AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
733

Alpina ratt: byte från 4-ekrad => 3-ekrad?

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Alpina B10 med switchtronic är utrustad med den fyrekrade ratten, i vart fall de tidiga modellerna 97/98 osv. Har någon av de senare årsmodellerna utrustats med en treekrad ratt med motsvarande funktion - och går det i så fall att byta?
Visa användare
234
Morgan Hasselkvist
B10 V8 #041 2001
AlpinaCS #002
Min farbror har en B10 V8s -02 och den ser ut så här Länk
så det borde ju passa.

Mvh Morgan
Alpina Club Schweden
Länk
Bytte inte BMW till tvåstegs airbag årsmodell -99? Ratten passar fysiskt men elektriskt är det helt andra anslutningar. Borde ju rimligtvis gälla Alpina också.

Mvh
/Janne
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Japp, BMW bytte 03/99 till tvåstegs airbag.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Tack för snabba och bra svar. Om jag förstår er rätt så är det alltså kört att "uppdatera" till en treekrad ratt om det gäller årsmodell 97/98?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Ja, om inte Alpina hade treekrad i sitt sortiment för de årsmodellerna.

Alternativ 1: Om du kan leva utan Switchtronic kan du sätta i en treekrad BMW-ratt (inte så kul kanske....)
Alternativ 2: Fixa en treekrad BMW-ratt och fixa till Switchtronicfunktionen med hjälp av delar från din originalratt (inte så lätt att få till snyggt kanske....)
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Nja, klipp och klistra är väl inget bra alternativ. Frågan gäller för övrigt en granne nästgårds som har en B10-98:a och han var lite sugen sugen på att "uppdatera" vagnen. Jag får helt enkelt vidarebefordra den dystra nyheten.
Är där inga här som passar? Denna katalogen gäller B10 V8
Länk

M. Pedersen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.