|
|
|
|---|---|
|
Hej Är i stånd med att hjälpa min far att köpa ny tjänstebil. Då BMW kör en hel del trevliga kampanjer så har jag fått en mycket trevlig offert på en 520d Touring med diverse paket till specialpris. Men frågan är hur det blir med förmånsvärdet? Vilket blir bilens förmånsvärde helt enkelt? Bilens bruttopris 413.000 Nettopris 332.000 RSV:s pris för grundutrustad bil: 350.000 Vilket av detta baseras förmånsvärdet på? Bilens bruttopris är ju bara en fiktiv siffra, bilen har ju aldrig varit i närheten av att kosta så mycket? Tacksam om någon vet EXAKT vad som gäller - skillnaden i förmånsvärde mellan 332.000 och 413.000 är ju inte att leka med. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? | |
|
andreas_lofgren: Förmånsvärdet är på brutto priset dvs 71800/år om din far kör mera än 3000mil/år minskar det till 53800/år |
|
|
Hur kan man räkna på bruttopriset? Det är ju bara en fiktiv siffra, bilen kostar ju inte det? Mycket, mycket konstigt tycker jag. Hur sätts förmånsvärdet rent praktiskt? Är det bilfirman som rapporterar in något till skattemyndigheten eller är det den egna firman som gör det? Om man skulle få bilfirman att endast skriva nettopriset på fakturan, skulle det göra någon skillnad? //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Angående hur förmånsvärdet sätts så framgår det ju av offerten och senare kontraktet hur mycket fabriks- och eftermonterad extrautrustning kostar. Det är denna siffra som ska adderas till skatteverkets grundpris på 350.000 kr. Be handlaren skriva ut en förmånsvärdesberäkning. Jag fick en offert på en 520dT med extrautrustning för 57300 kr. Förmånsvärdet räknade säljaren ut till 70500 kr per år vilket också stämmer med uträkningen på skatteverkets hemsida. /Gorban |
|
|
Menar du att slutpriset på bilen blir 332.000 kr totalt? Det är ju nästan 20 % rabatt. Jag lyckades få ett pris på 353.000 kr på en bil som kostade 418.700 kr vilket är 15.6 % rabatt. Du verkar ha förhandlat bra så slå till på bilen. Själv kommer jag inte att kunna skriva kontrakt förrän efter årsskiftet. Jag hoppas att nuvarande rabatter förlängs. Jag antar att de håller i sig till faceliften kommer i vår. /Gorban |
|
|
andreas_lofgren: Hur mkt ditt netto pris på bilen är ointresant för skatteverket, det enda de är vill veta är brutto priset. Varför, ja det är regler som skatteverket har satt upp sen gammalt. Sen kan man alltid kringå lite..... Ta kontakt med säljaren på Bmw de har koll på förmånsvärdet, du kan alltid gå in på bmw hemsida och räkna ut netto kostnaden. Se länk: Länk |
|
|
Rätt eller fel så baseras förmånsvärdet just på värdet av förmånen, inte vad man betalat för att få förmånen (eller vad företaget betalat), dvs förmånsvärdet är i stort sett marknadsvärdet för den pryl man förmånskattas för (t.ex. bilförmån). Det spelar således ingen roll om företaget betalat 10 kr för en bil värd 400000, så är ändå förmånen för den anställde en bil för 400000. Sedan som sagt har jag inte sagt något om vad som ska anses rätt eller fel.... |
|
|
Ja min 520dT är tänkt som leasingbil. Jag talade med en säljare på BMW Group i GBG men vårt ramavtal var inte helt klart så han räknade nog med 10 % på extrautrustningen istället för 12 % som det hamnar på. Jag får förhandla vidare :) /Gorban |
|
|
Jag hakar väl på i denna tråden när det gäller 520d o rabatter..;) Vi har beställt en 520d till firman och fick följande rabatt. Bruttopris 470.600:- Nettopris 393000:- Blir i runda slängar 16,5% rabatt. BMW gav helt enkelt mest bil för pengarna då vi jämförde med A6 och V70. V70 har ju ny modell på gång så den kändes inte rätt och köpa och Audin med likvärdig utrustning får ett högre bruttopris samt att prutmånen inte var i närheten med bmw:s paket m.m... BMW:n beställdes i Augusti så den dyker nog upp när som helst....ska bli spännande.. ;) //Peo.K |
|
|
Gällande förmånsvärdet så går skatteverket på den bilkod och årsmodell som man har och lägger på för extra utrustningen. Så det är precis som Rone säger, det spelar ingen roll om firman betalt 10kr för bilen, du blir förmånsbeskattad enligt RSV listan. Det ni kan försöka få till är att lägga optionerna på en separat faktura/kvitto, då slipper ni kanske lite förmånsskatt. |
|
|
Robert J: Ja det var möjligheterna i den stilen som jag ville ha reda på. Frågan är bara hur ÅF ställer sig till sådant. De borde ju inte vara helt främmande då de inte drabbas på något sätt. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Vinterhjulen är det första ni skall försöka få undan. Enda kruxet kan vara att firman måste betala tillvalen mer eller mindre kontant, de går inte att få separat leasing på dem. Kan faktiskt tänka mig att det är mer fråga om vad din fars arbetsgivare är villig att betala vid leverans. IOFS så spar de rätt många kronor de kommande åren på minskade socialavgifter då förmånsvärdet blir lite lägre så det kan vara intressant även för dem. |
|
|
Tänk om BMW gjorde som Citroen och inte prutade en krona men hade rätt pris direkt. Då skulle Förmånsvärdet bli betydligt lägre! |
|
|
Eftermonterdrag,Larm,diverse tillbehör,telefon,bensinvärmare för att nämna några andra saker som man kan eftermonter och på så sätt minska förmånsvärdet. |
|
|
Robert J: Arbetsgivaren här (en av sveriges största IT-konsulter) är stenhård, det finns inga som helst möjligheter att trixa med kontantbetalning eller liknande. Några vinterhjul är dock inte med i den aktuella kalkylen utan priset är bara bil + fabriksmonterad extrautrustning. Den är alltså i stort sett omöjlig att "trixa" med som jag fattat det? simon_en: Ja, det skulle vara betydligt bättre. Problemet är ju då att BMW inte kan differentiera prissättningen mellan privat/företagskunder så de är nog inte intresserade av nettoprissättning. Citroens företagsförsäljning utgör nog en betydligt lägre del än BMWs starre: Tja, som jag skrev till Robert J. Den aktuella kalkylen innehåller inget sådant utan bara fabriksmonterad utrustning. Då är det "kört" alltså? //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.