|
|
|
|---|---|
|
När jag körde hem min 323 coupè -96a för några dagar sedan ösregnade det hela 10 milen hem. Ett par dagar senare upptäckte jag att bilen hade dragit in ca 5 liter vatten på förarsidan, under mattan. Spolade dörrarna med högtryckstvätten för att upptäcka vart vattnet kom in ifrån, men inga läckage vid rutorna. Inte heller några rosthål i golvet. Kan någon ha en anning om VART VATTNET TOG SIG IN? | |
| Läck på nån kylslang till ac eller liknande kanske? | |
|
Tjena Grabben, 4 vanliga fel 1: Dörren läcker, (svårt att se när man spolar med vatten vet ej varför) Lossa dörrinsidan, membranet som håller regnvattnet ute kan ha lossat fixas lätt med lite klister skall helst vara nåt tjärliknade men Karlsson klister duger. 2: Dräneringsrören för kupéflitret fullt med löv, lätta att kolla. 3: Ny vindruta och den läcker. kan kollas på carglas. har du bytt rutan där fixar dom det åt dig. 4:e Har du taklucka kan det vara så att dräneringkanalerna är fulla med skit. Lycka till |
|
| Kolla dörrsidan, hade samma problem med min e46. Fick tips om dörrsidan men trodde inte det va sant... Öppnade dörrsidan och såg att skumplastet hade släpt nästan hela vägen runt. Jag drog på med silicon. Nu 2 veckor senare med flera dagars regn så är det tort i bilen så prova dörrsidan först... | |
|
Tack så mkt "BMW330i". Det verkar vara dräneringsslangen, den var full med skit. Måste man sätta dit en ny Dräneringsslang? Det skulle ju lika gärna funka utan, men det är klart, om det finns en så måste den ju ha en funktion. |
|
|
BMW330i täcker in de typfall jag känner till. Även jag rensade bort löv ur de igentäppta dräneringsrören och var stolt som en tupp över att jag så smidigt reparerat bilen. Vid nästa regn var golvet blött igen. Då vattande jag bilen både läge och väl, och precis som skrivits fanns inget synligt läckage. Jag bet i det sura äpplet och lämnade in bilen och då visade det sig att det var filmen i dörrarna som hade släppt. För övrigt använde jag en kupévärmare för att snabbtorka golvet. Mvh Mikael |
|
|
Kupévärmaren har sått på dygnet runt i garaget här med:D |
|
|
Varför det inte funkar att spruta med vattenslangen för att hitta läckan har jag hört är att regnvatten har en annan viskositet än kranvatten, och kryper därför lättare in. Det är också därför det blir små ringar på bilen efter man tvättat den, utan att torka, medans det inte blir det om man låter den stå ute i regn. Vet dock inte säkert att det stämmer... / Leon |
|
|
Att det inte funkar med vattenslangen för att hitta läckan, beror troligen på att det är fartvinden som 'trycker' in vattnet. Svårt att framkalla fartvind med en vattenslang, liksom.... Hade samma problem på min E46 Coupé för ett par år sedan - det retfulla var att felet uppkom efter att verkstaden reparerat höger fönsterhiss, men dom fattade nästan genast vad det var. Tydligen vanligt problem! /// Gunnar E. |
|
|
Nu är förhoppningsvis problemet löst. Har rensat dräneringsslangen och limmat om filmen i dörrarna som satt löst. Så nu hoppas jag på att jag slipper ha med mig Cyklopet när det regnar. Tack för alla tipsen |
|
|
de vita fläckarna som blir om man inte torkar en tvättad bil med "kranvatten" beror på den kalkhalt som finns i dricksvattnet!! Viskositeten för kranvatten vs regnvatten kan skilja, men knappast så mycket att det ena ger läckage och det andra stannar upp. Det borde vara tiden som vattnet ligger så att säga som avgör läckaget i kombination med fartvinden som gör att vattnet letar sig in och det är ganska svårt att simulera med en vattenslang. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.