AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.571

BMW vs. Audi: 6-3

Sida 1 av 2
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Köpte senaste utgåvan av tyska AutoBild (bra mycket bättre än den slarvigt ihopslängda svenska utgåvan) och höjdpunkten var nio BMW-Audi dueller med matchande modeller där den sportigaste bilen utses i varje omgång. Resultat: BMW tog hem sex ronder, Audi tre.

Ett ganska väntat resultat, eller vad säger panelen?

En överraskning för mig var dock att X5:an spöade Q7:an.

Finns även på nätet: Länk

/Lars

Vägen är målet.
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Ja, ser man bara till sportig körkänsla håller jag nog med. Känns iofs som att Audi har knappat in ganska rejält under senare tid. Tycker vidare att Audi har betydligt snyggare bilar idag än BMW har (med några undantag).
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
A Lind, jag gillar audi men håller inte med om att de gör snyggare bilar än BMW.

Är helsåld på "flame surfacing" konceptet signerat Bangle, Hooydonk & grabbarna,. Formspråket är framtaget för att man (enligt Bangle) ska tvingas ta ställning. Älska eller hata alltså. Sen är ju vissa modeller mer lyckade än andra. Tycker t.ex. att det är helt fantastiskt att någon masstillverkare fortfarande kan göra en bil som Z4:an, med dess långa motorhuv och klassiskt inspirerade proportioner. Gillar egentligen alla utom 7-serien.

Ett stort estetiskt aber med audi är deras främre överhäng som är alldeles för långt. Ska tydligen bli kortare på kommande generationer bl.a. genom ny konstruktion av motor och växellåda. Visst är de ändå snygga, men jag tycker att de känns slätstrukna mot BMW:s linjer.

/Lars

Vägen är målet.
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Då tillhör jag den grupp som hatar designen även om jag tycker att det är ett för strarkt ord =). Har aldrig gillat Bangle i allmänhet och Fiat Coupén, som en kompis är hopplöst förälskad i, i synnerhet.
Är väl bara Z4:an och 3-serien som jag tycker har design på den positiva skalan. Fast det är inga fotomodeller dem heller och bör ses i verkligheten, ej på bild.

Men jag håller absolut med om Audis överhäng fram (speciellt på A6:an). Och möjligtvis har vissa modeller lite tråkig design men så är det och har alltid varit med familjebilar. Sen måste jag nog säga hellre tråkigt snygg än annorlunda ful i det här fallet.
helt klart att bmw ska vinna men vart lite besviken på att m3:an fårr så låga betyg samt 7-serien..det andra var dock rätt väntat
Tänker inte diskutera utseendet. Det var ju sportighet det gällde. Då känns 6-3 nästan i underkant. Alla som försökt svänga med en Audi inser nog att vad de än kan beskrivas som inte är de sportiga, Bara på pappret./ Fahrfreude durch überlegenheit.
ZM
69
ZM3
Z3Roadster 2,8M-pkt. -00
Inte sportig? Audi tog hem STCC 2006 före BMW, vad gäller utseendet håller jag helt med A.Lind. Avbeställde min 520, 2003 när jag fick se den i verkligheten, den största designfloppen BMW gjort. 7-serien börjar bli snygg igen, mer och mer Bangles tas bort, nu senast "lådan" på bagageluckan.

la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
A Lind, tycker att det är kul att utseendet fortfarande delar anhängarna i två läger och att det debatteras så friskt även bland folk som kanske inte normalt bryr sig om bildesign. Annars har Toomas rätt i att utseendet är irrelevant i det här fallet.

ZM3, jag tycker att det finns en skillnad mellan sportig image och sportig körupplevelse. Audi har gjort en ordentlig uppryckning när det gäller båda delarna, men imagen är nog fortfarande sportigare än vad bilarna faktiskt upplevs vara. Och en STCC-bil har väldigt lite gemensamt med de bilar som testas i tidningen.

För övrigt vann BMW WTCC :)

/Lars

Vägen är målet.
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
bmw_jerry, tycker att betygssystemet de använder är intressant. I varje rond kan en bil bara få ett eller noll. Det räcker alltså med att motståndaren är marginellt bättre i varje rond för att det sammanlagda poängresultatet skall bli utklassning (som i fallet RS4 mot M3). Skillnaderna behöver alltså inte vara så stora som totalpoängen indikerar. Förfarandet är hårt men konsekvent genomfört och rättvist i sin slutsats tycker jag.

/Lars

Vägen är målet.
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Larsssss: Audi vinner Le mans näst intill varje år om vi nu skall hålla på med titlar xD

När det gäller sportigheten på gatbilarna så håller jag med om att den varit sådär ibland. Däremot erbjuder Audi ändå relativt mkt körglädje jämfört med dem flesta andra märken och jag kan inte låta bli att tycka att Quattro = Sport (Rallynörd ;). Det är kanske inte helt fel att säga att Audi dominerar på grus och snö medans BMW är asfaltens kung? =) Båda är ju motorsport, bara två olika grenar.

Dessutom känns den nya generationen Audi betydligt bättre när det gäller väghållningen, ta den nya TT:n som exempel. Och är det inte RS, snarare än S, som är motsvarigheten till M?

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
A Lind, tävlar audi i rally fortfarande? Trodde det bara var fransmän och japaner där nu.

Sen vad företagen tävlar i och vad de kommer där spelar väl inte så jättestor roll för bilarna vi vanliga dödliga kör.

Sen tycker jag också RS = M

Mvh Johan
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Nä Audi har inte kört rally på hög nivå på jättelänge men minnet av det jag sett finns kvar. Dem har ju ändå fortsatt bilbyggandet i samma anda på något vis även om det egentligen mer handlar om DTM och Le mans idag.

Jag tror iofs inte att man skall underskatta motorsportens roll för den tekniska utvecklingen hos ett märke. Fast det avgörande är ju hur man väljer att överföra det kunnandet till sina gatbilar sen. Måste ändå tycka att Audi gör det på ett positivt sätt även om deras tillvägagångsätt är annorlunda än BMWs.
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
A Lind, BMW är med i Formel 1 ;) För övrigt är jag skeptisk till nyttan av att vara med i F1 i förhållande till vad det kostar, men tycker givetvis att det är kul att BMW ändå är med. Å andra sidan borde BMW vara med i DTM och WRC också, eller istället.

Håller med om Audi och quattro annars, det är fina bilar. Motorsportframgångar har de ju båda.

Men frågan är om inte RS > M? Åtminstone på papperet. RS4:an spöar ju M3:an i tester, och även RS6:an har bättre teoretiska prestanda än M5:an. Det är ett litet problem för BMW att de bara har en "värstingklass" medan Audi har två, dvs. S och RS. Sen är det givetvis mycker mer än teoretiska prestandasiffror som avgör vilken bil som är bäst.

/Lars

Vägen är målet.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
RS spöar ju M genom att deras modell alltid kommer ut ett tag efter, så tycker iaf jag det är.

Audi lanserar kanske RS för att liva upp en modellserie på "hösten" medan BMW lanserar sina M på "våren". Och alla vet ju att det är under sommaren det är roligast med fräckare bil.. =)

Mvh Johan
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Kastar mig in i debatten. För mig är Audis stora problem att bilarna är alldeles för lika flertalet av VW modeller. Den stora grillen kännetecknar idag både Audi och VW och har aldrig fattat varför dom måste hålla på så. Därför känns Audi så mycket mindre exklusiv i formgivningen än BMW som känns mycket mer unik i sin design (lyckad enl mig). Vill dock påpeka att jag inte kört någon Audi av senare modell.
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Larsssss, Jag undrar om Formel 1 idag inte är mer imagebyggande än teknikutvecklande, däremot har det varit viktigt förr. Är motståndare till alla restriktioner som införts men jag antar samtidigt att det är tvunget för säkerheten. DTM borde ju vara bättre grund då man antagligen kan överföra lösningar ganska direkt till sina gatbilar med några jämförelsevis mindre modifikationer.

Har dålig koll på prisnivån på RS-modellerna men är den så mkt högre än M? S är väl i varje fall något billigare eller? När det gäller kvalitet och tekniskt kunnande är väl Audi och BMW ganska likvärdiga så priset borde ge en fingervisning av vilka modeller som skall jämföras.
Nya S6.an ligger väl runt 900' - 950' med div utsmyckning?

Köpte själv en S6 -01.a och tycker kanske nu efter ett tag att det är mer körkänsla i BMW. Mer feeling via ratten liksom.
Sedan så vinner Audin på andra sätt.

Flickvännens far har en sprillans ny S8 och den är går inte av för hackor..
Ser betydligt bättre ut än förra modellen.

Tycker att BMW:s nya modeller ser snygga ut (åtminstone touringvagnarna).
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Kollade runt lite nu och RS-modellerna är ju rätt bra mkt dyrare. Så om man skall köra i samma priskategori får det ju vara S mot M vilket gör BMW till klar vinnare på bana. (S6 kostar från 760k)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tycker M och RS är de som man ska ställa mot varandra. S-serien som audi har skulle de kunna skrota.

Om vi jämföra simpel raktfram prestanda på 5-serien och A6 ( Källa einszweidrei.de)

A6 4,2 0-100km/h: 6,4s 0-200km/h: 23,3
550i 0-100km/h: 5,8s 0-200km/h: 20s
S6 0-100km/h: 5,9s 0-200km/h: 19,8s
M5 0-100km/h: 4,7s 0-200km/h: 14,4s

S6 går ju snarare som en 550i än som en M5 och inte är Audi så dåliga att de gjorde en seriös M5-utmanare i S6 och fick fram detta?!

Jag tror de kallar sin toppmodell SX och sen skickar den fram en riktigt M-utmanare i form av RS.

Mvh Johan
cr
3.939
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Väntar med spänning på en ny RS6:a. V10 biturbo? =p

MVH Christofer
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Christofer: RS6:an får S6:ans 5.2 liters V10:a överladdad med turbo. Resultat ca 550 hk (www.auto-motor-und-sport.de).

A Lind: Håller med om att M-bilarna vinner klart i pris/prestanda mot Audis S.

/Lars

Vägen är målet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.