkning i handdatorn, men jag blir väldigt nyfiken.
Finns protokollet kvar? Du får gärna ge mig regnumret via mail eller Autopowerposten så jag kan kolla hur det ser ut.

Jeppe

mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Lite offtopic men..
Åtminstone här i Finland så är besiktningens vara eller inte vara mycket beroende på just besiktningsmannens humör.

För många år sen fick jag min fina -77 Ford Taunus underkänd pga "rostangrepp på bakre tvärgående balk." De som varit under en Taunus vet att det inte finns en endaste tvärgående balk på hela bilen, om man inte räknar med framvagnen och bakaxeln som knappast kan räknas som "balkar".
Det var sandplåten som var naggad i kanten. Jag hade en stor diskussion med bes-mannen om balkar, bottenplattor och bärande detaljer men nej, sandplåten är tydligen en bärande detalj..

Dagen därpå körde jag tillbaka för ombesiktning. Jag hade inte gjort nåt åt "balken". En annan snubbe än dagen före vandrade på under bilen och sökte tvärgående balkar, hittade inga och stämplade registerboken..
Han frågade sen av mig var denna balk finns, jag svarade helt kallt att det var sandplåten som hans kollega gnällt på dagen innan. Jag hörde inte riktigt vad han muttrade till svar men det lät inte skärskillt snällt..

Vantage
"jesperado"
Ska försöka fixa detta:-))))

Vantage
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.