|
|
|
|---|---|
|
Har vid 2 tillfällen fått upp varningstex som säger något med det är fel på "Driver assistance systems" och "Drive moderate" samtidigt tänds varningslampan för handbromsmed gult sken samt lampan för DTC med gult i displayen. Stannar jag bilen helt och stänger av den försvinner meddelandena. Det verkar som om låsningsfria bromsar mm försvinner i samband med felmeddelandet. Ska in med bilen imorgon för kontroll av DIS:en men är nyfiken på om någon har en fundering på vad som kan vara fel. På min gamla E39 var det knas med sensorerna till ABS:systemet ett antal gånger. Är det här en modernare variant av samma problem? | |
|
Tror det finns servicemeddelande om detta. Kan det heta styrservosensor? Minnet är inte vad det borde vara...;-) Hans Olof BMWCS #5381 "Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några" |
|
|
Stämde bra, det var den sensorn som spökade och gav felen. Diagnos och utbytt inom 1 timme medans jag drack kaffe och surfade i Förenade Bils kundhörna. |
|
|
En liknade grej hände mig för ett par veckor sen. Fick ett meddelande där det stod "Drive contr. syst Drive moderate" eller något liknande och den gula symbolen för DSC och ett utropstecken kom upp i mitten. Startade om bilen och har inte sett det igen förrän idag, Och nu verkar det komma nästan hela tiden. Tror även här att alla DSC funktioner försvinner. Det känns som om det borde vara någon sensor eller liknande. Någon som vet? eller det e bara att lämna in och hoppas på att det inte bli alltför dyrt :/ |
|
|
Har fått liknade fel, när jag gjort en kraftig U-sväng eller backat och svängt kraftigt på ratten.Återställt sig nästa gång man startar bilen. tror därför det är någon givare. |
|
|
Man kan prova följande. Starta bilen: Ge fullt rattutslag till vänster sen till höger och åter till vänster och sen raktfram. Stäng av bilen. Vridnyckeln till läge 1 och vänta i en minut. Vrid sedan nyckeln till läge 0. Nu kan man startabilen och se om det felet försvann. Har själv råkat ut förliknande problem och ovanstående procedur har löst det. Om jag förstår tekniken och mjukvaran rätt så kommer dessa fel när systemet måste kalibreras för att veta ändlägen för styrningen. Dessa fel kan även uppstå när man gjort hjulinställning vilket hände för mig. |
|
|
Lampan till DSC började plötsligt lysa på min bil idag. Jag provade med att stänga av och starta bilen igen och lite annat men den lyste fortfarande. När jag kom hem kollade jag här på Autopower och såg ett par inlägg angående DSC. Jag provade följande förslag som ”Duser” tipsar om: ”Starta bilen: Ge fullt rattutslag till vänster sen till höger och åter till vänster och sen rakt fram. Stäng av bilen. Vrid nyckeln till läge 1 och vänta i en minut. Vrid sedan nyckeln till läge 0.” Det funkade, så jag kan tipsa andra att prova med detta innan besök på BMW. Det kanske bara är tillfälligt att det hjälper, men jag får hoppas att det inte kommer tillbaka… |
|
|
Tips: Göra fulla rattutslag någon gång då och då typ varannan månad. Detta har hjälp mig iaf. Har aldrig återfått lysande DSC. Kan även tala om att denna procedur är till för att kalibrera AS (ActiveSteering) vilket jag har. Vet nu att AS skall kalibreras innan hjulinställning görs. |
|
|
Är det någon av er som kan bekräfta om kupefläckt,display,insturment m.m faller bort samtidigt. Det gör så på min bil. Har vart och updaterat,dock samma fel. /Pelle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.