|
|
|
|---|---|
|
Enkel men ändå ganska tänkvärd jämförelse av fyrhjuls-, bakhjuls- och framhjulsdrift, trots olika bilmodeller (Alfa, Audi, BMW): Länk (via E90post.com). Har själv börjat fundera lite mer på AWD kontra RWD. Min 325:a (xDrive) understyr t.ex. mer än jag förväntade mig. Vad tycker ni? /Lars Vägen är målet. | |
|
En Audi är kanske inte den bästa bilen för att demonstrera AWD eller? Dem har ju av tradition motorn väldigt långt fram och understyr lätt. Skulle nog själv inte kunna säga att det ena är överlägset något annat förutom i en given situation. Men bakhjulsdrift tycker jag är klart roligast i en busbil. |
|
| Hade det varit någon skillnad om dom hade testat med t.ex. en Subaru Impreza istället för A4an? | |
|
Intressant... BMW är ju iofs kända för att vara välbalanserade. ___ Bilen: Länk |
|
|
Grandy: Antagligen inte i just snäv rondellkörning. Men min något begränsade erfarenhet av AWD annars är att det är lite understyrt inledningsvis (vilket väl dem flesta bilar är) men att när man väl fått ut bakänden så går det rätt lätt att hålla sladden. Då har jag iofs mest kört på asfalt med snö eller regn när jag provat. Fast i den här videon trycker hon verkligen på för att visa skillnaderna. Dessa skillnader märker man ju först när man verkligen pressar bilarna. |
|
|
En kommentar gällande Audi som AWD-representant... Audi har på senare tid arbetat för att komma ifrån understyrningen på sina quattromodeller. Man har bl a mappat om drivningen till 40-60 fram-bak för att få mer överstyrning. Vad jag har sett i tester är motorjournalisterna mycket mer nöjda med köregenskaperna. Den A4 som är med i här är av en äldre modell med jämnare fördelning mellan drivaxlarna. Larsssss: Xdrive har ju fått både ris och ros, bland annat har kritiken varit att bilen byter karaktär från understyrd till överstyrd på ett svårtkontrollerat sätt. Vad tycker du? /ElakaKatten |
|
|
ElakaKatten, kommer ihåg ams-testet där denna kritik framfördes. Jag är faktiskt benägen att hålla med. Har visserligen inte hårdkört bilen på bana men kör stundtals ganska nära gränsen och har hunnit uppleva både under- och överstyrning på ett för mig överraskande vis. Iofs svårt att säga i vilken utsträckning det beror på att jag inte anpassat min körstil till bilen. Har aldrig kört AWD innan. Skulle vilja göra ett noggrannare test (under kontrollerade former) av hur gaspådrag och gasuppsläpp inverkar på styrtendenserna. Helt klart är en RWD eller FWD bil mer förutsägbar i sitt beteende. /Lars Vägen är målet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.