|
|
|
|---|---|
|
Så har nu också er vän i ädelträets förlovade land varit ute och gjort vägarna osäkra med den nya 3,5-liters coupén. Detta skedde i dag vid BMW i Segeltorp, där jag fick låna ett ex och fulkörde på såväl motorvägen söderut som på gamla riksvägen mellan Hallunda och Salem (fortsätter ner mot S-tälje) som är en perfekt provkörningssträcka. Sammanfattning: VILKEN BIL! För att börja med det negativa: Inte mycket. Man får stroke av i-driven, lite förvånande eftersom jag kommit överens med den tidigare. Men nu blir jag bara arg. Sämsta uppfinningen sedan kommunismen och bakmaskinen. Bilen är för stötig med sportchassi, möjligen kan knasiga rft-däck ha spelat in. Passar säkert på nyasfalterad bana men inte normal svensk asfaltsväg. Jag vill ha automat! Har helt ändrat uppfattning sedan före Katten då jag föredrog manuellt men nu känns det bara bonnigt att sitta och röra i bensinen. Det positiva: Motorn, motorn och motorn. Mycket har skrivits på forumet om hur inih-lv-t- bra den är och det stämmer. Fantastiskt drag, bra respons och ingen påtaglig turbokänsla. Mycket jämnade kraftflöde än i Jaguaren (kompressormatad) där det först inte händer något alls och man sedan får en miljard hästkrafter på en gång. Väghållning, körkänsla och bromsar känner jag igen från min gamla 330 men allt är bara så mycket bättre. Förutom stötigheten inget att klaga på. Interiör och förarmiljö är fantastiska, äntligen har det nya formspråket satt sig efter att ha varit lite trevande i E65 och E60. Jaha, dags att byta bil då? Hold your horses. Jag älskar fortfarande min Jaguar och kommer att köra den ett tag till. Det den saknar i chassi och teknisk förfining tar den igen med hästlängder i utseende och stil. Jag tycker fortfarande att det är världens snyggaste sedan. Man har en bil som inte grannen har, nackdelen med 335 är att det finns en likadan i varje gathörn även om de är tjänstebilar och heter 320. 335 är inte gratis men Katten drar närmare 2 liter milen och man får betala motsvarande Kazakstans BNP när man löser ut den från verkstaden. Den har snart gåt 13 000 mil med allt vad det innebär. Summa summarum; 335 är en fantastisk bil. När jag inte längre tycker att utseendet och rabiesprestandan förlåter Katten för alla pengar den äter är jag tillbaka i BMW-träsket. Jag är direktör, så det ligger en del i det jag säger | |
|
Jag provkörde 335Ci och även jag var imponerad över motorn, men automatlådan passade verkligen inte i 335:an, just för att den var för långsam och det kändes som om lådan höll tillbaka bilen. Det andra negativa jag hade att säga om bilen var hur pass bullrig den var, visst kan mycket förklaras av breda lågprofils RTF men ändå så tycker jag att den var lite för bullrig för sin prislapp. Samtidigt så tyckte jag motorn levererade mycket kraft och kraften var jämnt fördelad och mätaren klättrade sjukt snabbt, men det kändes inte så mycket som jag hade väntat mig. Jämför jag 335:an mot min 750i som är i princip jämnstark, 306 hk mot 300 hk. Men när man väl stämlpar på och gasar för kung och fosterland är upplevelsen helt annan i 750in, kanske för att det är 2 ton som ska röra på sig och kanske är det för mycket begärt att en R6 ska konkurrera med en V12 men 750in upplevdes betydligt snabbare, fast en snabb titt på mätarna visade ju en helt annan historia. Just den här pressa ner föraren i förarsätet känslan var inte så imponerande i 335an som jag hade väntat mig. ___ Bilen: Länk |
|
|
Jojo, nog går 335i som ett skållat troll. Helt fantastisk motor (som dock faktiskt är på 3 liter och inte 3,5) nästan helt utan 'turbo lag'. Jag har ännu inte kört 335d, men jag misstänker att den kommer att imponera ännu mer med sitt fenomenala vridmoment - gissar att det blir klockrent med den obligatoriska automatlådan. RFT-däcken kvaddar komforten totalt i E90/91/92, skillnaden var högst påtaglig när jag bytte till 'vanliga' däck på min 320d, och då handlar det om 205/55/16. Med lägre profil lär det vara ännu större skillnad i komfort - det är obegripligt att BMW envisas att förstöra sina fina chassin med RFT-däck! /// Gunnar E. |
|
|
PS: Glömde det viktigaste. MOTORLJUDET. Tillsammans med Bachs h-mollmässa, Kölnerdomen och klangen i en Ferrari V12 tillhör det grundstenarna i det västerländska kulturarvet. Skulle kunna betala bara för det... Mugge, lite orättvist att jämföra hyvelbänken i 335 med en tolva, men jag förstår vad du menar. Den har inte vridmoment som en Finlandsfärja, men huj vad det går. Tur att Länsman inte var i närheten... Jag är direktör, så det ligger en del i det jag säger |
|
|
Tretretti, tack för rapporten! Har fortfarande inte provkört 335:an, och det är nog lika bra. är iDrive valfritt i den modellen? Bortsett från funktionen, som det råder delade meningar om, tycker jag att instrumentpanelen är snyggare utan "bulan". Förstår precis hur du känner ang. katten: XJR:en är en fantastiskt snygg bil med otrolig karaktär. En av få moderna jaggor som håller formmässigt. /Lars Vägen är målet. |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Tretretti! Var och provkörde samma kärra som du idag hos BMW Segeltorp! Måste säga att den var väldans trevlig att köra, den hade en vass karaktär men ändå väldigt harmonisk samtidigt. Tycker dock att den inte riktigt fyllde ut förväntningarna fullt, och detta kanske beror på att alla inlägg här på AP! De flesta som skrivit om den här efter provkörning,har väl kanske varit lite väl exhalterade. Vet ju ej vilken bil de kör till vardags, eller jämför med! Måste ju ändå säga att den hade en underbar motorkaraktär med drag genom hela registret, det som imponerade mest var att trots sin vassa motor, ändå var väldigt lättkörd. En 5 serie Touring med samma motor välkomnas av mig!! MVH Patrik |
| Ser fram emot 335d. Enligt rykten så ska den vara ännu bättre. Men en coupé med diesel? Ja, ja man ska väl testa allt en gång :) | |
|
Alla de stora premiumtilverkarna har väl coupéer med diesel idag, hur är det med Audi? De borde väl om inte annat. Snart dags för Jaguar XK 2,7 D? Tanken svindlar... Jag har kört 535d och den motorn är annorlunda. Vridmoment som en atlantångare men inte lika spetsig som bensinaren. Det är väl en smakfråga vad man föredrar. Jag är direktör, så det ligger en del i det jag säger |
|
|
Jag har aldrig kört en modern BMW-diesel. Hur är motorljudet i exempelvis 535d? acey och ni andra som överväger en diesel: kör ni så mycket att ni får ekonomi i det hela eller är det vridmomentet ni är ute efter, eller vad är det som lockar? Diesel har aldrig känts intressant för mig bl.a. för att de kräver automatlåda och jag föredrar att växla själv. Men de nya lådorna med möjlighet att växla själv med paddlar på ratten verkar intressanta, trots delade meningar om hur bra de är (se t.ex. Mugges inlägg ovan). /Lars Vägen är målet. |
|
|
larssssss: I Norge, mitt nya hemland snart, så lönar sig diesel innan du ens hunnit gå in i hallen och titta :) En diesel låter aldrig lika sexigt som en bensinare, speciellt inte när man kallstartar. Detta gäller även BMW-dieslar. Med de nya skattereglerna så är väl brypunkten för att "räkan hem" diesel mellan 2000 och 2500 mil om året, hur det ser ut i framtiden vet man inte. Jag har personligen fått en något förändrad syn på vad som är viktigt för mig vid köp av, i brist på bättre ord, en "bruksbil". Tillfällen där man får dra ut bilen genom växlarna och utnyttja karaktären i motorn blir bara färre och färre. Vilket har fått mig att välja diesel (förmodligen) och automatlåda/smg/dsg garanterat i min nästa bil. Automatlådan som bla 335 har tycker jag är fantastisk. Lådan växlar nästan DSG-snabbt och fortfarande mjuk då man låser momentomvandlaren vid växling. Paddlar i ratten är trevligt vid lite inspirerande körning, men jag tror nog att man kör 80-90% av tiden i driveläget. Och ja, det är väl vridmomentet man vill åt med diesel. Perfekt för "vanlig" körning, speciellt ihop med automatlåda. Jag har inte kört 335d än. Vi får väl se. Tretretti. Jo, Audi har ju länge slagit på dieseltrumman, bla med den historiska segern på Le Mans i en diesel R10. Q7 får nu en modifierad version av den motorn, och det ryktas att även R8 kommer få ett dieselalternativ i framtiden. Hörde på radion nu att Volvo fått garantier av Reinfeld om en skatteväxling där skatten kraftigt (?) ska höjas på bensin och diesel och sänkas / slopas på miljövänliga alternativ så som Etanol. Det är svårt att köpa bil idag. Vem vill sitta med en törstig bensinare om 2 år när alla köper Etanol eller dieselbilar? |
|
|
Larsssss: Efter att ha jobbat på Skandia Transport har jag haft sån tur att få köra, mer eller mindre, hela modellprogrammet, bl.a 535d och 335 Coupé. 535d var helt underbar efter den blivit lite varm. Jag tyckte i alla fall att den morrade gött för att vara en diesel :) Jag är såld på diesel efter att ha kört den. 335 är en mycket vacker bil och jag tyckte den va ljuvlig att köra. Men ha upplevelsen blev lite sådär efter att ha satt sig i den. Kändes inte riktikgt rätt från början, men motorn är det som är mest intressant i den - givetvis. Dock ha rjag inte fått provköra den på riktig väg, bara inom inhängnatområde med hastighetsbeg. på 40km/h :( men har kört en i alla fall :) |
|
|
larsssss: Köp nya TV där testas bla 325E91 mot andra dislar. På bmw E90/91 går gränsen vid 2500mil/år enligt TV |
|
735 |
Tretretti: Tack för bra rapport, får väl bli en lätt beggad när man hittat ett bra jobb i das Vaterland. "Sämsta uppfinningen sedan kommunismen och bakmaskinen." *ASG* Instämmer i din kritik, tog mig själv 30 mins + 2 min med instr bok att ändra däcktrycks funktionen. Tror ingenjörerna som konstruerade systemet missade att kunden ska förstå det utan en 160 p på KTH i programmering... |
|
I-drive har bara stärkt mina misstankar att alla datorer och s.k. gränssnitt designas av folk med autism (nu får jag alla IT-människor på forumet emot mig...) Skulle vilja ha en 335 touring. Inte för att jag brukar frakta stora saker utan för att den är snygg... Jag är direktör, så det ligger en del i det jag säger |
|
|
acey, okej. kan hålla med om bruksbilstänket, men eftersom jag inte har någon möjlighet att ha en andrabil (typ entusiastbil) får jag hitta en kompromiss som funkar både som bekväm transportör och körglad busbil. det bär av till norge alltså? får väl önska lycka till. har förresten hört att man inte kan ha en svenskregistrerad bil permanent i norge. stämmer det? e36Landin, vilken lyx! jag har lyckats missa BMW on tour två gånger i rad nu, så jag har en hel modeller på min önskeprovkörningslista kvar. vad är skandia transport för bolag? transporterar ni bilar åt företag eller något liknande? starre, tack för tipset! brukar inte läsa TV regelbundet, men ibland är den intressant. /Lars Vägen är målet. |
|
|
Larsssssssss: Nej, man kan trixa med svenskregistrerad bil i 2 år som svensk medborgare. Men som norsk medborgare så är det strikt förbjudet att framföra en svenskregistrerad bil i Norge. Och det skulle innebära att min sambo inte skulle kunna köra tex vår Sportback utan att riskera runt 350 000 i böter! Vi får väl se var det landar :) |
|
|
Allvarligt talat, iDrive är hur logisk som helst? Vad är det som är knepigt? Tycker 1-, och 3-serie har knepigare funktioner med rull-listen på blinkersspaken där man t.ex. kan ljustera ljusstyrkan på interiörbelysningen, initera däcktryck etc. Hurra för iDrive :) larssss, Skandiatransport levererar bilar till ÅF. När BMW-bilar kommer till hamnen i Halmstad från t.ex Tyskland, därifrån går de sedan vidare på transportbilar runt om i landet till de olika ÅF. Väl i Sverige görs bilarna i orning till kunder, transportvax tvättas av, transportskydd i fjäderben plockas bort, gummimattor läggs i bilarna samt på 1-, 3-, 5-, 6-, 7-serie måste man leveranskoda bilarna, dvs man släpper på lite olika spärrar i bilens alla styrenheter, detta pga spara på bilens batteri. Man knappar även in första registreringsdatum, lägger in telefonnummer tills den lokala ÅF etc. |
|
|
Problemet är just att i-drive är logisk och inte intuitiv. Jag är direktör, så det ligger en del i det jag säger |
|
|
acey, aha. tack för svaret. verkar ju hur stelt och byråkratiskt som helst. borde åtminstone finnas undantag om man som svensk har en norsk sambo eller make/make. fast jag antar att bötesbeloppet var något överdrivet? (man vet ju aldrig med norrmännen och bilar.) jonasjonas, det var ett informativt svar. tack! så det är skandiatransport som inte skruvar fast gummimattorna i golvet?!? :) /Lars Vägen är målet. |
|
|
maka/make menade jag förstås. /Lars Vägen är målet. |
|
|
larsssssssss, det är nog snarare BMW som slarvar :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.