AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
774

M40:in som inte ville starta

Okej då var det första stora problemet jag har stött på med min bmw igång, att han inte startar.

Börjarde med att vattenpumpen skar, ok bytte den passade även på att byta olja och filter samt motera av insugningsröret med plenum och ta bort all gammal olja och avlagringar från vevhusventilationen.

Montera ihop allt i omvänd ordning och vred om nyckeln, starta och gick 3-5 sekunder med ordentligt tickande för att sedan dö...provar igen, men stendött.
Tar ut stiften och ser att de är genomblöta med bensin ordentligt.

Där står han nu och vägrar att starta .

Detta är kollat

*Har gnista
*Tändföljden 1-3-4-2
*Vevaxelgivaren ok (454ohm) testat att koppla bort med resultat ingen gnsista)
*Gasspjällskontakten ok

Kan oljebytet ha ngt med saken att göra ? det gamla filtret var bra igensatt, tänkte om ojetrycket blev så mycket högre att hyrdraltryckarna justera upp sig för mycket om de nu ochså är igensatta med klet i blödningsventilen. Med resultat att en eller flera ventiler står öppna ?

Tog väck ventilkåpan och då är det 2-3 tryckare som gör att vippan ligger an mot kamaxeln medans de andra sitter lite löst (bilen stått ett dygn ytan olja).

Även att ta hänsyn till är att oljelampan inte tänds förens 10 sekunder efter att ha slutat dra runt på starten, innan tändes den mycket snabbare.

Så kan det kanske vara stopp i oljesystemet ngn stans ?

Förslag någon ? Vinterrejsern måste ju ut snart :D
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
kolla kamremmen först så märkena stämmer, kan ju också vara nåt med oljetrycket. en bil med hydraliska lyftare kan bete sig konstigt när trycket fallerar!
ok, jo kamremmen sitter rätt, dock har jag halkat in på lite olika trådar om att motorn har surat ner sig o tappat komp, ngt osm jag inte hört innan, men kanske en möjlighet som jag ska forska vidare i.

Länk
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
jo hade det problemet en gång på en volvo 850 som jag bytte toppackning på, trots att lyftarna stod i olja hela tiden fanns nästan ingen komp i den när den skulle startas, fick mala på starten länge innan den gick!
Jaha då har det ikväll konstaterats efter att ha plcokat väck insugningsröret igen så ser man att alla ventiler på insugssidan står öppna. blir till att riva toppen ngn dag framöver...

Vad kan nya ventiler och tryckare till m40 motorn kosta tro ?
Uppdaterar tråden lite

Har nu fått tag i en topp

Kommer även att lyfta ur motorn ur bilen och göra en ordentlig genomgång

Stopp ett tag....Låter som om du misstänker "ventilsallad" genom att kamremmen kuggat över/gått av, eller? Har du verkligen kollat så att remmen är hel samt att märkena är i fas isf? En motor pajjar inte bara för att man byter olja, inte ens en M40:-).
Jo kammremmen kollade jag så det stor rätt när jag montera nya vattenpumpen hade låsverktyget för svänghjulet i och kammen stod rätt då. Kan posta ett inlägg på hur det gamla oljefiltert såg ut, ingen trevlig syn = lågt oljetryck, ökat tryck till tryckarna i toppen + igensatta blödningar till tryckarna = maxjustering utan att fjädrarna orkar trycka tillbaka tryckarna. Öppnar motorn i vekcan o gör en ordentlig genomgång
Kommit fram till vad som orsakade raset.
I samband med byte av vattenpump gick ett fästöra sönder(har ju suttit där 16 år)
Torde jag fått tag i biten som lossna, var tydligen en till som sedan la sig o kila mellan blocket och kamremmens spännrulle.

Får se det positiva i det hela, motorn är ur och ska in i lackboxen i veckan o lackas om efter en helgenomgång :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.