AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
682

Bättre bas i en E39,är tube något att ha?

Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
Tjo

är så att jag skulle vilja haft lite mer tryck i basen i min E39a.
Har stora ljudpaketet men har man en ggn haft en stor 12" från Cerwin vega i skuffen så saknar man de där lilla extra :)
Vill inte kladda med massa kabeldragning utan vill hålla de cleant o hyffsat orginal.
Därför tänkte jag på en "Tube" o den får inte vara allt för dyr,max 1500 o då hittade jag lite skit från Gas o MDS. Hmm,bläää!
Tänkte att de kunnde vara värt o testa ivarjefall iom att de inte verkar så svårt o koppla in o heller inte för många kablar man behöver skarva/dra i bilen.
Länk

Är en sådan(gas är exakt lika dan men de står gas på)
Den har endast en kontakt med 8 kablar som man kopplar in.
Frågan är då vad de är för kablar som ska in?
antar att de är +- Left +- Right , ström,ground, =6 men ska man behöva dra en remote kabel me lr? o vilken blir den 8e isf?
(obs för bild på baksidan,gå in på www.brl.se)
Tips motages tacksamt.
En väsäntlig detalj är hur du får in ljudet i kupén, t.ex genom skidluckan, då är nog en konventionell låda lättare att montera tätt mot ryggstödet osv.
Kan inte direkt svara på vad 8:e kabeln är till, men remotesignal vill man oftast ha på aktiva lådor för att starta/stoppa steget, annars drar det ström hela tiden osv. Det finns iofs konstruktioner som startar när man matar på ljud också, och slår av en viss tid efter man slutat spela.

FP
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
känner liksom inte för att dra en kabel fram-bak på bilen för att få skiten att fungera.
Meningen med en Tub var att de skulle va en simpel grejj för att få aningen mer bas.
Ska höra mig för mer med ex blekingebilradio om hur man kan göra osv.
Är inte främmande att bygga lådor själv då jag byggt o ägt ett antal lådor/basar/steg men jag vill ha något litet,billigt grejes som är simpelt att koppla o de va därför jag fick idén "tub" :)
OK. Men inkopplingen är ju inte annorlunda för en fyrkantig låda än för en rund, båda kan vara aktiva med inbyggda steg eller utan, det blir elektriskt sett det samma. Vad jag menar är att det kanske blir lättare att få in ljudet i kupén osv.

FP
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
nope vet de men tänkte så simpelt att den fick signal från högtalarna som man kopplar till den alltså bakhögt ex, +- R +- L o slipper då koppla remote kabeln,men så är inte fallet dÅ?
var sitter orginal subben i beamern?
Jepp, om konstruktionen är sån att steget startar när det kommer insignal så slipper man remotesignal, inte annars. Å andra sidan finns +12V startsignal på vit/lila kabel lite varstans i bilen och på flera ställen i skuffen, vid batteriet osv. Original sub sitter i hatthyllan på sedanmodeller och i högersidan på inredningen bak i skuffen (över batteriet) på Touring.

FP
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
ok,så de är i hatthyllan den sitter.
Har ju nyligen köpt bilen o bara sett subbar sitta som du säger vid batteriet,men de är enbart på touringen då.
Vad är de för bas som sitter där org? storlek alltså.
ska dra iväg ett mail o fråga ang tubarna,lr en mindre låda av nått slag för jag antar att tubarna inte är de värsta man kan få tag på precis rent ljudmässigt :)
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
hittade en DLS ASB308 på www.nardik.se för endast 1995,de bör väll vara ett bra pris på Dls grejer?
kolla gärna på den o säg vad ni tycker,får jag in basen i cupén tro?
den går att koppla utan remote kabel o är isf något jag kan tänka mig.
frågan är om de går att mosa på bättre änn org som inte verkar vara allt för bra krut i men så är den ju 9 år gammal :)
en fråga bara,hur mycket behöver jag ta bort av inredningen för att hitta kablarna till högtalarna i hatthyllan?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.