|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena, vintern kommer snart till Skåne, liknar mest vår just nu... Och körkortet är ganska färskt, jag känner att halk-träningen är ett verktyg för att skrämma bort folk o säga "så här ska du inte göra"... Det gör att folk bakom ratten blir rädda, och aldrig övar... Kan leda till panik bakom ratten vid eventuell sladd. Hur som helst, känner jag personligen att jag är trafikfarlig innan jag kan hantera bilen på riktigt.. vid halt väglag... Måste ju kunna slänga runt med bilen och få till uppställ innan man kan säga sig hantera den. Problemet jag har nu vart man kan hitta lite öppna platser i Skåne/Malmö trakten som man kan öva på, öppna fält i skogar och dylikt. Någon som har en aning eller tipps? | |
|
Jag tycker att stora P-platser vid köpcentrum såsom COOP , IKEA osv brukar vara bra om man ger sig dit vid första nysnön en kväll då det är tomt på bilar och ingen har planer på att skotta den kvällen. Även vissa stora industrier kan ha gigantiska användbara P-platser. Men att lära sig hantera bilen... finns ju folk som lärt sig det i 30 år på en racingbana och de brukar säga att de inte är fullärda :-) |
|
|
Absolut (angående fullärdhet), jag tror precis detsamma... Men någonstans måste man börja... Jag har en föredetta rallyförare i vänskapskretsen som hållt på med olika former av racing i över 40år, och det är av just honom jag fått lite tryck på mig att ta tag i vinterlagshanteringen... Förra ägaren av min bil hade i en korsning trampat lite för mycket gas, spunnit runt och hamnat i diket, han förklarade bilen och samtliga bakhjulsdrivna bilar livsfarliga under vintern... Och att göra det är väl ett steg åt fel riktning... För då ignorerar man problemet och lever med det, kanske blir det livsavgörande... någon gång. Tack för tippsen, jajamen, tänkt på parkeringsplatser med.. Men vill helst riskera så lite som möjligt,både med skador eller att väktare kommer och ställer till med bråk... En stor yta ute i skogen, kanske någon grusyta kan vara bra... fler tips någon? |
|
|
Öva på sladd är både lärörikt och skoj! Men alla bilar beter sig på olika sätt vilket kan vara bra att ha i åtanke vid lek... Längtar själv till snön faller i Halmstad :) Funderar på att svika BMW för vintern o köra MB COUPÈ |
|
|
Ja, chefen körde just en merca-coupe när han körde lite uppställ.. De ska vara rätt harmoniska och inte så ivriga vid sladd? Har de något speciellt i diffen/bakaxeln? Axelavståndet? |
|
| Tänkte möjligtvis skaffa en 740, Ford Sierra eller dylikt för att öva. | |
FredricF |
Stora P-platser kan vara skt-kul att leka på men det som händer där är kanske inte riktigt representativt för en trafiksituation. Själv älskar jag när snön kommer och bilkörningen blir "intressant" men säkerhet i halka i trafiken ligger inte i snygga uppställ utan i planerad och genomtänkt körning. Hoppsan, det blev väldigt pekpinnemässigt det där men vad jag menar är: "Tänk först och lek sedan". Jag har haft tur och inte råkat ut för i stor sett mer än en situation per vinter där jag förvandlats till passagerare för ett tag och då som regel utan några skador på annat än min stolthet och en och annan fälgkant. Mina favoritvinterbilar: 1. BMW 2002 (ahhh.. den ungdomen...) Kördes jämt med lätt uppställ! 2. Ford Sierra 4x4 (fyrhjulsdriften gjorde att men stekte det mesta vid rödljusen) 3. BMW 540, min nuvarande pärla. Förvånansvärt kul vinterbil trots tyngden. Men ASC inkopplad kan man dessutom koppla av lite. Bottenskrapet: -1. Volvo Amazon. Numera en kultbil men ärligt talat...... -2. Ford Granada Kombi. Ger understyrningen ett ansikte. Vad tycker ni andra? /Fredric -- Livet är inte en skola - döden är ingen examen - så, ut och lek barn! |
|
Helt rätt tänkande. Fick ärna att lämna tillbax körkörtet för snart två vintrar sedan o flickvennen skulle då köra bilen (320Ik E30). Det första jag gjorde när snön kom o ta med henne upp på en STOOR asfalterad plätt som VV använder till förar prov för MC o lastbil, för att lära henne hantera en lätt, bakhjulsdriven samt MYCKE sladdbenägen bil. Gick mycke bra, va där uppe flera gånger den vintern med massa kompisar, hadde skitkul, o inga olyckor skädde (vilket jag va ganska säker på att de skulle ske om hon inte fått "öva" på en avskilljd plats). mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
| Hmm, sund att vi verkar sakna en stor plätt att öva på här i Malmö/Skåne :/ | |
| Har ni inget ikea med tillhörande parkering? | |
|
Visst det ger lite att sladda runt på en p-plats men långt ifrån lika mkt som när man har en handledare som kan hjälpa en. Jag har gått 2st halkövningskurser på knutan (ej att förväxla med körskolans) + den obligatoriska i lumpen och det gav faktiskt en heldel. Om du är sugen på att lära dig lite mer så kolla upp deras fortbildningar Länk Ang vinterbilar: e21 jag bara säger det...tog ett bra tag innan min skräckinjagande inka e21 var bortglömd här hemma vid. Fullt uppställ var, när och hur som helst. |
|
|
Här i trakterna körs det på isarna när vädret tillåter(sällan). Det kallas att öka trafiksäkerheten men de flesta tycker att det bara är skoj! Mitt tips är att söka upp en avlägsen parkering och köra dit en mörk kväll när det t.ex. har regnat. |
|
|
Jobbar inom ambulansen och har via jobbet övat både 4Wd och 2Wd ett antal vintrar. En övning vi gör på is är att vi i en plogad liten cirkel ca 25 m i diameter ska öva att hålla bilen i ständig sladd runt runt varv efter varv. Vi övar både höger och vänstervarv. I denna övning får man både lära sig att få sladd, hantera den och häva den. Klarar man 10 varv på sladd i denna bana åt bägge hållen klarar man det mesta. Vi övar också broms / undanmanöver, panikbroms från höga farter, konbana och vanlig isbana. Detta är det roligaste med jobbet. Jag brukar passa på att träna i rondeller med privatbilen när det är blött eller halkigt. Hög rolighetsfaktor när man tränat lite. Det är dock bäst att börja öva på öppna ytor typ en parkering tills man har hittat lite känsla. OO=00=OO |
|
|
Om man får tag på en Sierra, Volvo 240, och dylikt.. Bör man göra något med diffen för att få representativa egenskaper? Hur är det med uppställ utan diffbroms osv? |
|
|
på snä är det lika (iprincip) lätt att få ställ med en med vanlig öppen diff som med en som har spärr eller broms. på tort/fuktigt så kan det vara lite mer otrevligt. mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
|
Övade på Maxi´s parkering för 7 år sedan. Fick en väktare efter mig som skulle kolla regnr och undrade om jag var inblandad i inbrottet de hade samlats för att undersök. Nu har jag jobbar med honom i 6 år =) Rätt kul vi hade när vi kom på att det var vi. Parkeringsplatser är bra med utrymme tills man hittar känslan och kan parera trängre situationer i trafiken. Polisen tycker bara det är bra att man övar på p-platser. Har fått beröm flera ggr när de kollat körkort. Men skåne ha ja ingen koll på. Här har vi Samarkand... Ska bara hitta en vinterbil nu... /// B-O M POWER- När du älskar att KÖRA!!! Min:Länk |
|
| Hmm, skåningar, var är ni! Men jag förstår, hittar man någon avlägsen stängd yta som man härjar vid så vill man behålla den för sig själv ;) | |
| mixim, bor också i Malmö och har samma problem som dig! Vid mässområdet / Bo01 fanns ju stora utrymmen innan dom började bebygga så mycket men lite plats finns det ju forfarande. | |
|
samuel2, ja jag vart där ute för lite spaning och mig veterligen är det nog den enda tänkbara platsen för i år... Några stolpar finns där, ett par djupa hål.. och tror det finns 3 st små stolp-stubbar på en decimeter som man får se upp med... Annars är det väl det enda alternativet för i år... Hade gärna hittat en öppan grusplats vid utkanten eller en bit utanför stan. Får spana vidare. |
|
|
Gastelyckan i Lund brukar få sig en genomkörare i början av vintern. Breda vägar och otrafikerade på söndageftermiddagar, gäller bara att köra ett varv innan och hålla ögonen öppna efter övningskörningsbilar. God sikt i de flesta kurvor så att man vågar trycka på. Det finns några p-platser där också som man kan köra på, och lite sånt. För övrigt hur kul och nyttigt som helst :) Problem med väktare har jag inte råkat ut för, inte heller polisen, men jag har haft nytta av det åtskilliga gånger. Om man verkligen inte vill köra på industriområde så får man väl ta sig ut på slätten nånstans. -- Markus |
|
|
Är inte skåning men vet en hel del bra platser där. Synd bara att de ligger i Kristianstad-området allihopa, inte nere vid Lund. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.