|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag har en BMW 323 -96 med manuell vxllåda och irriterar mig på ett vinande (lagerljud) som kommer från bottenstockslagringen när bilen kallstartas (tystnar efter varmkörning, dock ej 100 %). Jag har fått bekräftat från BMW att ljudet inte är någonting att bry sig om utan räknas som ett "skönhetsfel" som mer eller mindre alla bilar är drabbade av. Jag är inte heller orolig för att något är fel utan vill mer höra mig för om någon har försökt göra något åt "missljudet"? Första steget blev naturligtvis att byta olja i lådan. Lådan har en klisterlapp på sidan med märkningen "ATF" och jag köpte därför rekomenderad Castrol TQ Dexron III. Efter byte: ingen skillnad. Efter detta har jag försökt höra mig för efter andra alternativa oljor, att bara byta fabrikat känns meningslöst då jag har fullt förtroende för att Castrol (och BMW) vet vad de sysslar med. Har du en annan åsikt så berätta vad du använt för olja! Funderar på om man vågar hälla i Castrol SMX-s. Saxat från Castrol.se - "Castrol SMX-S är en helsyntetisk manuell transmissionolja med viskositet SAE 75W-85. Castrol SMX-S rekommenderas för de flesta manuella växellådor där en API GL-4 olja föreskrivs. Den används framgånsrikt som problemlösare i manuella växellådor hos ett stort antal tillverkare."- Eller om jag ska prova att slå i Castrol Transmax Z? Delge era erfarenheter ! | |
|
Ettan i min bils låda viner också, låter ungefär som backväxeln... Har fått höra samma sak: -att det är ett skönhetsfel, men visst blir man sugen på att få bort ljudet! |
|
|
Hej! Min låda hörs egentligen endast vid kallstart med vxllåda i friläge och kopplingen uppsläppt (låter säkert även vid körning men inget som hörs). Trycker jag ner kopplingen helt tystnar lådan efter ett par sekunder, trycker jag ner kopplingen och lägger i en växel tystnar den direkt (dvs när synkringarna bromsar upp rörelsen i lådan) . Missförstå inte och tro att det är urtrampningslagert, då skulle ljudet tystat bara man belastade kopplingen detta ljud försvinner ca 5-10 sekunder efter kopplingen tryckts ner. Egentligen så borde jag nog strunta i det men jag är lite för petig för att inte försöka få tyst på den iallafall =) |
|
| ingående lager som låter! väldigt vanligt på många bmwlådor! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.