AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.993

Knottrig Ditecbehandlad bil

Visa användare
153
hogan
BMW 530 XD Touring M-sport -14 (Frozen Blue Metallic)
Min bil (530 XI -06) Ditecbehandlades i Juni när den var ca. ett halvår. Själv köpte jag bilen för en månad sedan. Jag märker nu när jag handtvättat bilen några gånger att -säg- nedersta två decimetrarna runt om är lacken knottrig och inte alls lika slät som resten av bilen.
Vad kan man använda för medel som får bort knottrigheten - utan att förstöra Ditecbehandlingen? Jag har använt vanlig avfettning tidigare - men det kanske behövs något starkare medel än T-grön?
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Prickbort (finns på bl.a. Statoil, iaf här i 08) samt högtryck, alltid avfetta på torr bil.
Visa användare
153
hogan
Hmmm... tack för tipset med prickbort - det låter som ett ganska starkt medel. Ingen risk att förstöra Ditecbehandlingen med det?
Jag hade nog kollat med närmsta Ditecanläggning innan jag gjort något själv.

///Micke
Min cabrio Länk
fa
438
fami
525,01 IM
Använd inget lösningsmedel.

Kolla med närmste Ditecanläggning innan du gjort något själv ,som Micke säger.

MVH-polishman
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Här finns en jättebra tvättguide utgiven av Jörgen Sandell, Polernisse på forumet, att ladda ner för din Ditecbehandlade bil Länk löser allt!
Mvh
Asken
Visa användare
153
hogan
Ahh.... Tack! Precis vad jag behöver. Tack igen.
Absolut ingen fara att använda avfettning på en Ditec behandlad bil !
Du måste använda kallavfettning typ prickbort för att få bort saltet
Det är bara att spraya på (torr bil) och vänta några minuter sedan spola av med högtryck !!!
Hogan.. du kan använda prickbort men inte vad ja rekomenderar då jag jobbat på ditect och e nu statioonschef på mr.cap i sthlm.. jag ska berätta en hemlis till alla nu=) men vissa som är insatta vet nog redan.. men för att får bort sånt "knot" utan att använda medel lr sånt skit så anväder vi en lera.. liknar vanlig lera som du köper till barnen, den här e lite magisk dock=) den tar bort allt. utan o pajja lacken inget händer.. och inget sitter kvar i leran, den "dunstar" bort.. ni tror det är ett ksämt detta säkert... men ring ditec och Sandell om ni vill, så får ni se att dom använder sig av detta=) det är rekondfirmornas lilla secret.. den tar bort allt som inte repat lacken! hör av dig till mig så kan jag nog fixa så du (alla) kan få tag det... so knw you know

-=[Det är bara MÄN som kan applådera åt någon som står och TORR gasar]=-
33
246
330 diesel
i8 - 15
i3 - 17
Tesla S 90D
Den där leran låter intressant nu när jag misslyckats med att få bort prickarna med en, trodde jag, stark kallavfettning! Var får jag tag på den?

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk Länk

Mvh
Leran e guld.. ifnns inget bättre.. tar till o med bort lack färg som grott in i klarlacken om du jobbar lite och d varken repar eller skadar lacken! jag ska kolla lite med min inköpare om han kan köpa in ett par stycken så kan du maila mig din adress lr liknande så kan jag ordna så ud får dom.. om du inte bor i sthlm vill säga då kan vi möta upp!

m-
51
m-sport
Bmw 525 m-sport touring
Måste göra ett inlägg. Jobbade själv med bilvård på hög nivå förut. Leran är absolut superbra till det den är till för, dock så är det inget man använder till att tvätta sin bil med. Smuts skall lösas upp! inget annat, alltså inte gnuggas bort mer än med en öm hand med tvättsvamt/vante. Leran är kanonbra till nedfall samt beläggningar på lacken under tiden när man behandlar sin bil. Men att använda den i samband med vanlig tvätt så lär det bli ytliga repor alt. spår efter leran som kan tydas i vissa ljus. Visst blir bilen len, men man får inte bort all tjära oftast, utan man kan se små svarta prickar utgnuggade på lacken men som inte längre känns för att man har "slipat" ner dem med leran. Ska man behöva ta leran till hjälp för att få bilen ren så är det en mycket dålig behandling som är gjord på bilen. Visst finns det många olika hårdheter på lerorna som lämnar mindre resp. mer spår på lacken. Men att använda det istället för tvättmedel är för mig mycket konstigt. Vad ska man då ha ett lackskydd till som gör det lätt att tvätta om man ändå ska ta till leran som hjälp. Då kan man lika gärna köra en obehandlad bil där skiten fastnar och bara ta till sin lilla lera till hjälp vid nästa tvätt. En bra kallavfettnig till tjäran behövs, dock i måttlig mängd. visst sliter det på lackskyddet men just därför har man kontinuerliga återbehandlingar som är uträknade efter slitaget man gör på lacken. OBS! deta är ingen kritik, bara min personliga kunskap/erfarenhet
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Slår här ett slag för det numer sen många år bortplockade lagkravet stänkskydd runtom! Det gör att åtmindstone hälften av allt vägskir som däcken river upp hålls i just hjulhuset istället för att hamna på lacken och bakomvarande bilar. Är man noga med sin bil och vill ha den lättskött. Förutom Ditec och kontinuerlig tvätt så är stänkisar ett bra förebyggande tillbehör. Kostar under tusenlappen hos närmaste BMWhandlare.
Mvh
Asken
M sport... vem har sagt att man inte ska använda tvättmedel?? man avfettar bilen först och sköljer av sen känner man påå lacken vart det behöver användas lera på sen om du ska behandla bilen så kör man flexmaskinen och sen highspeed (dubbla) sen svampar man och sköljer och sen på med förseglingen.. det borde väl DU veta om du jobbat själv?? förstå mig rätt, ingen kritik men ingen har sagt att man INTE ska använda tvättmedel...

jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Har jobbat med bilvård jag också, tyvärr klarar inte mina leder i händerna av det längre.
Under den tiden jag jobbade med bilvård behövde jag inte använda någon sådan lera en endaste gång, avfettar man ordentligt, har en högtryck med bra vattenflöde har jag aldrig upplevt någon knottrig yta efter tvätt innan polering.

Vid polering i första steg avnändes en Flex med lammullshätta och lämpligt polermedel, sedan ännu en omgång med Flex och skumgummitrissa, röd eller gul beroende på behov.

Är bilen rosig kördes bilen över igen med Cyclo och mild polervätska tills rosigheten försvunnit.

Tvätta bilen igen och torka

Vaxa eller försegla... efter ha härdat torka av bil. Nu bör bilen vara lätt-tvättad och skinande blank :)
Man ska komma ihåg att det finns en massa olika typer av smuts på en bil. Du har det från vägarna som vintertid är ganska elaka kemikalier. Dessa klistrara fast på lacken oavsett lackbehandling eller inte. Skillnaden blir när du löst upp dessa så blir de enklare att tvätta bort på den lackbehandlade bilen. Den typ av smuts där lera används är sådan som avfettningen inte klarar, t ex: trädnedfall i form av trädsocker i små små stänk, bilar som står nära järnväg kan få "järndamm" ovanifrån som försvinner med lera. Även lackdamm i viss mån kan tas bort med leran.
Jag skulle säga att 99% av de bilar vi tvättar behöver en omgång med leran. Leran är ett måste, i synnerhet om du vill torka av bilen efteråt med en skrapa t ex. Annars sätter sig den skit leran tar bort i skrapan och din lack kommer se ut som en potatisåker efter det. Mvh J.Sandell
m-
51
m-sport
Bmw 525 m-sport touring
Hade hoppats att det skulle framgå att jag inte riktade någon kritik på någon =). Men jag vidhåller att jag tycker ett bra lackskydd ska göra det möjligt att tvätta bilen helt ren vid en traditionell handtvätt med vissa tillhörande kemikalier. Visst finns det nedfall/föroreningar på lacken som kan sätta sig ovanligt hårt, men då tycker jag att man efter en ev. genomkörning med leran bör man efterbehandla med någon form av enklare behandling (kan vara mycket enkel).Dock så finns det nedfall som absolut inte ska klossas bort med lera då man kan gno in det i lacken, även här gäller regeln att det finns lösningsmedel för dessa typer av nedfall. Skrapa är något som också repar en lack, även om man inte kanske ser det direkt. Ett bra syntetskinn föredrar jag, men även då med en mycket försiktig "hand". Repor kommer man få vid minsta vidröring på en lack, så är det bara. Men man kan minimera dem rejält med enkla medel och sen återställa lacken helt vid enklare återbehandlingar. Tyvär har miljökraven gjort att dagens lacker är mycket känsligare än förr. Detta får tyvär vi petiga lida för =)
Nej, jag tog det inte som kritik. :-) Vad jag menar är att visst trädsocker, järndamm inte låter sig lösas upp av avfettningar el andra kemikalier. Då är leran ett måste för att snabbt få bort alla otrevligheter på lacken utan att repa. Tar man för vana att efter nogrann handtvätt lera hela bilen så är man på den säkra sidan vid avtorkning och inför ev polering. Mvh/J.Sandell
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.