AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.950

Går bra på tomgång men vid gaspådrag bluddrar den... Vad är fel?

fa
29
falle
325 -92
320 -86 som utan förvarning helt plötsligt inte funkar. När man startar den (efter att den stått över natten) går den varva till 3000 varv sen efter typ 20 meter funkar den bara på tomgång. Vid minsta gaspådrag bluddrar den och misständer. Jag har felsökt en vecka o hittar inget fel, måste snart ta den till bmw-verskstad för diagnos men det e ju sista utvägen.

Har kollat spridarna.
Har bytt bränsletrycksregulator.
Bensinpumpen går för fullt, låter lite väl mycket nu iof.
Ingen vakuumläcka.

Nån som har nån idé!! Det konstiga e att den går hur fint som helst på tomgång. Nu har den gått en del på tomgång o misstänt en del så det har kommit en massa bensin i oljetråget.

Är väldigt tacksam för svar...
Visa användare
241
Pellevin
520 iT -94
Tändstift från biltema???

JJ
fa
29
falle
325 -92
tack för tipset, vet inte vart dom e köpta men jag tror inte det e fallet

/falle
Visa användare
241
Pellevin
520 iT -94
Oki... har annars haft liknande problem med stift från ovan nämda företag... flera gånger.
Annars så kan det vara lågt bränsletryck av nån anledning...

JJ
fa
29
falle
325 -92
Ja det tror jag med att det kan vara för lågt bränsletryck. Frågan e vart problemet sitter. Jag ska kolla så att inte tanken har undertryck, annars skulle det kunna vara filtret...

Den går asså enbart på tomgången nu, om det var oklart i det sagda ovan. Vid minsta lilla tryck på gasen så bluddrar den o har sig. Den går inte köra

/falle
topp packningen?
Visa användare
241
Pellevin
520 iT -94
Jag tycker ändå det låter lite som att du har "klen" tändning.... prova med nya stift... om stiften eller tändspolen börjar ge upp så orkar dom inte skicka gnista när trycket höjs i cylindern (vilket det gör när du gasar).
Symtomet blir oxå värre när det är kallt....

Om det vore bränsletrycket så måste det vara väldigt lågt för att den inte ens ska orka varva utan belastning samt att då borde den inte bluddra utan bara gå snålt och stanna när du gasar...

JJ
BM
11
BMW330i
330i-05 E90
320i-05 E46 Touring
Tror det kan vara en tempgivare
Åk till BMW dom hittar felet åt dig.

låter som ett ekelt fel

Visa användare
85
zacke_bgd
bmw 320 e36 coupè
tänspole

zacke
fa
29
falle
325 -92
Tändspolen och tempgivaren verkar funka. Det enda grej som inte verkar helt reko är trottelpositionsgivaren. Vad tror ni? Kan den ge dessa symptom?

Tack för alla tips hitills.

/falle
Låter nästan som om bilen misständer. Kan vara ett stift som är dåligt eller möjligvis en tändspole. Hade samma problem på min tidigare bil, då visade sig att en spole slog gnistan utanför stiftet. Böt spole och bilen gick som en klocka!
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
*byt tändkablar och tändstift (kör med ngk stift, dem funkar bäst)..
*kolla fördelarlock o roter o byt ev. dem med..
*kolla även tändpolen..

*prova med en annan lmm, låna från någon kompis eller nåt o kolla om du inte kan få tag på en billigt..
ej helt hundra % på om detta funkar på e30 då jag aldrig provat själv, men eventuellt så kan du plocka av lmm o pröva köra utan. då ska styrsystemet gå in i ett sk "nödprogram".. går bilen bättre än med lmm så har du ju svaret.. men enklast hade de ändå varit ifal du kan prova med en annan lmmsom sagt..

fa
29
falle
325 -92
Jag har lämnat in bilen på felsökning hos bmw nu. Det lutar åt tändfel, bränslet verkar flöda som det ska.

/falle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.